måndag 27 oktober 2014

Tänk att man ska måsta bli...

1
En etta.
är det nåt att hetsa upp sig för?

Ja för mig, då...

Idag fick jag tidningen Lantliv.
Det är ju himlarns trevligt.

Alltid kul att gå upp till stora vägen
och vittja den röda brevlådan.
Vi har ju en sk lantbrevbärare, nåt
som jag ser som en fin service för oss
lantisar.

På baksidan av tidningen satt en lapp från 
Postnord.
Postens nya samarbetspartner eller vad sjutten
de är. Eller så behövde dom göra av med lite stålar
och därför målade om alla bilar, gjorde ny logo,
nya adresser osv.

(Att ringa till brevbäraren, som man kunde göra förut,
se det går icke an längre.)

Vi har ju bott här i tjugotre år och haft samma adress.
Gården har haft sitt namn sen 1500-talet.

Idag fick jag en lapp från Postnord, påklistrad
så väl att tidningen gick sönder när jag drog bort den,
där jag ombedes skicka iväg lappen till
Lantliv för adressändring.

De har lagt till en etta efter adressen.

VAH!!!!

En etta efter vårt unika gårdsnamn. 

Som om vi har en hoper gårdar med samma namn.
Det är bara vi som har det gårdsnamnet dessutom.
Och här finns bara ett fåtal gårdar.... i vår kommundel...
hur svårt...?

Ni kanske minns för ett antal år sen, att Posten och kommunförbundet
kom överens om en sk belägenhetsadress.
Lantmäteriet och kommunen har hand om detta,
och det finns visst lag på det också.
Att adressen skulle peka på en byggnad, typ...

Det här var redan på tal i början av 1990-talet
då vi var förhållandevis nya här...
Då hade jag kontakt med posten, dvs lantbrevbäraren
och han sa då, att eftersom vi hade ett så unikt gårdsnamn
och att vårt postnummer har så få adresser, så
skulle det räcka med endast gårdsnamn och postnummer och ort.
Det har jag kört med sen ca 1995 alltså...

jag ringer Postnord och frågar... Har vi fått en etta i adressen dessutom...?

Tja, säger kvinnan på Postnord, du får väl kontakta alla som du får post
av och skriva in den nya adressen.

Här går jag i taket. Vafalls! Jag har väl för fasen inte fått en ny adress?

Så jag tackar henne för att de sabbat min tidning... och säger att jag
ringer till Skatteverket. Den adress som Skatteverket har, dvs
den som jag är skriven på, den tänker jag använda. Basta!

Efter ca 20 minuter (ja jag vet att man kan bli uppringd, men jag tänkte
att jag lika gärna kan sitta o slösurfa när jag ändå väntar)
så får jag reda på vår adress.

Jorå, det var den jag använt i 23 år. Ingen etta. Om vi ska ha en etta
efter så ska fastighetsägaren ansöka om det. Eller kommunen.
???!!!???
 Förstnämnda fastighetsägare har absolut
inte gjort det. Det är ju jag!!!
Nog är jag virrig ibland, men nåt sånt skulle jag nog komma ihåg.
Och husse, ja sånt pappersarbete ligger inte i hans 
arbetsbeskrivning här hemma, hehe...
Och kommunen har inte heller ansökt om det. Sa hon.
Om jag vill ha en etta (Nej, jag vill inte ha en etta juh... suck)
då måste jag ju ansöka om den, och dessutom måste vi skicka
in en adressändring... ja ni ser....
Jag och Postnord. Vi kommer aldrig att bli vänner på Fb.
Jag kommer inte att ändra en endaste adress till en etta i slutet.
Då ska jag ha ett papper på det först.
Och vara godkänt av kommunen
och ligga inlagt hos Skatteverket/Folkbokföringen.
Det är ju där alla viktiga hämtar vår adress...
Så det!
Och det ska inte sitta klistrat på Lantliv.

Hur svårt kan det vara 
att göra som man har gjort förr?
Lägga posten i min röda låda vid vägen, 
där det står våra båda namn 
OCH
gårdsnamnet med stora bokstäver.
Fast utan en etta då...

Och nu är vi mest nyfikna ifall våra grannar sätter ettor efter
sina adresser framledes...Alla vi tre som har lådor här----

Fler som fått sånt?
Kanske har jag fel? 
Men i så fall så tänker jag skippa ettan så länge det går.
Har gården klarat sig sen 1500-talet utan ettan så får
det gå ett tag till...

