torsdag 30 oktober 2014

Det gäller att passa på...

I natt blev det rejält kallt.
-4,7 var det när jag steg upp vid
halv sju.
Då hade Lilleman tjatat en bra stund på mig
att jag skulle gå upp.
Då står han och glor på mig, viftar på svansen, 
sätter en kall nos under täcket och ser så söt
ut så man bara måste gå upp.

Så vi käkade frukost, hunden, katten och jag, och 
efter nån timma tog vi en promenad. Hunden och jag.
Lilleman blev helt överlycklig när jag tog fram
selen och flexi-kopplet- det betyder
skogspromenad.

Det var soligt, och frostigt vackert.
Det blev en promenad över gärdena och genom skogen
som tog ungefär en timma.

Helt magiskt vackert!



Efter promenaden så var det underbart skönt att 
  sätta igång pelletskaminen. Den värmer så härligt när
det blir lite så där utkylt i vårt gamla otäta hus. 
Luftvärmepumpen funkar bra, men
det blir en sån härlig värme i hela huset av pelletsen.
Vi har fläktar (luftförflyttare) som blåser in den varma
luften som samlas under taket, in till kök och sal.


 Jag letade fram garn"stuvar" dvs slattar från tidigare
stick-och virkprojekt.
Tänker mig en väst eller tröja i lapptäckesmönster.

Det är trevligt att ha ett lätt handarbete när man tittar på TV.
Jag laddar ner (inspelningsbar digitalbox fr Viasat)
serier som jag kikar på.
Just nu har jag fastnat för serien
Haven.
Som är en lite lättare variant av min absoluta favvo-serie
Arkiv X. Nån som minns?
Jag har alla avsnitt på gammaldags videoband.

Önskar mig den kompletta boxen på DVD.
Hittade den på Ullared, men lade tillbaks den igen.
Den var ju inte gratis, om man säger så...
Sån är jag. Och så ångrar jag mig sen...

 Igår fick jag ner allt vitlöksutsädet i jorden. Fyra sorter.
Köpte på Ica Maxi för ett bra tag sen och hade dem liggande i köket.
Trodde nog att de kanske skulle vara dåliga, men de var verkligen
fina, och ramslök fick också komma i jorden i pallkragarna.
Ganska bra tajmat, då kylan kom nu.

Samtidigt så petade jag ner några tulpanlökar och pärlhyacinter
i änden på en pallkrage. Tänkte att jag kanske skulle kunna ta upp
dom och ha dom inne för att få en tidig blomning i en kruka.
Men jag tänker vänta lite med resten av tulpanerna.

Grävde också ner några myntor och sticklingar från bl a rosor, lavendel,
olika buskar och rhododendron. De hade rotat sig bra sen i somras.
Funderar vad jag ska göra med de lite större rhododendron
som jag har i kruka. Gräva ner eller isolera kruka.
Det blir nog gräva ner...

Auriklerna bor i växthuset, som får hänga med ett tag till
med sin kappa av byggplast. 

Alla sommarlökar och knölar ligger nu i papperspåsar
i sågspån, uppe i trappan till vinden. 
I väntan på våren....

Nu ska jag snart så perenner också...
Det finns alltid nåt att pyssla med...

6 kommentarer:

  1. Så trevligt det låter med alla sticklingar och lökar. Det blir spännande att se hur det klarat sigtill våren.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  2. Du har mycke på gång vill jag säga!Det är ett evigt arbete med trädgård,men så omväxlande.Dock blir det ju lite lugnare ett tag framåt.....men man kan ju planera för kommande tider. Jag frågade för tredje gången efter hyacinter i byns blomsteraffär.....dom var redan slut hos blombilen,så hon hade inte fått några.jag längtar alltid efter de första hyacinterna....alldeles för tidigt....men snart så....
    Vi hade bara -1 idag .Jag var också uppe tidigt,har jobbat idag.Så nu vilar jag och Stina...gott!
    Fortsatt trevlig kväll!
    Kram Margareta

    SvaraRadera
  3. Nu har jag bommat igen trädgården och djungel efter pumpan den åkte i slänten bakom huset! Den är sticksig kanske skulle jag lagt ut djungeln på tomten och hoppas att det sticksiga skulle skrämma dom (jo jag är djurvän men dessa rådjur förstör) ang djur en flock på 10
    Vildsvin blev påkörda förra veckan alla dog, hur kan man ramma tio vildsvin på samma gång ??? Jag trodde jag var en biltjuv men ja ja orsakade enorma köer tur att jag redan var halvvägs till jobbet när jag hörde det på radion...

    Jag satte vitlök i början av oktober och ena sorten ja vilken det nu var har grön blast kikat upp! Ska det vara så eller har det vArit varmt ute så dom tror
    Det är sommartider ???

    Läste om "ettan" hmmmm mycket märkligt!

    Kramar Sandra

    SvaraRadera
  4. Härligt med promenad när det är så fint väder, bilden säger allt! Och du har att göra, det hör jag, jag har inte haft så omfattande odlingar i år, så det var snabbt avklarat att hösta till det. Men det är klart, en del är inkrukat och skall senare in i boden, men det får bli en annan dag!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  5. Tack så mycke för tipset på butik.!!
    Jag är inte så förtjust i köpcentrum,men det blir ju ändå att man stannar till där ibland.Nästa gång ska jag absolut gå in i din butik... Tittade lite på nätet....ser bra ut...kul.
    Just nu vilar jag och Stina middag och solen skiner....det får nog bli en promenad snart.
    Jag har varit i Värnamo på fm. Och då fick jag tag på hyacinter...��.....och så var vi på soptippen med lite skräp och då fick jag se ett lärkträd med döda grenar med kottar på.Ut ur bilen och tog några kvistar��Jag tycker dom är så fina.
    Önskar dig en trevlig helg!
    Kram Margareta

    SvaraRadera
  6. Det blir magiskt ute nästan med frosten även om man vill att det ska fortsätta vara varmt ..men vackert är det och egentligen så har ju varje årstid sin tjusning
    ha en fin helg
    kram Rosa

    SvaraRadera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här