måndag 3 november 2014

Då var det så dags...

Ser på SMHI-appen att vi väntar snö i veckan.

Det var väl på tiden. Lika så gott att det kommer, 
så man vänjer sig.

Nu när vi ändå har vintertid, tänker jag...
Och frost har vi ju haft redan, tack för det...



Vintern här ute på gården har varit betydligt värre
under åren.

De där vintrarna med stora drivor, låga temperaturer
och skyhöga el-räkningar.

Frysta vattenledningar och otaliga strömavbrott.

De är nu i stort sett utrotade.

Peppar peppar.

Men vi har skaffat ny luft/luftvärmepump
som ska vara avpassad för den Svenska Vintern,
inte som den gamla som stånkade och gav upp
när det var kallare än -2.

Det blir andra vintern för pelletskaminen.
Den är det bästa som hänt oss (värme-mässigt).

Elledningarna är nergrävda av Vattenfall, så det
där med nerfallna ledningar... ja det har blivit
stor skillnad.

Husse har äntligen fått sitt snö-blad, så han kan få 
väck snön med traktorn utan att behöva använda
skopan. 

Hund och katt är nu i stort sett vänner. Om inte bästa,
så kan man väl säga att acceptansnivån är ganska hög.
Däremot är svartsjukan påtaglig. MIN mamma!
Men katten Nisse har börjat ty sig till husse lite, det är
roligt. Och ganska skönt för mig, som är lite småtrött
på att ses som en kombinerad värmedyna och mat-maskin
ständigt.
Hund till vänster, katt till höger. EM i mitten...


 Nu gräver jag ner sticklingar och småbuskar, mindre rhododendron
och sånt, för vinterförvaring. Perfekt att använda de tomma pallkragarna
till det. De har den gamla jorden kvar, och det växer lite fortfarande-

Det ser skräpigt ut i perenn-rabatten nu, men det är populärt
med de höga, torra växterna, då småfåglarna använder dem till
sittplatser, och noppar säkert ett frö eller två....
Då har de också nära till fröautomaterna.
Det är stor åtgång på solrosfrön och fröbollar.

Hittade den här lilla  viol-vivan som har fått blommor
och t o m en anemon-knopp har jag sett...


3 kommentarer:

  1. Du är minsann rustad för vintern även om din söta violviva trotsar årstiderna!
    Kanske min amaryllisbeskrivning inte var så glasklar ändå, för det borde förstås framgå tydligare att det är nya lökar som drivs nu. De gamla har ju återgott till sin naturliga rytm och blommar framåt vårvintern, även om jag då och då försöker tvinga nån att vakna tidigare.
    De gamla lökarna vill ha svalt och mörkt och när de börjar visa liv nån gång i början av nästa år är det dags att plocka fram och plantera om.
    Ha det fint
    Anette

    SvaraRadera
  2. Här har inte frosten kommit ännu men den får gärna göra för just idag regnar det sidleds och blåser så man kan ana en gratis ansiktskyftning hehe
    Min hortensia står fortfarande fin på utsidan... men snart dags för lite ljung och annat i krukorna...

    Jag som har något av en pyroman gen anser att kaminen borde få lite fart snart men än har vi inte eldat i den...

    Ha en fin dag
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  3. Hi...hi.......kul bild på dig och dina djur.
    Gott att de börjar komma överens nu.....eller tolererar varandra kanske man ska säga.

    Ja nu får vi se om vi får någon snö imorgon då.
    Nä, gillar inte snö och kyla alls.

    Det vore roligt om du kikade in i vår lilla butik någon gång.
    Förvänta dig inte bara en jättebutik med massa grejer.............en vecka har vi fullt med möbler och nästa kanske ganska tomt.
    Men inte behöver affären vara fullknökad väl, det går ju bra att bara tjöta lite.

    Läggdags nu, godnatt min vän,
    kram Anneli

    SvaraRadera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här