fredag 14 mars 2014

Att så ett litet litet litet frö...

Även jag sår ett frö eller flera. Försöker i alla fall.

Införskaffat fina så-lådor med genomskinliga lock. Såjord, pelargonjord och "vanlig" jord är också  inhandlat. Allt för att få de små liven spira och växa...
Pelargon, klockranka, pensée... 


Vad jag sått? Jösses ja, det är en hel del. Och små är dom också, fröna. Tur man har en sån förstoringslampa...

Några fröer har jag köpt på nätet. De här är från Frökungen.

  • Pensé - Pansy Black Beauty - från Sutton Seeds
  • Blåklint, Black Boy, (svart)- från Nelson fröer
  • Ornamental Tobacco Plant (vit) - från Sutton Seeds
  • Kungsljus (vit) (Verbascum) - Flush of White - från Johnsons seeds
  • Luktärt - Royal White - (vit) - från Lord Nelson fröer
  • Pionvallmo (svarta o vita) - Musical Score - från Johnsons seeds
  • Praktvädd (svarta o vita) - Mix - från Lord nelson fröer
  • Ärt, Brytsocker-, Sugar Snap (gröna...) , hög- från Nelson fröer
Nån som anar färgvariation? Black n White...

Sen har jag handlat en del på andra ställen. Det är lätt att köpa på sig...
Lite olika sallad, bönor och ärtor, Rosenvial, Klockranka, Krasse mm

Mycket som ska växa o klänga. Gillar´t.
 

Ser ni förresten mina "namnlappar"? Det är vita plastknivar som jag skrivit på med permanent tuschpenna. Bara att trycka ner i jorden sen... Inte så vackert kanske, men praktiskt, så man vet... 
Använder också brödformar till att ha sålådorna i. Bakar inte så mycket kakor nuförtiden ändå...

6 kommentarer:

  1. Här är en som gärna velat så lite för mycket! Speciellt petunia, alldeles för många frön i varje liten såkruka. Inte vill man ju kasta någon planta. Och har man då fått si sådär hundra små plantor och inte har något växthus, var gör man av dem då? Jag höll på att förstöra vårt gamla matsalsbord härom året. I år försöker jag minska på sådderna, men aster är ett måste för mej!!!
    Kan verkligen rekommendera dej att så dem!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är det liksom omplantering snart... det var värst vad många plantor det blir.
      Ska testa aster, absolut!
      kram!

      Radera
  2. jättebra ide med knivarna tiil så-skyltar
    kram Rosa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det. Det var husse som kom på idén... om jag ska vara ärlig...
      kram !

      Radera
  3. Men jösses, här har vaknat till liv en riktig liten odlare! Det gror ju som bara attan! Så roligt!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så roligt när det kikar upp nåt ur jorden. Sen så ska det ju omskolas,,, inser att jag har kruk-brist. Man skulle inte ha slängt...
      kram!

      Radera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här