4 kommentarer:

  1. Dom bilarna har jag redan hetsat upp mig över, varifrån kommer dom och varför och var är alla gula och vad är syftet - det måste vara som det är lite här och där, att det suttit några tjänstemän och inte haft tillräckligt att göra och så kommer dom på, vi gör om lite här, målar och ändrar. Dessutom är det inget logiskt namn för mig.
    En gata inne i vår lilla stad har plötsligt och helt omotiverat och ganska dumt, sikten blir skymd för alla, fått ändrad färdriktning och det tror jag också kan vara så att man på gatukontoret har haft lite för lite att hugga in på och så har någon kommit på, vi vänder på gatan. Det är samma med vår lilla hamn här där vi bor. Plötsligt har man satt upp en sån där skylt med en bil som kör i vattnet. Och jag säger bara det, att det vill till eftersom det ligger ganska stora stenar runt överallt och att det nästan är svårt att hitta vår lilla ramp till båten......
    Och att få en etta, jag undrar så varifrån Postnord/Nordpost (jag lär mig inte vilket, orkar inte skrolla upp) fått idén om att dom ska styra upp det hela med en etta.......Det är som om vi skulle få det här också, gud förbjude, så fullkomligt meningslöst.
    Det är sånt som är så onödigt och massor av pengar kostar det också.
    Emellanåt sitter det en sån lapp på någon försändelse till oss också men den skiter jag högaktningsfullt i för så lite folk som bor här och postfröken känner oss så väl, så väl, så det kan omöjligt vara hon som satt dit den dom gånger vi haft en.
    Matt, man blir matt!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vi fick för ett tag sen ett vackert påkostat vykort som förvarnade oss om att vi kommer kanske att få nytt postnummer nästa år!!! Möjligen att det har att göra med att gamla hederliga Posten blivit Postnord!!?? Så vem vet vad som händer för oss!? Fast du, nummer ett är ju bäst!!!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  3. Ja, det verkar ju hur konstigt som helst med den där ettan. Vi har ett postlådsnummer som vi aldrig använder och som jag inte ens kommer ihåg.

    Bor ju i Alvesta som är tredje största postsorteringscentralen i landet och det vet jag eftersom jag var på studiebesök där häromkvällen. Då klarnade även en del annat. Postnord heter det eftersom det blivit en sammanslagning med danskarna och Postnord finns även i Norge och Finland. Lådorna och bilarna kommer efter hand att bli blå. Enligt min mening en ganska ful ljusblå färg. Faktiskt ganska intressant att få höra och se hur det går till. I princip sorteras allt av maskiner även handskrivet. Om nån handstil inte går att läsa scannas den och skrivs in manuellt sen känner maskinen igen den handstilen nästa gång. Förr stod ju brevbärarna och sorterade posten på sin runda. Nu gör maskinerna även detta. Vi fick också veta att två stora sorteringsställen läggs ner Tomteboda och ett i Uppsala de ersätts av nåt söder om Uppsala. Det var fler förändringar, kommer inte ihåg allt. Fick också förklarat hur postnummersystemet är upplagt. Alla post som delas ut från vår central har ett postnummer som börjar på 3. De som får en ny postcentral pga hopslagna distrikt får alltså nya postnummer.
    Kramen Anette

    SvaraRadera
  4. Idioti på alldeles för hög grad, ja jag säger då det! Sånt där blir jag VANSINNIG på! Jag förstår dig till fullo! Och det där snacket om att fastighetsägaren har gått med på något, anmält något när man inte ALLS gjort det, det blir jag om möjligt än mer vansinnig på! Ja du hör att jag har lite erfarenhet.. vi har bråkat med både Skanova och kommunen sedan vi flyttade in i vårt hus.. men vi fick rätt bägge gångerna som tur är! Usch nu skulle jag vilja gå i ide, så trött är jag.. men jag måste följa detta och hoppas de håller tyst om den där förgrymmade ettan men det viktigaste är att du vet att du har rätt och aldrig ger dig! På dem bara! Och hojta om du åker häråt, nej maila skulle jag göra, åh var har du din mailadress, måste kolla.. kram! :-)

    PS. Hjälp vad jag kände mig gammal nu när jag läste Rost och rädisors intressanta kommentar här ovan - jag har ju sorterat posten för hand inför min runda! Ojojoj, gammal jag kände mig nu haha!

    SvaraRadera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här