söndag 7 december 2014

Förb* jäv* sk*t-cancer

Nu kör vi!

Ni kanske minns husses sjukdom för ett tag sen?
Ni kan läsa om den

Vi fick några lugna veckor med en husse som var pigg
och glad och på g och i full rulle på jobbet.

Sen skulle han på undersökning, dvs en sk koloskopi.

Där fick han veta att han hade cancer.,,
tjocktarmscancer. En av de vanligaste cancersjukdomarna.
Klen tröst.

Men kanske ändå inte. En cancerform som har ganska god
prognos, beroende på hur mycket den har spridit sig.

Status nu:
ingen spridning i varken lever eller lungor (vanligaste 
spridningen)
ganska ok allmänstatus, men fortfarande lite dåligt blodvärde.
Det beror på att det läcker blod genom tumören...

Det allra bästa, i allt eländet, är att sjukvården i Skaraborg 
är helt fantastisk!
Snabba, klara besked, snabba undersökningar, underbar personal
och korta väntetider.
Redan om en vecka ska han skrivas in, och nästa onsdag så ska
mer än halva tjocktarmen tas bort. Sen ser man om det finns celler
i körtlarna. I så fall väntar ett halvårs cystostatika-behandling.
Två veckor efter operationen vet man det.

Hur han mår annars? Han är ganska cool, om jag får säga så.
Så klart det känns att få beskedet, men han ser realistiskt på det.
Ingen nytta med att bryta ihop. Bättre att se framåt och må så bra
man kan... 
Jag då?
Vete fasen... 
Jag har ju ett mega-kontrollbehov, så jag är med och styr o ställer, 
och är glad att sjukvården ser det som positivt att anhöriga är med
hela vägen.

Helgen har ägnats åt att umgås, bara vi två (tre...nej fyra med katten och hunden)
Husse o hunden ligger i soffan och kollar på skidor på TV....

Igår var vi till Återvinningen med en massa skräp som jag lastat i Kapet
under veckan. 

Lite jul-igt har vi allt. En fin gran ute, med en ur-gammal belysning som
vi hittade i lagårn...
och en massa granris. Det blir fint det...



12 kommentarer:

  1. Näe säger jag för mej själv. Det konstiga är att jag tänkte på dej just i morse, att vart har Elsamarianne tagit vägen, det har väl inte hänt något med mannen din och ordet cancer flög förbi i min hjärna. Känner mej nästan lite synsk. Hoppas nu bara att allt ska gå bra! Stora styrkekramar till er båda två!
    Finas mammis P.S: Så fint ni har pyntat med gran och granris framför verandan!

    SvaraRadera
  2. Har saknat dig i bloggvärlden men så kan man inte med att fråga vart du tagit vägen.
    Så himla dumt att man alltid ska vara så rädd för att störa.................

    Men du...............det kommer säkert gå bra detta!
    Min pappa opererades för 4 år sedan och tog bort en meter på tjocktarmen.
    Ingen spridning och läkarna säger att prognosen är mycket god då.
    Min pappa mår väldigt bra idag, och
    det kommer gå bra det här med din man ska du se även om man blir chockad just när man får ett sånt besked!
    Ni får stötta varandra och ta en dag i taget.
    Låter som en klyscha, men det är faktiskt så....................man kan inte ta ut sorgerna i förskott.

    Nu önskar jag er allt gott och hoppas du orkar höra av dig igen,
    kram Anneli

    SvaraRadera
  3. Oj nej, vilket jobbigt besked! Styrka till er nu, och hoppas han får all vård han behöver!

    SvaraRadera
  4. Vaaa??? Jag blir alldeles stum, en klump i magen vad va jag fick :-(
    Finner inga ord, beklagar verkligen men som Husse säger en dag i taget och det bästa är att ni kommer att ta dagen tillsammans...
    Känns ju ändå skönt att det inte är någon spridning...

    Med regn och rusk så får man försöka göra det så
    Juligt det går... Här har granen kommit fram från lådan (allergier)

    Ta hand om varandra!
    Kramar Sandra

    SvaraRadera
  5. Usch och fy för denna j-la sjukdom... Ta ni en dag i taget och ha det så bra i kan. Den värsta fiende man har är sina egna tankar...
    Stor kram.
    Helena.

    SvaraRadera
  6. Stor kram till dig och gubben!! Skit också, jag säger det jag med! Förbannade skit! Men en jäkla tur att ni har varandra, gud så mycket man faktiskt klarar om man är två som stöttar och älskar varandra, man klarar de med otroliga saker! Jag hoppas att den positiva prognosen står sig och att allt går väl, underbart att höra att sjukvården är bra hos er. Jag tänker massor på er ska du veta! Massor med kramar från mig till er!

    SvaraRadera
  7. Jag tänker på dig och er båda. Så jobbigt på alla vis.Men sjukvården idag är fantastisk och rår på det mesta. Jag vill hoppas att allt ser ljusare ut nu....
    Kram Margareta

    SvaraRadera
  8. Jag tänker på dig och husse!
    Jag ville bara kika in och önska en riktigt riktigt God Jul och hoppas att ni får en fin jul och tar hand om varandra

    Kramar Sandra

    SvaraRadera
  9. Önskar dej och de dina en riktigt God Jul!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  10. Ursäkta att jag inte tittat in tidigare, men jag har varit bortrest ett litet tag och nu kom jag hit och jag säger bara: nääääääääj.

    Den där j-a onödiga skitsjukdomen. Varför blev det så. Åååå, vad jag tycker synd om er båda. Så jobbigt. Usch. Och jag undrar om operationen är över nu och att allt gått bra så långt.

    Vad man kan säga är ju att prognosen väl är tämligen god och att sjukvården är fantastisk på att fixa till det och att man kan leva utan hela tarmen....jag hoppas verkligen att man har läget under kontroll.

    Hoppas att ni trots denna skit har kunnat njuta lite av julen och helgdagarna och varandra.

    Tänker på er, jättemycket just nu.

    Stora kramen
    Agneta

    SvaraRadera
  11. Nej, nej, nej....
    Ber om ursäkt för att jag inte tittat in till dig på så länge...
    Får en klump i magen av att läsa ditt inlägg... Finner inga ord och törs inte tänka på vad som händer/hänt... Förstår att du inte prioriterat att göra inlägg på din blogg, men hoppas ändå att tystnaden inte betyder det värsta...
    Håller tummen för att läget ändå är okej, och sänder mina varma kramar till dig och husse...
    Kram/Maria

    SvaraRadera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här