söndag 25 januari 2015

Nu är jag här igen...

Inte så mycket piggare eller friskare eller gladare
men ändå....

Hur det går här hos oss?

Jo
vi ligger som i startgroparna, står och frustar i startboxen för ett långt lopp
och ja det är sant som det är sagt
Inget är som väntans tider.



...om jag är ärlig, så blir det mest soffhäng, fika och en massa TV... 
det är ju sport... 

Om två veckor ska husse få sin Porta-a-cath inopererad. Det är en slags
ven-port som opereras in under huden högt uppe på bröstet. En slang
går in i en ven och tanken är att man ska kunna sticka, sätta dropp
och ta prover i den här porten istället för att sticka i armveck. Det blir betydligt
lättare (säger jag, ja...). Den sitter så länge den behövs.

Nu när han nu ska genomgå sin tuffa cellgiftsbehandling som kommer
att hålla på i sex månader, så kommer den att underlätta. Första behandlingen
är två dagar efter han fått Port-a-cathen. Sen kör dom på...

Man hittade några lymfkörtlar med cancerceller i magen, och det
betyder att han nu kommer få en sk. botande behandling.
Den är tuffare än den förebyggande behandling som man kan göra ifall
man fått bort tumören och man inte hittat några fler ställen med celler.

Dessutom ställde ju den där abscessen (varbölden i buken) till det, 
och de har nu tagit bort en stor del
av både hud och underliggande för att få bort ev celler som smitit ut när det gick hål på
tarmen och då abscessen bildades i höstas.

Nu ser han både hackad o malen ut, med ett jättestort ärr och ett lite mindre.

Det blir snyggt att visa upp när vi (förhoppningsvis, vi ska boka) åker
på SPA helgen innan Port-a-cathen opereras in.
Heltäckande baddräkt på herrar. Finns det månne?
Fast vem bryr sig?

Vi ser i alla fall fram emot att få komma iväg och bara vara tillsammans, njuta
av god mat och sköna bad.
Jag vann ju en tredagars vistelse för två på Smögens Hafvsbad från Risskov,
och vi passar på att åka nu när det är som tristas. 
Det kommer att bli tid att se sig omkring i 
gamla hemtrakter. Det är ju inte så väldigt långt till Lysekil
och Grundsund (Saltön).

Lilleman, han får vara på Hundhotell hos Johanna och Eva 

Där är vi väl kända, han och jag, då vi gick Specialsöks-kurs i höstas.

Lilleman och jag jobbar Specialsök på plattformen.
Lillemans nos kunde hitta doften av te (det är vad vi använder
i början) och efter spädning så fixar han ner till 1,5%.
Vi har störningar av andra dofter, men ändå lyckas han hitta den
lilla lilla delen te. Detta är så himla kul, tycker vi båda. 

Kursomgång nr två är bokad, och så ska vi prova på Rallymix. 
Det är roligt att ha något att se fram emot framåt vårkanten.  

Annars så mår jag väl sisådär. 
Först så fick jag urinvägsinflammation. Trodde jag. Men....
Har antagligen haft njurstensanfall, eller
grus, tror dom. Det hävdes (efter en alldeles för djäklig natt hemma)
med en spruta på Våc. Nu ska jag genomgå lite olika undersökningar
för att se hur det är ställt...

Lilleman, han går med tratt, han. Han har haft lite småsår i ljumskarna
som kommit och gått, och till slut så sökte vi veterinär. Det visade sig,
antagligen, det är vad vi alla tror, att han i somras lyfte på benen
mot brännässlor, fått klåda och slickat för mycket, 
och sen har han underhållit det. Vi har inget märkt, hundar är verkligen
makalösa ögontjänare, men så såg jag att det blivit värre.
Så nu smörjer vi dagligen och så blir det tratt på.
Hur det funkar? Han gillar att skotta snö med den...haha...

Utomhus händer inte mycket. Vi försöker med gemensamma krafter
(icke-krafter) att få bort lite snö.
Har i alla fall, mellan jul och nyår, klippt ner min vindruva till hälften. Häpp!
Mina pellisar vill inte heller... de är bortom all räddning, tror jag.
Bättre lycka till våren?

