onsdag 6 augusti 2014

Semester (med hund) till sydligare kust...

Underbart är kort, heter det ju.

Vår lilla resa till Gross Schwannsee vid Lübecker Bucht i norra Tyskland
i Mecklenburg-Vorpommern, var kort men intensiv.
Och ändå så avslappnat skön.

Två nätter bodde vi på det fina hotellet 
Själva slottet är byggt 1745, men vi bodde i en nyare
byggnad som inrymde tre våningar med hotellrum och en 
stor reception.
Stallet till vä serveras frukost och de har ett Brasserie också.
Slottet har en stor resturang  och till höger bodde vi.

Varje rum hade antingen en altan eller balkong.
Vår altan låg mot öster och det var vi glada för.
Nära trettio grader och sol, ja då vill man gärna vara i
skuggan. 

Rummet var stort och badrummet helt härligt!
Jag älskar att duscha länge. Det kan man inte hemma för
då tar varmvattnet slut...


träd träd o ännu flera träd
och kanten på vår altan

Ja Lilleman han var såklart med också. Det var nog ett tiotal hundar 
som bodde på hotellet, och det är så roligt att kunna ha med honom.
När vi kom in på rummet hade de lagt in en egen filt och en vattenskål
till honom. Ett par hundringar extra kostade det för honom.  
Det blir såklart extra städning när man har hund med.

På lördagskvällen skulle vi äta den middag som ingick i hotell-paketet
(vi hade bokat via riskkov.se)
och vi satt ute på den fina slottsrestaurangens uteplats.
På baksidan av slottet, med utsikt över den vackra parken,
den långa lind-allén och så havet längst bort...

Jag kom fortfarande i "den lilla svarta" som jag hade
då jag firade min sextioårsdag förra året. Något kilo
är tillagda, men så länge man lyckas klämma in sig i den så...

tur jag kom i den... 

Lilleman var med, och han låg så fint där hela kvällen. 
Lagom avslappnad, (så att servitörerna fick kliva över honom
där en liten stund när han somnat...) Han är så gudomligt snäll och 
bryr sig inte om varken folk eller fä (såvida dom inte
aktivt vill hälsa på honom, då blir det svansviftning och glada miner)

Att ha med hund utomlands, speciellt till Tyskland, funkar hur bra som helst.
På färjorna får han följa med överallt, även in i kaféerna... helt otroligt.
Här hemma får han knappt sitta med på uteserveringarna...

Tyska hundar verkar vara vana
med att vara med överallt, och de bryr sig inte om andra
hundar. Skönt för Lilleman, som ofta brukar bli 
"skälld på" pga sin storlek, trots sin "låga" 
framtoning och vänliga inställning.
Han älskar dessutom små lurviga hundar, vi hade
några som grannar i Grundsund som han var kompis med, 
men de små brukar ofta se honom som en stor hemsk en...

Han är självklart vaccinerad mot rabies, och han får avmaskningsmedicin
några dagar innan hemresan (mot den hemska dvärgbandmasken)  och 
man får kolla så han inte får i sig nån död jordråtta (de kan ha mask)
och så får man självklart!!! plocka upp all bajs.
Även efter hemkomsten... Men det är han värd. 

Det var bara 300 meter till havet, en låååång sandstrand med härlig
mjuk sand. Ner till stranden gick man genom en lång lindallé med
hamlade lindar. Hela stället var fullt av olika alléer och varianter
på träd och häckar. I stort sett alla blommor hade blommat över, och 
jag lyckades sno med mig lite olika fröer. Tyvärr så vet jag inte
vad det var allt jag tog men det visar väl sig, om de tar sig...

Jag tog inte så många kort, hade mobilen avstängd och mest nerpackad...
men hemvägen, på söndagen efter en härlig frukost, så åskande det
och regnade och de trettio graderna hade sjunkit till tjugo, tack!
alléer, alléer, regn och äntligen lite svalka

10 kommentarer:

  1. Låter som en härlig resa, speciellt hundvänligheten. Den är man inte bortskämd med här i sverige!
    Helena.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, verkligen. Det är roligt att kunna åka iväg med hela familjen,... att nån slipper stanna hemma, och de andra längta...
      kram!

