tisdag 2 september 2014

Aurikler, vivor och frön i största allmänhet...

Nu har mina aurikler fått ny, fin jord.
Hoppas som är tacksamma för det...

En av dem hade såna däringa
rot-ull-löss i jorden, så det blev
till att slänga krukan, och
sedan behandla växten med
medel (Provado) ... så nu hoppas vi den
återhämtar sig.

Aurikler har tydligen lite lättare 
att få såna, speciellt om de är 
försummade.
Och det kan man väl säga...hmmmm
de har fått stå utanför tvättstugan
i ur och skur och jag har liksom
bara glömt bort dom... fy mig.

Dessutom har namnlapparna trillat
bort pga regnandet (nej, de trivs inte
alls i regn)
så jag har inte skuggan av en aning
vilken som är vilken numera.
Det "ger väl sig" om/när de blommar
nästa sommar.


Jag blandar vanlig pås-jord (ICAs) med
Perlite, som är en vulkaniskt glasmineral som gör
jordblandningen lite mer luftig.
Ca 20 % perlite och 80 % jord blir bra.

Nu får de stå ett tag med skuggväv över sig,
för att sen övervintra i en kallbänk eller i 
växthuset.

Den aurikel som jag köpte sist, Red Velvet (?)
hade många små skott, så de hamnade
direkt i den nya rabatten vid uterummet.

När jag var på Sofiero, så råkade det trilla ner 
några frön från en Primula florindae (sommarviva)
i min handflata när jag gick förbi de utblommade.
Hoppsan!

Och så håller jag på att bringa lite reda bland mina fröer.

Är ute och skördar varje dag...

Penséerna, de svarta, håller på att sätta fröer nu,
men de är så fuktiga och de släpper iväg dom
när man minst anar det. Så jag klipper av dom
när man kan se de mörka fröerna innanför 
och sen får de ligga i äggkartonger och torka, med 
skuggväv över. De sprätter iväg dom över hela
rummet annars. Ibland kan de öppna sig i handen
och då känns det som små små popcorn som 
sprätter omkring.


Fröer Pansy Black Beauty (med reservation för ev korsning med blå/vita)


12 kommentarer:

  1. Ja det är lite pyssel med alla växter så här års, vissa har helt klart blivit försummade och lite dränkta av allt regnande... Nu har jag påbörjat inflyttningen av pelargonerna och planterar om i utekrukorna. Känns ganska skönt med höst faktiskt..
    Helena.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också hösten. Mina pellisar får allt vara ute ett tag till, för de blommar så snällt.
      kram

      Radera
  2. Vad duktig du är och vad du kan!
    Mycket pyssel med växtlighet............
    Jag håller på i mitt växthus just nu, äter upp och slänger det som inget blev av?
    Hade en stor planta och trodde vi skulle få massor av meloner på den, men inte tillstymmelse till något som ens liknade en melon blev det.
    Man funderar ju på vad man gjorde för fel......................

    Pelargonerna är så fina fortfarande så de får va ett tag till.

    Ha det fint,
    kram Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med meloner o sånt, det tror jag beror på att de inte blir pollinerade. Jag har fått massor av blommor på min squash och inte förrän jag började flytta pollen med en liten tuss mellan dom, så började det hända nåt. Nu har jag några på g...
      kram!

      Radera
  3. Bra idé med äggkartongen och vilka illmariga frön som hoppade ner i din hand:) Sånt händer. Frön kan man som sagt aldrig lita på.
    Spännande med auriklar. Visste inte att de kan övervintra i kallbänk. Nu känner jag att jag genast kom ett steg närmare att hamna i aurikelträsket. Verkar farligt vanebildande.
    Varma kramen
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Passa dig för aurikler. De framkallar samlar-mani hos de flesta... och de gillar kyla och det finns ju gott om det här hos oss... börja du, så kan vi byta sen...
      kram!

      Radera
  4. Oj vad du jobbar i din trädgård! Jag börjar vara trött på utejobben nu så det enda jag gör är att plocka aster och luktärter och tomater. Och snart är massor med druvor mogna! Hur går det för dina?
    De enda fröer jag tar hand om är Flitiga Lisa! Så lat är jag! Orken just nu går till vårt stora hus att skrapa av färgen på!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, skrapa hus är precis vad man mäktar med... tur vi har några år tills nästa gång,,, Jag jobbar inte så mycket som jag skulle vilja.
      Inga druvor i år... snyft ;-)
      kram!

      Radera
  5. Jag har gett upp blommor och trädgård...suck! känns som allt bara vissnade till ja i och för sig så är det väl mitt egna fel.. Jag har en rabatt på framsidan som jag skall göra större och några växter som får flytta för de tar så stor plats...
    Det är ju lätt hänt att frön råkar hamna i handflatan haha du e rolig du, hoppas att dom tar sig..tt "
    Hoppas att du får en fin födelsedag imorgon, hoppas mitt "ja må du leva..." hörs ända till dig imorgon!
    Grattis hurra!
    Kram Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det hördes ända hit! Och till Lidköping, dit jag åkte sen... En härlig dag blev det.
      Om de tar för stor plats, dina växter, så måste du gjort nåt rätt i alla fall. De som jag misslyckas med behöver jag inte tänka på att flytta/dela,,, de har tagits upp av jorden själva, liksom, hehe
      kram!

      Radera
  6. Men vad du är fiffig, det där med äggkartongen var ju bara så bra! Noterat.
    Ska man dela auriklerna nu? Jag köpte ju två i våras och dom står i varsin kruka och verkar ha gjort massor av små skott vid sidan, då kanske det är dags att dela på dom? Jag har alltså ingen aning om sånt.
    Du, vi pratade om lite fröer, vilka var det? Om du har lust får du gärna maila mig, aggie.true@telia.com så får du reda på vad jag har och som jag kan dela med mig av!
    Agneta kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt Ray, aurikelkännaren, ska de omplanteras på sensommar/tidig höst eller efter blomning. Så jag körde mina nu...Sen kan du ha dom i duschen ;-) (kallbänken) till vintern...
      Ja tack jag mailar dig...
      kram!

      Radera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här