lördag 30 augusti 2014

Sofiero och Trädgårdsmässan.

Igår var jag på Sofieros trädgårdsmässa.

En väldigt trevlig dag, en bussresa med nya bekantskaper
i bussen och ett stopp på Skottorps slott
med ostprovning och fika.

Om jag hittade nåt på mässan?
Nja, här drar jag lite på det, för
det var väääääldigt mycket höst-blommor
och trädgårdspryttlar, men lite av sånt
som har med övrig odling att göra.

Men visst fanns det saker som gav inspiration.




Vi (jag och en ny bekantskap, en trevlig
kvinna från Göteborg) letade i vild
förtvivlan efter vitlök att sätta.

Kanska missade vi dom, men lökarna som
fanns var ju bara "vanliga" vårblommande...
typ tulpaner och sånt.

Det har jag redan beställt så det bidde inga,
och inte heller kände jag för att släpa hem 
perenner.

Och så fanns det en hel del roliga prydnader
för trädgården, men jag var som sagt på
jakt efter vitlök...

Dahlior! Massor av dahlior!
Nu vet jag att jag gillar dahlior
och såna blir det tills nästa år!

Älskar den här mörka bladfärgen.

Otroligt fina krukrosor fanns också.

Men
vis av skadan, så känner jag att jag nog vill
kolla upp vilken sort som kommer att trivas
här i våran zon 6, och inte bara köpa en ros
med ett "vackert ansikte". Så---

med mig hem hade jag 
- ett litet häfte om rhododendron. 
- en burk med rårörda havtorn.


Höjdpunkterna var annars:

-den otroligt goda äppledrickan från Solliden
med äpplen från den kungliga odlingen.

-Utställningen med foton och en film 
från det kungliga livet på Solliden.
Blev speciellt förtjust i bilderna på
den gamla drottningen (Margareta) i skitiga svarta träskor,
vit vacker klänning och stor stråhatt
stående i den blivande rabatten med pinnar
och måttade ut var växterna skulle vara.
Den stora ritningen i handen, och djupt inne
i detta... Underbart!

Original-ritningarna fanns där på utställningen
med alla latinska namnen ifyllda i kvarteren med 
blyerts.

-Svensk Damtidnings utställning om nuvarande kungafamiljen.

-Den fina inredningen i slottet, ljust och hemtrevligt.


Och så tog vi massor av lotter och vann inget.

Röstade på vackraste buketten...

denna röstade jag på. ser ni de ihoprullade bokbladen som bildar som små rosor?

också en favorit. vilken färg på hortensian!

söt med silvertråd...

Åt och drack upp resten av reskassan...hihi.
Räksmörgås och ett glas vitt.
Kaffe och god bulle och kaka från ett stånd.
Glass...

Om jag tänker efter, så hade nog en resa
till Sofiero gett nästan lika mycket även
om det inte varit en mässa där.
Dit åker jag gärna igen.
Kanske när rhododendron blommar?

10 kommentarer:

  1. Hej! Fina bilder från gårdagen!Man ser så mycket på denna mässa,så det är svårt att ta in allt.Men vi sågs inte.....Skönt väder.Regnade på hemresan.
    Jag såg inte heller någon som sålde vitlök.För många år sedan var Truedsson(tror jag han heter)på Sofiero. Vi köpte då vitlök till utsäde och har kvar av denna.
    Jag tycker att Sofieros blomsterhandel är så fin.Mysig.
    Idag har jag varit på hushållningssällskapets sommarmöte.Det var strax utanför Värnamo iår.
    Väldigt mycke att se.bl.a var pappas gamla självbindare där som kuriosa.Vår granne använder den än idag .Han kör några rundor,så vi får fågelkärvar till jul.Vi har redan flått dom levererade.
    Nu har jag sett så mycke på kort tid,så nu gäller det att smälta.....
    Kram Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så du hittade inte heller vitlök... Nu fick jag tag på utsäde på ICA idag, fem olika sorter hade de, jag köpte fyra sorter...Så får vi se om det blir till eget utsäde nästa gång...
      Va mysigt med fågelkärvar, och gjorda på gammalt sätt med din fars bindare. I år ska jag tänka på fåglarna igen. Det var dåligt med det förra vintern (vi var ju nyinflyttade;-)
      Det tar ett tag att smälta alla intryck. Men roligt att se sig om ibland.
      kram!

      Radera
  2. Kul med några bilder från Sofiero. Hade gärna varit där, även om du verkar besviken gillar också den buketten du röstade på och så den i blått.
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är ingen van trädgårdsmässe-besökare, så jag tror att mina förväntningar ställde till det...Den blå är också fin, Det var svårt att bestämma sig, må du tro
      kram!

      Radera
  3. Kul, så fick vi se från Sofiero! Det var länge sedan jag var där, härlig park är det. Konstfulla buketter också, bokbladen var kul, jag letade först efter torkade blad från trädet bok!!!!!! Men sen tänkte jag till lite och då....

    Stones, jamenvisst! Så ska det låta. Senaste kontakten (!) jag hade med dom var i maj, då bodde vi på samma hotell som Keith Richards fru och döttrar i Bergen och på samma hotell i Oslo som hela Stones. Men såg vi röken av dom? Nix. Men jag hade nog inte låtsas om att jag hade sett dom, tycker lite synd om dom att deras liv är så begränsat trots allt dom har.....

    Agneta kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det liksom lite pinsamt att träffa kändisar? Jag vet i alla fall inte hur man ska bete sig...
      Förstår att du tänkte på trädet bok, efter mina tidigare träddiskussioner...
      kram!

      Radera
  4. Bokblad! Så häftigt!!
    Låter allt som du hade en trevlig dag där nere...
    Nä man kanske inte kan köpa med sig allt hem då kanske man skulle få köpa en extra plats i bussen :-D

    Kram Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästa gång ska jag ta bilen med mig, så man kan lasta...och se lite mer av den södra delen...
      kram!

      Radera
  5. Dahlior är jättefina ..jag har haft såna men inte lyckats att övervintra dom ...min mormor hade jättefina dahlior ..
    kram Rosa

    SvaraRadera
  6. Det ska bli spännande att se om jag lyckas övervintra mina också. Annars får det bli nya nästa år... De var duktiga med dahlior förr. Tror vi alla har någon slags minnen just av den blomman från våra äldre släktingar.
    kram!

    SvaraRadera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här