      Radera
  2. Vilken mysig resa ni haft! Å vad skönt att kunna ha vovven med utan att folk tittar snett på en! Han är så fin, Lilleman! Och DU är ju så snygg i din lilla svarta! =)
    Så härliga trädgårdsbilder du visar i tidigare inlägg.
    Jag tror också att jag skulle gilla Skaftö och Grundsund, har varit i Hamburgsund och Fjällbacka bl annat, en kortis, och det var supermysigt där!
    Ha en fortsatt fin onsdag!
    Kram/Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, snälla du! Det där med selfie är ju inte det lättaste.... oftast har man ju bara dragit på sig nåt gammalt när man går här hemma o skrotar...
      Ja kusten är mysig, men jag gillar långgrunt, jag...
      kram!

      Radera
  3. Vilket vackert ställe du varit på!
    Tänk att det kan skilja så mycket på bemötandet av hundar mellan länderna............gott för er att ha en hund som trivs med att vara ute på resa sådär.
    När ska du starta igång din "gamla" blogg igen då?
    Saknar den och dig!

    Ang. mina skräpkommentarer..........hittar de inte, så kan inte plocka bort något.
    Ett inlägg om turkosa stolar skrev du.....kan inte hitta det.
    Tack för att du gjorde mig uppmärksam på detta.

    Jag ska försöka väcka liv i min blogg igen nu efter sommaruppehållet, men har svårt för att hitta inspiration , har ju inte gjort så mycket som kan vara intressant för andra..................

    Kram till dig,
    Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lustigt att du nämner min gamla blogg. Funderade häromdagen att återvända till den igen. Kan ju skriva om mina odlingar där också... annars händer inte så mycket här hemma...
      det var ett inlägg från 2012,,, inte så konstigt att du inte hittade det. Det var de franska bryggeristolarna.. http://www.hemlyckan.blogspot.se/2012/08/franska-bryggeristolar-till-salu.html
      Nåt ska vi väl kunna skriva om...
      kram!

      Radera
  4. Det låter som om ni haft det jättemysigt och så gott att alla i familjen fick följa med. Har faktiskt aldrig hört talas om hotell där man får ta med sig hunden. Också gott att höra att ni är så noggranna med vaccinerandet, avmaskningarna och upplockandet. Tror, ja till och med vet att det slarvars och man har ju sorgligt nog hittat den lilla bandmasken både i Skåne och högre upp de senaste åren. Hoppas i alla fall på att kunna äta färska blåbär direkt från skogen under min livstid utan att behöva tänka på att få i mig bandmaskäggen.

    Spännande med fröerna!
    Kram Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det läskigt! Man får göra så gott man kan och försöka sköta avmaskningarna. Men man undrar ju om alla gör så...
      De flesta hotell kan man ha hunden med på, även här i Sverige. Brukar kolla hotellet på Booking.com, där söker man på faciliteter/husdjur accepteras...
      kram!

      Radera
  5. Härligt! Väldigt vackert! Och tänk, regn! Och lite kallare! Hur kan det bli att man känner så.......det ser väldigt välordnat, välunderhållet och fint ut.

    Och kul att vovvarna får följa med. Här hemma tycker jag att hundklimatet försämrats väsentligt, man får inte ha hund med nånstans här verkar det som. Och rakt inte på uterestauranger, vi har blivit bortplockade flera gånger. Och då har det varit ett snöre, ja, typ tamp, som varit markeringen, men bara vi satt oss utanför tampen har det gått bra. Jag tycker där lite överdrivet. Och även människor, om man nån gång släpper hunden lös på nån promenadstig, off season så att säga, så kommer det alltid nån och läxar upp en för att man inte har hunden uppkopplad och då har vi också en hund som inte är ett smack intresserad av andra. Men vi vet, man ska ha dom i koppel.....men ändå. Lite flexibilitet.

    Du var så fin i din klänning! Den ser då inte ett smack trång ut! Fantastiskt att du kan hålla vikten så fint!

    Kram Agneta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns folk till allt, som vi brukar säga. Lösa hundar är inga problem för oss, ...
      Enl livsmedelsverket så får man inte ha hund där "mat förvaras, bereds och hanteras". I själva restaurangen är det företagaren som själv bestämmer. Så att...
      En vägkrog vid E20/v 50 (mot Kumla) tror den heter Brännåsen, där får man ha hunden med inne när man äter!!! En skylt på dörren säger: ta gärna med hunden in! Det du!
      We like
      kram!

      Radera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här