onsdag 12 november 2014

Att se på löv på ett nytt sätt. +perenn-sådd

Man kan köra strutsvarianten, dvs låtsas att det inte finns.

 eller helt enkelt ta av sig glasögonen helt...
så att man inte ser...

Trots alla försök att undvika dom, så finns dom där lik förbaskat-

höstlöven.

Vackert färgade och snygga där dom hänger på träden.
Inte fullt så roliga där på marken...

Våra backar är fulla av ek, lind, asp och hassel, och 
alla har dom löv...

I många år så körde jag strutsvarianten, för jag visste att
även om man krattade upp dom, så kom dom tillbaks,
eller kanske inte just samma löv, utan en nyare generation.
Det har sett ut som f-n här ute...

Men i år!

Nu har jag sett på löven med nya ögon.
Det var då jag läste om att man kunde kratta ihop löven, lägga
dom i en plastsäck med hål i botten, hälla på vatten, knyta ihop
säcken, ställa undan och
Vips! (kan man säga vips om det tar ett år?)
så har man fin lövmull.



finns det nåt bättre än en spångrep (som varit i stallet) att ta upp löv med?

Kolla uppe i backen, under eken. Där har jag att göra... eller inte...

Så nu gör jag så här.
Eller jag har i alla fall börjat.
Är ju inte precis känd för min uthållighet om man säger så...

Igår blev det en säck. Och idag en till.
Det går i måååånga löv i en svart sopsäck.
Trasiga svarta säckar har jag av någon anledning sparat på,
men det grämer mig att jag skurit upp alla köpe-jord-säckar
så att de inte går att använda till detta...

Not till self: inte skära sönder jordsäckar nästa år, bara öppna upptill

Det känns liksom lite roligare/lättare/ekonomiskt nu.
Resten får husse köra till småbitar med gräsklipparen.
Masken ska ha mat i vinter också.

Lilleman har hållit mig sällskap under tiden ute, men han har haft lite problem
med att katten varit ensam inne, så han har varit och lyssnat vid dörren lite då och då.
De är nu nästan bff:s nu. Eller i alla fall typ goda grannar.
I natt sov Lilleman i husses säng (husse jobbar borta)
och katten vid mina fötter.
Det är väl grannsämja om något?

Har också, äntligen, fått ner perennfröerna i/på jord.
Ovanpå har jag vermiculite, nåt som är vulkaniskt och ska hjälpa
det lilla fröet att inte bli dränkt i den fuktiga jorden.
Man kan ha grov sand också, men eftersom jag hade köpt
ett antal vermiculite-påsar till ett bra pris, så bidde det sånt på.
Jag har hönsnät över för att inte pippifåglarna ska tro att det är
nåt dom kan äta... får hoppas att det håller dom borta i alla fall.
Nu får dom stå så här över vintern.

Tycker ni att jag har för få pinnar?
Hmmm, det beror mest på att jag har alldeles för mycket fröer
och för få pinnar hemma...
Det har liksom blivit "bredsådd" i flera "krukor", 
så får jag dela och plantera om sen till våren,
om det bitt nåt.

Har sparat lite fröer till vårsådd också. Ifall det, som sagt, inte blir nåt här.
Men det är bara egna fröer, och sånt som jag "fått/hittat" på andra
ställen. Det enda som jag köpt är kroll-lilja. 
Skulle sått dom tidigare, men glömt bort dem...

Vänstra backen är lavendel, olika liljor (jo det ska bli lökar av fröna är det tänkt...) mmmm
till höger är perenner (stockros mm) som såtts tidigare, men med perlite istället för vermiculite.
Perliten har blivit grön av alger o mossa. Några av stockrosorna har redan kommit upp och flyttats till en rabatt.
Ser ni vad som är över den backen? det är en gammal korg till en frys som vi slängt...

7 kommentarer:

  1. Du får väl så mycket mull framöver så du behöver inte köpa någon jord! Här har vi kört två vändor upp i skogen med hopkörda löv med hjälp av gräsklipparen. Så vi slipper räfsa. Två fulla traktorskopor med löv. Nu har vi skaffat en varmkompost så nu har jag en slaskhink inne till kaffesump, potatisskal mm. Tänk så mycket det blir, en hink på en vecka!
    Lycka till med dina perenner, det har jag inget tålamod att hålla på med!
    Så gulligt med Lilleman och katten, tur att det går så bra!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  2. Oj,vilken energi du har..Spännande att se hur det blir med löven i säckarna.och alla fröna.Om så bara hälften kommer upp så har du ju mycke.
    Lilleman och kisse är ju också duktiga...dom blir lika matte.
    Ha det så bra!
    Kram Margareta

    SvaraRadera
  3. Det var ju ett bra tips att lägga löven på säck om man får några över. Vi har nämligen också många träd och lövskog intill men i år har jag lyckats använda alla till jordförbättring i lådor, komposter, över krukade växter, ömtåliga plantor och under buskar.
    Tycker det är så mysigt med perennsådder och njuter av att se dina lådor. Så spännande till våren. Här pysslas det också med sådder.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  4. Oj så mycket löv och oj så mycket odlingar, du ligger då inte på latsidan du!
    Jag ska försöka att komma ihåg att så lite perenner efter jul......jag skulle gjort det i höstas men det blev inte av så nu väntar jag och det beror inte på annat än bekvämlighet....
    Kram

    SvaraRadera
  5. Du ligger då i...
    men luktar inte löven typ apa eller något om dom skall ligga i en säck:-o fast du kanske kan förvara dom långt borta på gården :-)
    hehe vem sätter inte kniven rakt i köpe jorden ;-)
    kul att få se dina odlingar till våren :-)

    Hoppas det löste sig med duschen och nu fick du ju ett "shoppingpass" också

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  6. Ska bli spännande att se till våren
    ha en fin helg
    kram Rosa

    SvaraRadera
  7. Jag läste också om att stoppa löven i en säck. Låter jättebra och värt att prova.
    Så nu gäller det att komma ihåg att öppna de köpta jordpåsarna försiktigt.

    Kram Agneta

    SvaraRadera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här