söndag 26 oktober 2014

Samlar i ladorna/Gratis =gott

Jag är en samlare, ja det erkänner jag.
Snudd på en "hoarder", en hamstrare.

Ju mer desto bättre.
Så glädjen är högt i tak när man tömmer
sina sommarkrukor.

Istället för de enstaka lökar som jag planterat
av 
gladious
doftliljor
andra konstiga liljor 

så har jag nu fått tillökning bland lökbeståndet.

Fråga mig inte vad som är vad... jag blev så till mig att jag glömde att jag skulle notera vilken sort.
Spännande överraskning till våren, alltså.
Detta är bara en liten del av vad jag hittat. Nästan hela tvättstuge-golvet
är fullt med äggkartonger med lökar... Dags att hitta nytt ställe för
min gröna hobby snart. Som är frostfritt. Vi får se vad vi kan hitte på...

På lökarna, under ett tunt skal, sitter en massa bebis-lökar.

Rejält kletiga var dom (jag vet att folk brukar
spola dom med slangen, men jag har redan tagit in
alla vattenslangar för vintern...)
så de får ligga på tork ett tag.
Sen går det nog att borsta av jorden med
en pensel el nåt... och klippa rötter o putsa till...

Sen ska de ner i papperspåsar. De ska ligga i spån
(sånt som man köper till kaninburar) och hängas i
vindstrappan. Svalt, mörkt och luftigt-

och så får vi hoppas att de kommer att blomma så småningom.
Inte första sommaren för småttingarna, men sen...

Så jag samlar... hmmm... katt-och hundmatsburkar
så att småttingarna kan ha nånstans att ta vägen
i vår.
Tar bort pappret från burkarna när de är tomma, sköljer
och kör i diskmaskinen. Samlar...

Jag har samlat frön här och där. 
Stockrosor (rosa från grannen och svarta hos vår specialsöks-tränare.)
En hel del från Tysklandsresan, lite från hemma-resor
men mest härhemma på gården.

Nu samlar jag... ,,, 
toapappersrullar.
Jag behöver massvis till kommande säsong av
luktärtor.
Färgmix (rosa/lila) av luktärtor. Ska finrensas. Det finns mer av dessa...
Samtliga färdiga luktärts-skidor har fått lämna sina frön
det är nog inte många som hunnit slänga iväg dom 
innan jag varit där och skördat.

Fina påsar har jag tillverkat också.
De hittar ni här. Jag skrev ut på oblekt papper.
Så nöjd!

Vill man ha extra fina påsar med bilder
och sånt, så finns det massor på nätet att hitta.
Googla på "seed packet free"



3 kommentarer:

  1. Oj, vad omysslade dina lökar blir. Tackar säkert med en fantastisk blomning nästa säsong och ytterligare bebisar. Visst är det roligt att samla fröer och extra roligt att så av det egna till våren.
    Kul att du lyckats så bra med dina grönskarsodlingar i år. Nu är du fast!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  2. Du är ju som gjord för detta med plantering och omhändertagande av lökar
    Själv slängde jag in två pelargoner i garaget idag, tänkte ge det ett försök till våren :-)
    Ugh för mössen i bilen finns det inte trevligare ställe typ
    I skogen att bygga bo... Men är
    Det så att som gillar Volvos får jag nog be mannen kolla handskfacket hehe

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  3. Ha, du har hittat din nisch, helt klart! Vet du, jag såg en bild på nätet nånstans för länge sedan om någon som hade sina gula, vanliga lökar på tork och dom hade gjort lite smart. Dom hade tagit nylonstrumpor och lagt löken i och hängt under en trappa. Mellan var lök hade dom knutit ett litet snöre så kunde dom, dels, ta en lök i taget och dels kom inte lökarna i kontakt med varandra, jag tyckte det verkade otroligt fiffigt.
    Spännande att se vad som blir vad nästa odlingssäsong!
    Kramar

    SvaraRadera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här