söndag 16 november 2014

Litet? men inte trångt

Nån mer än jag som tycker att helgerna är alldeles för korta?
De här timmarna går ju så fruktansvärt fort.

Visserligen så är ju fredag kväll till måndag morgon
en hel massa timmar, om man räknar på det, och 
som del av en vecka så är den ju förhållandevis
stor.

Men det går ju så FORT!!!

Lite hinner vi allt med. Ändå.

Denna helgen ägnar vi åt att få färdigt vårt badrum.
Det är lite överkurs att kalla det badrum.
Det är ett före detta skafferi som byggdes om på sextio-talet
och har innehållit en dusch, toa och handfat. 
Så det är ett litet, avlångt utrymme.

Med en alldeles förskräcklig blommig tapet.



Det har gått åt några helger. Vi började med att måla väggarna.
Det har gått väldigt lätt och bra att bara måla över
den gamla våtrumstapeten och våtrumsväggen. Vi valde att använda
en våtrumsfärg, som bröts i en ljust turkosblå
nyans. Robin eggs blue vill jag kalla den.
Syns inte så bra på bilden här ovan, men i verkligheten
är det exakt en sån nyans som jag önskat mig.

Robin eggs från freepic.com

Mattan, som heter Sympatex, är mjuk och
formbar, och lagts ovanpå våtrumsmattan.
Perfekt, eftersom badrummet fortfarande är
våtrumssäkert, med den gamla mattan 
och våtrumsväggen kvar.


Så har vi satt in en duschkabin som vi hittade på Blocket.
Helt ny, bara öppnat paket.  

Det var en upphöjning i golvet under våtrumsmattan
 vid den gamla duschen, så
kabinen byggdes på en avsats av trall
för att få ett rakt golv.


Ny toalett inhandlades på Jula.
En liten förhöjning i botten tillverkad av en ekskiva,
höjde sitthöjden 4 cm-
En låg toa är väldigt obekvämt för
oss, då vi båda har höftledsproteser.

Handfatskommod som vi köpt för många år sen på Ikea,
 och som stått ouppackat i en bod,
med ett 80 cm brett handfat i porslin.

Skåpen är Bestå från Ikea, som egentligen är
en förvaring för DVD o sånt, men har den fördelen
att de inte är så djupa, endast 20 cm.

 Perfekt i ett trångt badrum.
Vi har Bestå förvaring i salen också, till TVn
och som sideboard.

 Ny el, ny lampa, 


ett nytt badrumsskåp
med led-belysning.


Ni får se lite i alla fall....


Mer bilder nästa inlägg, och så en "före-bild"...




2 kommentarer:

  1. Nämen, så fiffigt och så roligt och det verkar bli jättefint! Skönt när man kan fixa till det lite efter hand och så sen, som nu, pang bom, och allt blir klart i ett nafs.
    Kram

    SvaraRadera
  2. jaaaaa förebilder... och såklart mer efterbilder. jag gillar det!!! Det ser fint ut... Dom där Bestå är bra dom man kan liksom möblera i vilket rum som helst med dom utan att tänka att man slängt upp en tv-möbel ;-)
    Jag är liiiite trött idag från gårdagen ändå har jag gått en låååång promenad med man och barnvagn (med barn i hehe)
    sen fick jag åka fin åk till Göteborg, ja baksätet hamnar man i när man har varit ute och tagit några glas.... och besöka Hornbach, Biltema och Bauhaus... från Bauhaus fick vi med oss klinkers till tvättstugan!!! Som jag längtar att få ordning på skiten

    Kram Sandra

    SvaraRadera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här