torsdag 6 november 2014

Annorlunda, vitt, film och att jordslå

Igår var det mörkt och blött.
Idag är det vitt och ...blött. Och kallt...

Så kom den alltså, den första snön.

Eftersom den här bloggen egentligen skulle handla
om "grönt", trädgård, men nu också innehåller
lite annat smått o gott från mig, så kommer
det som handlar om trädgård/grönt att se ut så här



Det dalar fortfarande ner vita saker, snöflingor,
men det är så där på nollan.
Det är nästan två centimeter på sina ställen, och det har liksom
klistrat sig fast på saker och ting.
De där sakerna som man alltid glömmer att ta in.

Så som lövräfsa, lövkorg (jag skulle räfsa lite, hade jag tänkt...)
och så de två stolarna och bordet som står precis här utanför.
De där som vi använt trots att det varit sen höst...
Men kommer vi att sitta där i vinter?
Tveksamt...

Och så en liten film på Nisse.
Han ligger på matbordet...
på husses plats när han inte är hemma.
Och kollar in fåglarna ute...

video


och Lilleman sover i mattes säng framför pelletskaminen.
Han har grävt fram mina kuddar...



Och jag?
Jag har tänkt mig en liten stund i soffan, med virkning och 
kanske lite TV-serier...

Igår gjorde jag i ordning för att så perenner ute.
Lådor med små plastkrukor med jord i.
När jag sått, så kommer jag att ha lite 
vermiculit ovanpå. Nät över för att inte
fåglarna ska tro att det är mat...
och så ska de stå i ett hörn av trädgården,
där jag har kompost och lite jordhögar.

De ska stå ute hela vintern.
Ska bli spännande att se om det blir nåt.

Stockrosorna som jag sådde för någon månad sen
 har redan kommit upp lite,
och även ramslöken som jag satte tillsammans
med vitlöken.

Hallonen, mitt gissel, som stod i växthuset,
grävde jag upp för ett bra tag sen.

Inte visste jag var jag skulle gräva ner dom,
så jag satte ner dom i en stor tunna med vatten.
Igår hällde jag ur vattnet, och tittade noga på dem.
De hade redan fått fina ämnen till skott, så
jag "jord-slog" dom.

Lilleman hade redan grävt ett rejält hål i grovkomposten,
den äldre delen, så där puttade jag ner rötterna, lade
buskarna mot marken, hällde över jord, lite 
täckbark och så en massa löv.
Nu får vi se om de är pigga framåt våren
och kan grävas ner på en bra plats...



7 kommentarer:

  1. Vilken hjälpreda du har där i Lilleman som gräver åt dina plantor! och Nisse är ju bara för söt där han ligger o stirrar på fåglarna, kan höra hit hur han låter!
    Här har vi "bara" fått regn och det håller på än, men 39 mm på ett dygn räcker det också!
    Här tog vi hand om alla (nästan) löv innan regnet kom, så nu kan vi också lata oss i soffan som vissa andra!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  2. Jag tror
    Att du kommer att ha en fantastisk blommande trädgård nästa år...
    Hua vad kallt vi hade imorse och grått grått grått
    fick du tag i ditt knäckebröd?? Dommo??? Är en kedja va? Tror det ligger i Varberg typ outletpriser :-)
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  3. Du är väl förberedd för kommande växtsäsong.Du får ju saker och ting gjorda och i rätt ordning dessutom. Hjälpredan Lilleman är ju härlig också.
    Jag sådde Ramslök i en kruka i våras. Kom inget.... Nu har jag slängt ut jorden i skogen....typiskt,den skulle ju haft en köldknäpp,förstår jag nu.
    Här har det inte kommit snö ännu.Kallt och regn.
    Jag var på Lidl idag.Tänkte köpa fler hyacinter...men där fanns inte en enda.Däremot köpte jag en juvelorkide.liten och knubbig och fin.Hoppas den slår ut. .. På Blomsterlandet blev det tre vita hyacinter....bra att ha ett litet lager i växthuset.
    Imorgon är det jobb på min gamla arbetsplats.
    Ikväll har jag vikt en gran av bokblad.
    Godnatt....kram Margareta

    SvaraRadera
  4. Mysig snöbild. Hoppas på att det ser ut så här över julen. Det är ju det ultimata, att slippa skotta, halka runt i slask och blask, men snö över jul och nyår. Fast jag sysselsätter mig i alla väder, precis som du verkar det.
    Grattis till ramslökarna. Lite halvknepiga att få igång. Jag sår mina på friland och försöker sen låta bli att speka där. Perennsådder är ju spännande, men jag brukar glömma att vattna mina krukor bakom planket när våren kommer. Det är ju mycket att stå i.
    Så gott Nisse har det. Skönt att han slipper frysa och fara illa i vinter. Här dyker det upp en kringstrykande gammelkatt och äter av fåglarnas torra bröd. Det skär i hjärtat, men vi har ju två egna.
    Lilleman (som inte verkar så liten) kommer ju att bli en fin grävhjälp till våren med lite träning. Blri smittande trött när jag ser hur gott han sover.
    Roligt när allt inte stannar upp bara far att det står november i almanackan. Skulle skriva trädgårdskrönikor för en lokaltidning för nåt år sedan och redaktören tog för givet att man bara trädårderar under sommarmånaderna, men det pågår ju hela tiden i nån form om man bara vill och är sugen.
    Önskar dig en fin helg
    Anette

    SvaraRadera
  5. Vilken ljuvlig frostbild! Både i detta och i förra inlägget!
    Fnissar lite åt dina bestyr med ettan ;) Klart du ska bo kvar utan etta! ;) .)
    Kram och trevlig helg!
    /Maria

    SvaraRadera
  6. Vad mysigt ni har det!! Och Nisse är för söt där han tjattrar mot fåglarna. Precis så gör Pebbles också. Hon har ett heltidsarbete nu med att hålla koll på fåglarna vid vårt fågelbord, hon har knappt tid med mat- och sovrast. Smart med den gröna markeringen! Haha jag skulle kunna göra en grön markering över hela min tillvaro just nu - vi kämpar på med trädgården för att hinna före vintern! Igår kom tre buskar ner i jorden, sju återstår varav tre måste få hål grävda också. Sen var det lökarna.. och jord som fattas. och lite mer kvickrot som måste grepas. Men sen så! tror jag.. kram!

    SvaraRadera
  7. Lilleman har det gosigast......vår Leia kan också få för sig att bädda, speciellt i min säng och vanligen då det är nybäddat och med nya lakan i! Så ni fick snö, ni, det har inte vi fått ännu, här är grått och drygt 10 gr varmt, då vet du väl precis hur det är.....Inget trädgårdsarbete för mig, jag tror inte det är något speciellt att göra just nu, fast det är det säkert om jag bara tog mig en rejäl titt.
    Agneta kram

    SvaraRadera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här