måndag 29 december 2014

Up´s and down´s och limbo...


Nu är det liksom lite dags att jag går in här och skriver lite igen...
så här i de sista skälvande dagarna av året 2014.
De flesta av er vet ju vad som hänt oss här i familjen.

Hänt sen sist?

En låååång veckas väntan på att den stora operationsdagen skulle komma.
Vi pratade och pratade, vi var tysta och funderade och vi enades om att
det allra bästa är att gå vidare som vanligt... Det blir som det blir.
Självklart var vi båda oroliga inför operationen.

Inskrivningsdagen var på måndagen, och på tisdag skulle han
infinna sig på avdelningen igen för att förbereda för operation tidigt
onsdag morgon.

På inskrivningen fick vi prata med läkaren, kontaktsjuksköterskan
(alla som har tarmcancer får en egen sköterska som har koll på allt
som ska hända, och som man kan ringa när man undrar över något)
narkosläkare och sjukgymnast, som berättade vad som skulle hända.

All den här informationen kändes väldigt bra, för inget "hymlades med"
utan det var raka puckar.
Vi fick t o m se tumören på bild... Inte nån rolig grej, den där...

Mellan de olika mötena, så passade jag på att kolla mail
och Facebook (ja jag vet, jag är dålig på att f-booka)
och då såg jag nåt väldigt trevligt.

Två övernattningar med frukost, en middag, Spa-inträde mm mm

En Facebook-tävling (jag som så väääldigt sällan tävlar, och verkligen
inte på Fb) där man skulle svara på frågor om olika resor
hos Risskov resor.

Vi har tidigare åkt med Risskov och varit väldigt nöjda med deras
hotell-paket. Och nu ska vi få åka på SPA!!!
Det har jag aldrig varit. Vi har pratat om det, men ni vet hur det är...

Och nu så ska vi alltså ha en underbar tredagarsvistelse på detta vackra ställe.
Vi har ännu inte bestämt när vi ska åka, men resan (värd ca 3600 kr) gäller
hela 2015!



Kunde det komma lägligare? Jag som aaaaaaldrig brukar vinna!

Nu när vi ändå bara går och väntar och väntar.
Nu väntar vi på att få besked ifall husse kommer att
få cystostatika det närmaste halvåret. Besked efter fyra
veckor, sa dom. Nu har det gått två...

Operationen gick hur bra som helst (enligt läkarna).
De tog bort en stor del av tjocktarmen, en del av 
tunntarmen (den som legat emot stället där tumören var)
och så tog dom bort hålet där dränage-slangen gick in och tömde
abscessen i buken (läs om det här). Man är rädd att cancercellerna
har tagit vägen ut i buken genom det hålet, så det skärs bort en stor
del av vävnaden runt hålet också.

Så hade han en sk epiduralblockering, en ryggmärgsbedövning, men
den hade hoppat snett, så istället för att vara smärtlindrande efter operationen,
så bedövade den andra sidan av buken, den o-skurna, och så neråt benet...
Fel sida var liksom avstängd, och visst hade han ont efteråt... såklart.
Men epiduralen fick sitta kvar ändå, alltid hjälpte den väl nått, sa dom...

Sen gick allt så väldigt bra. Han var uppe och "sprang" med sin
gå-maskin, med slangar hängande och slängande och (epidural-maskinen
på en stång och slang in i ryggraden,  och kiss-påsen 
som hade en slang direkt in i urinblåsan genom
huden,  istället för en sån vanlig kateter. Och så lite
smått o gott/ vätska+näring i vanliga påsar till blodet)

Efter några dagar så fick han komma hem. 
Allt funkar som det ska. Han äter som vanligt. Lite mindre
portioner kanske. 
Men han får inte bära mer än ett kilo... så gissa vem som kämpar
o sliter här hemma nu? jo just det...hä hä...

Men yngste sonen kom upp och skottade med traktorn och snöbladet.
För här kom mycket snö, och kallt har vi också.

Men nu är alltså karl´n opererad, julen är över och vi går vidare och
så får vi se vad som väntar framöver.

Egentlige skulle jag lagt in en bild på honom när han stod i sin
gå-stol, men det blev totalförbud och censur på den, så jag visar lite
morgonbilder här hemifrån istället.

God Fortsättning och Gott Nytt År på er allesamman!

