lördag 4 juli 2015

Inneboende, hus och hälsa...

Har ni också det varmt? Här är nästintill olidligt. Utan den AC som sitter i hallen och slänger ut kall-luft så hade jag "smällt av". Jag är inte vän av värme, längre, har varit... och ser verkligen fram emot svalare tider, gärna höst, som är min bästa tid.

Hur det går med husförsäljning och sånt?

Det går inte alls. Vi ger upp. Orkar inte hålla på med märkliga budgivningar som förväntas sluta med att vi går till en nivå som inte funkar. Alltså. Vi stannar. Ett tag till.

Husse orkar inte med det här med visningar och budgivningar och så ska man hitta nåt annat också. Jag tycker också det är jobbigt.

Vi sitter som sagt inte " i sjön", vi klarar att bo här, både ekonomiskt och praktiskt (om man modifierar lite här o där).

Och så har vi ju fått inneboende. De är lite dåliga på att betala hyra, men de är så söta att det får gå nån månad till. Sen sparkar nog till o med den ömma modern ut dom ur boet. Boet är byggt inne i slangvindan som sitter på väggen på tvättstugan, precis vid dörren. Jag passerar dem flera gånger per dag. Nu börjar de bli så stora att det är trångt i det lilla boet. Den här bilden är tagen för några dagar sen... Vilken sort? Ingen aning. Modern är liten och grå och söt...

Våra nya inneboende. Fem till antalet. Växer så det knakar.


Och drömhuset, det som jag hittade? Ja det finns kvar, men om det blir vi som bor där framöver, det har jag svårt att se...

Husse ska genomgå en mindre operation i augusti, och den är vi båda rätt så oroliga för. De har redan   försökt två gånger att få bort polypen de hittade. Tyvärr så sitter den illa.  Så nu ska han ner till Göteborg, där de ska göra ett försök. Det värsta som kan hända är att han får en tarmpereforering och det ska visst inte vara så roligt. Då blir det akut bukoperation.... Så nu gäller det att hålla tummarna. Och skulle de inte kunna göra den där heller, så blir det en planerad bukoperation. Ja ni ser, det är lite att tänka på framöver. Så det där med att sälja/köpa/flytta känns bara väldigt dålig timing....


I trädgården blommar det för fullt. Jag lade inte ner nån större energi då jag tänkte att jag skulle flytta ändå. Men jag köpte sex plantor brysselkål och sex plantor svartkål, och så sådde jag några omgångar sugar snaps och blomsterböna och lite annat. Tre tomater fick Husse, som jag sköter om (han glömmer jämt...) och så är det vitlöken och en herrans massa krukor.

De som jag sådde i höstas, perenn-fröerna från Tyskland bl a, de växer som jag berättat tidigare, och t o m de små pinnarna av olika buskar som jag tryckte ner i jorden då, de har vuxit! Blir till att plantera ut eller om framåt hösten..

Tänkte visa er lite från trädgården.

Verbascum,  Franskt Kungsljus "Flush of White". Sådd 2014

Blommande taklök mitt inne bland de självsådda penséerna.
Rhododendronbusken den tar sig....

En av mina aurikler, Primula Aurikula. Tror det är en Green Edge, möjligen "Anna".
Har övervintrat i vinterkylan i växthuset.

3 kommentarer:

  1. kikar in och önskar dig en fin helg
    kram Rosa

    SvaraRadera
  2. nu är det inte lika varmt ;-) fy bubblan vilken tråksommar... Jag var på fotbollscup i slutet av Juni och jag gick med en tunn mössa på mig hela dagen, det blåste och var allldeles grått ute...
    Vilka söta inneboende du har fått ;-)

    Jag håller tummar och tår att det kommer att gå bra för Husse i Göteborg och jag förstår att försäljning, köp mm känns lite avlägset...
    Är det menat att drömboendet finns kvar så är det du som ska ha det

    Ta hand om varandra
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  3. Kikar in för att kolla hur allt är med er...

    Kram Sandra

    SvaraRadera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här