måndag 25 augusti 2014

Dahlior, de är inte så illa ändå...

Inte för att jag uträttar så förskräckligt mycket ute just nu.
Mellan skurarna...

Har gjort en liten rabatt utanför uterummet, och dit flyttade
jag rosenvial (den blev aldrig nåt i år...) och en höstaster.
Några kungsljus (vita; verbascum) har jag också, och 
några stockrosor. De befinner sig i typ tre små blad-stadiet, och
förväntas bli nåt extra nästa år... Lite har jag sått också.

Så det är mest att man går runt och funderar på hur man
ska göra nästa år, för nu börjar vårblommornas knölar
och lökar komma ut i handeln. Har en ganska stor beställning
på Bulbs.se som kommer i början okt, nåt sånt.

Är ju ingen dahlia-fantast, men när man ser denna så tänker man, att
må ske det är värt besväret gräva ner och gräva upp, gräva ner och gräva
osv... 


Dessutom så blommar det som sjutton i mina krukor.
Gladiolusarna och doftliljorna är helt
underbara. Trodde inte det skulle bli några
blommor, bara de långa lansettliknande bladen.
Men så plötsligt, bara över några dagar, så
var det blommor överallt i alla krukorna.
Har inte hjärta att ta in dom ens...

Sen får vi se om jag lyckas övervintra lökarna/knölarna
för en blomning igen, nästa sommar.



På fredag ska jag åka på en bussresa till Sofiero
och den stora Trädgårdsfesten.
Bussen går från Göteborg och vi stannar och tar förmiddagsfika
på Skottorps Slott på väg ner.
Spännande, spännande!!!

Det var en ganska livlig, lång helg, med totalt tre 
starter för hästen, som jag bevistade.
Den sista var jättetidigt lördag morgon
och sen fick vi Lillemans bror på besök
över helgen. 
Egentligen skulle jag vara hundvakt
när Brorsans familj skulle på Lastbilsmässa,
men jag sa att han kunde väl stanna hela helgen
för de leker så bra, de två vovvarna.
Men det tar på krafterna. Brorsan är väldans
förtjust i mig och det är nästan svartsjukedrama
här på kvällskvisten, vilken av hundarna som ska
sova närmast mig vid TVn. De har två lägen. On och Off.
Här är det Off.
Ni ser, det är inte mycket plats över till mig i soffan....

 Nu har Brorsan åkt hem igen, Lillis och jag ska ta en sväng ut igen
för det är tillfälligt uppehåll...

Hur det gick för hästen (vår uppfödning) på tävlingen?
Hon gick felfritt första starten
och fyra fel på de två andra
dvs hon rev ett hinder i varje.
Är hur nöjd som helst, med tanke
på att det var första stora tävlingen för henne.
Nu är det bara rutin som behövs. Vi håller tummarna
för framtiden, och önskar hennes ägare Lycka till!!!

12 kommentarer:

  1. Åh, vilka vackra blommor du har!
    Och vad roligt att det gick så bra för hästen!
    Kan tänka mig att det är kul för brorsorna att kunna ses och leka, även om det tar på krafterna för både dem och matte ;)
    Jag hoppas verkligen att posten skött sig och att du fått din vinst!?
    Kul med trädgårdsfest!
    Ha en fortsatt fin start på veckan!
    Kram/Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den har kommit! Den sitter perfekt, och är jättesöt. Det blir en selfie framöver...
      kram!

      Radera
  2. Åh vilka fina Dahlior! Jag gillar såna! Min svärmor ogillar Dahlior å det starkaste - fast hon har ändå några i trädgården. Jag antar att det är undantagen som bekräftar regeln, hihi. Jag har nog mest sett fina Dahlior, så som dina! Vad söta hundarna är där de ligger, men hjälp, svartsjukedrama kan bli jobbigt! Vad duktig hästen var!! Kul!! Resan lät hur mysig som helst, hoppas det blir fint väder också - men det skulle det väl?! kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får ha ett gäng dahlior framför ditt hus sen... nu är dags att planera vårblommor och kolla in lökar...
      Idag är fint, hoppas det håller sig...
      kram!

      Radera
  3. Jo jag gillar dahlior!! Har inga i och för sig :-/

    Skorstensdelar?? tegel?? Kompisen tog en massa gamla tegelstenar, murade en ram och ställde sitt växthus där på! Hur snyggt som helst

    Förstår att dom var utmattade och ont i magen efter sockerärtorna och så mycket lek tid ihop!

    Hoppas att du får en trevlig resa ner till Sofiero!

    Kram Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snyggt med tegelram till växthus. Det blir nog inte så det räcker till mer än en liiiiten plätt tegel på marken nånstans. De slängdes ner från taket och hälften var trasiga...och nu är det massor av småbitar nerkilad i gräsmattan :-(
      kram!

      Radera
  4. Hej EM!
    Du har blivit en riktig trädgårdsmästare!! Fina dahlior är inte så lätt att få fram minsann.Jag har ingen tur med dom.Gladioler är också så fina. Tror du man kan få dom att blomma till nästa år igen....
    Gossarna i soffan är också goa.
    Ang. koftan som syntes på bild hos mig. Det är Birgitta min syster som har virkat den.Det är ett mönster från Drops.(Gratismönster på nätet)Klicka in på Drops och sök sedan på mormorsrutor,så finns den med där.Hon virkade till någon ruta på armen så den blev vanlig längd. Garnet köper vi på Eks lilla bod. Det är bara ett par mil härifrån. Hur var det...hade du varit där eller hade du handlat via nätet?Du borde åka dit .....och då kan du komma hit oxå.

    På fredag har vi tänkt åka till Sofiero...då kanske vi ses där. Om du ser mig får du ge dig tillkänna...Ser fram mot den resan.Vi åker nog till Höganäs sedan till saluhallen och sen till Flickorna på Skäret och om vi hinner till Villab Garden i Båstad......Det låter nästan jobbigt...vi får se vad som hinns med. SOL önskar vi den dagen.

    Kram Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för mönstret! Den ska jag nog försöka mig på. Har en massa restgarner.
      Jag tänker antingen spara lökarna i krukan, eller så ta upp och förvara i papperspåse i jordkällaren... har inte bestämt mig ännu.
      Vad roligt, då kanske vi ses imorgon!
      kram!

      Radera
  5. Din blomsterprakt är så omfattande så man tror du har hållit på med odlandet i årtionden, helt fantastiskt läckert allting.
    Kul med pållen också, gratulerar!
    Agneta kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu borde man bara sitta ner och njuta, men istället är jag igång med nya projekt...
      kram!

      Radera
  6. Så fint det blommar hos dig!
    Jag tycker att det är först nu som det börjar blomma ordentligt i mina krukor. Kanske har de tyckt att det varit för varmt.
    Kul för Lilleman med besök av Brorsan.

    Kram Agneta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo nog ser blommorna gladare ut nu, när det är lite svalare. Det är jag också... värme är inget för mig...
      kram!

      Radera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här