Och tack för alla snälla kommentarer och hälsningar!
Det värmer verkligen.






13 kommentarer:

  1. Usch då, stackare!
    Vilken jobbig tid ni haft..............men du ska se att nu kommer det gå åt rätt håll.
    Som jag berättat för dig så gick min pappa igenom en liknande operation för några år sedan, han är helt återställd nu och jag tycker att hans sjukdomshistoria liknar din mans väldigt mycket.

    Nu önskar jag er ett riktigt gott slut och en önskan om att 2015 blir riktigt bra för er trots allt som hänt,
    Kram Anneli

    SvaraRadera
  2. Känner igen mig så i allt du skriver men då från din makes sida, smärtor och slangar och annan skit ;) Som dubbelopererad för bröstcancer har jag upplevt det... Hoppas så att allt blir bra för er.
    Önskar er ett Gott nytt år!
    Helena.

    SvaraRadera
  3. Men så skönt att höra att det gått bra så här långt, du/ni ska se att det här kommer att ordna sig. Och med positiv syn på alltihopa så blir det bra dagar i alla fall. Hälsa mannen så gott! Jag tänker på er ska du veta.
    Och så gratulerar jag till vinsten! Vilken grej! Där är ju så jättefint. Ja, hur rummen ser ut vet jag inte för jag har inte sovit där, men jag har varit där och det är så fantastiskt fint! Och god mat har dom. Och spa. Jag tror inte jag heller varit på spa i mitt liv. Kanske snuddat vid det en gång, men det är allt.
    Nu får ni ha det så gott och ta det lugnt och så önskar jag ett väldigt prosperous nytt år till er båda!
    Stora kramen
    Agneta

    SvaraRadera
  4. Så skönt att operationen gick så bra, och du ska se att han snart är en stor och stark karl igen!
    Härligt när det låter så positivt! Ha nu ett riktigt Gott Nytt År!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  5. Härligt att allt gått bra hitills med operation och allt och ett riktigt Gott nytt år önskar jag er
    Kram Rosa

    SvaraRadera
  6. Tänker på Er!
    Det låter ju ändå rätt hoppfullt,men det är ju en tuff väg att gå.Livet är sannerligen inte lätt....
    Grattis till den fina vinsten...vilken uppmuntran mitt i allt.
    Skönt att kylan gett vika.ser ut som ni fått ganska mycke snö....här har det bara varit ett par cm.Ljust och vackert blev det,men snön är nog smält tills imon.

    Önskar Er ett Gott Nytt År!!!

    Kram Margareta

    SvaraRadera
  7. Men så jobbigt. Skönt att operationen är gjord och gick bra. Håller tummarna för att det fortsätter så.
    Så roligt med vinsten!

    Önskar er god fortsättning!
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  8. Oj, vilken pärs, men nu är nog det värsta gjort. Har också haft tarmcancer på nära håll. Hälsa konvalecenten och hoppas nu ni får ett bra 2015
    Kram
    Anette

    SvaraRadera
  9. Heeeej
    Vad glad jag blev att du uppdaterat (även om jag missat det och såg det idag)
    Din sjukhus historia låter så lätt om jag får säga så ja du skriver så lättsamt om den ja jag vet det är ju en jävla Fuck cancer skiiiit men jag ler ändå och förstår att ni inte har det lätt...

    Wow vilken vinst, det var menat så menat för er och perfekt att kunna välja själv när man vill åka....
    Ja det var ni värda!

    God fortsättning
    Kramar Sandra

    SvaraRadera
  10. Skönt att operationen gick bra och jag hoppas att han blir frisk nu!

    SvaraRadera
  11. Önskar er God Fortsättning På Året och ett friskt år. Härligt ställe ni bor på! kramelikram Fia

    SvaraRadera
  12. Hej goa Elsamarianne! Och god fortsättning på det nya året, året som gubben din ska bli av med den där skiten han fick, eller hur?! Det satsar vi på! Jag tänker på er, ska du veta! Sån himla tur han har din gubbe att han har dig! Jag vet att jag sagt det förut men det är ju verkligen så underbart att vara två och känna att man faktiskt tar sig igenom de mörkaste dagar tillsammans. Och vad himla härligt att du vunnit en weekend, det var nog meningen! Stor kram till er och pussar till Lilleman och Nisse!

    SvaraRadera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här