Det var allt från oss den här gången.



12 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag tänkte på dig innan idag,när vi var ute och gick.Och nu får jag se att du gjort ett inlägg.Det låter så tufft för er alla tre. Jag förstår att ni får stötta varandra.
    Sjukvården,kan som väl är, göra mycket idag.Hoppas verkligen att spavistelsen blir sådär uuppiggande som ni behöver.
    Hundträningen,låter rolig.Här blir det mest promenader och lite leka i snön.Just nu vilar vi middag.det tycker Stina om också.
    Snart så förvisso börja lite mer med växtligheten...jag ska väl börja ansa till pelargonerna.Jag tror dom flesta har klarat sig.men dom ser inte roliga ut nu.
    Kramar Margareta

    SvaraRadera
  2. Jag har allt tänkt på er må du tro och så kom det ett inlägg, det gläder mig. Och så hoppas vi att allt meckande med portakatter och annat går smidigt och att ni kan njuta av er spahelg. Och vet du, det är ju så vanligt nu med alla möjliga in- och utgångar på våra kroppar så jag tror inte det är en kotte som tänker på det. Faktiskt. Så hoppas vi att skiten försvinner bort och iväg och långt ut i rymden, vi behöver inte den här smörjan som börjar på c. Och så hoppas vi att du inte har njursten utan att det var falskt alarm, det är väl så att när man sänker garden då kommer det uppoppandes en massa saker som man inte varken märkt eller tänkt på tidigare.
    Jag håller alla tummar för er båda och håll modet uppe!
    Kramar stora som hus

    SvaraRadera
  3. Kul att se att du orkat göra ett inlägg.
    Du är saknad ska du veta.

    Ni har tuffa tider framför er, men som jag sagt förut så är vården fantastisk idag, du ska se att det kommer gå er väg, och det blir som förut igen.
    Låter mysigt att åka iväg på en spahelg, det kommer göra er gott tror jag.

    Attans med ditt njurstensanfall, det gör FRUKTANSVÄRT ont, har själv haft det en gång och vill aldrig råka ut för det igen.

    Ni finns i mina tankar och jag hoppas att ni håller modet uppe så gott ni kan och kramar varandra,

    En stor varm kram från mig,
    Anneli

    SvaraRadera
  4. Det låter oerhört tufft alltihop...Jag önskar Er alla bot och bättring på alla håll och kanter.
    Hoppas er helg blir avslappnad och njutfull.
    kram från mig
    Fia

    SvaraRadera
  5. Kul att höra av dig trots de tråkiga omständigheterna..
    Låter inget vidare med njurstensfallet heller! Hoppas att ni kommer iväg på eran spa vistelse, det skulle nog göra gott

    Tänker på er
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  6. Är det inte det ena så är det, det andra... krya på er båda två och ha en härlig helg på Smögen. kan väl säga att vädret här på kusten inte är det bästa just nu ;)
    Helena.

    SvaraRadera
  7. Förstår så väl att ni går och längtar att allt ska bli som vanligt igen. För visst är det bäst att det är så även om livet kanske är trist och vardagligt väldigt ofta. Du ska veta att jag tänker på er och undrar hur ni har det.
    Kramar från Finas mammis

    SvaraRadera
  8. En tuff tid framöver men hoppas att ni till att börja med får en skön spa-vistelse och att du slipper fler anfall och att Lilleman snart blir bra.

    Kram Agneta

    SvaraRadera
  9. Kikar in för att kolla hur det är med er?? Kom ni iväg till Smögen??

    Ta hand om dig
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  10. Fy så mycket elände på en och samma gång.... :(
    Hoppas ni kom iväg på er SPA-upplevelse.
    Var rädda om varandra!
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  11. Hej!
    Har tänkt på er ofta och undrat hur allting går. Hoppas ni varit på er Smögensemester och att det går så bra det bara kan.
    Kramar
    Agneta

    SvaraRadera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här