fredag 24 oktober 2014

Gott´cha eller nåt...

Min "nya" bil, den som jag alldeles själv hittade, provkörde, 
beställde och hämtade (betala? Nåt får han väl göra?)
är ju så himlarns bra.

Det är en Volvo XC70 Cross Country med fyrhjulsdrift och alla möjliga
finesser för att göra bil-livet enklare.
bild cargurus.com

Grön är den också. Mörkt grön.
Och ser lite så där lagom bo-på-landet-kaxigt lerig ut
just nu...


om jag skulle "go safarin´" så får jag utrusta lite till...

Har lärt mig alla finesser nu, men kunde för min själ inte
fatta varför larmet har utlösts då och då på nätterna.
Den har både larm på rutor och ett rörelselarm inuti.
(Man får komma ihåg att förbi-koppla den delen när
Lilleman stannar kvar i bilen.... )

Tror inte att det är folk och ruskar på den, bryter och har sig
på nätterna, för det skulle nog Lilleman märka. 
Han hör mer än han borde...

Men så öppnade vi handskfacket. Det var husse som öppnade det
och hittade ett musbo! 
Vafalls, inkräktare i min bil. Väck! Väck!
De/den/hen hade byggt bo av en rulle hushållspapper som jag hade där.
Jag har nämligen utrustat bilen med allehanda nyttiga prylar både här o där.
Bl a en stor hundbur i bagaget, men det var ju inte där vi hade möss...

jag tömde handskfacket på prylar, la en musfälla som betats med
whiskyost (det var den vi hade på menyn inne...)
på golvet för den funkade inte i handskfackets lutande botten

och 
imorse hade larmet löst ut igen
och det satt en liten stendöd gynnare i fällan!


Den slängde jag lågt upp i skogen, och satte tillbaks
fällan igen.
Får bara komma ihåg att ta ur den när vi ska åka.
Så inte eventuell passagerare fastnar med tårna, haha!

Ha en fin helg, ni alla där ute.

3 kommentarer:

  1. Jag skrattar, vi har varit med om samma! I bagagerummet (framtill på den bilen) körde vi omkring med en musfälla för vi glömde ta bort den när vi körde bilen! Det fanns ett litet, litet, litet hål för en tunn sladd och där hade eländet kommit in, jag förstår inte hur små dom kan göra sig.

    Lökarna, spara dom svalt och torrt, kanske i lite torvmull. Tror jag. Eller så lägg dom bara i din bod fast absolut inte där det kommer till frost. Tror jag! Du ser, jag är väldigt ödmjuk idag!

    Kramar och trevlig helg

    SvaraRadera
  2. Möss i bil är inte roligt...Men att läsa om det så här är ju lite komiskt.Vi hade påhälsning för två år sedan i bilen...Där låg godispapper lite här och där och nån kladdig karamell..Dom hade firat till det riktigt. Jag tror vi tog två eller möjligen tre möss i bilfällan.
    Häftig bil du köpt...det är väl just en sådan man behöver ha på landet.
    Önskar dig en fin helg!
    Kram Margareta

    SvaraRadera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här