tisdag 11 mars 2014

Välkomna till min nya blogg.

Hjärtligt välkomna, vänner, gamla som nya.

Ni som känner mig, EM/elsamarianne sen tidigare 
vet ju redan lite om mig.

Ni andra:
Vi har bott på gården i över tjugo år nu, med en period på
nästan ett-och-ett-halvt-år där vi bott på "kusten"-
vi hyrde en lägenhet i vackra Grundsund på Skaftö i Lysekils
kommun.

Tanken var att vi skulle sälja gården och bosätta oss på ön...
men så gick det som det gick. Gården blev inte såld, och tur
var väl det, för vi längtade tillbaks som tokiga...

Så gick flyttlasset tillbaks igen. Gården hade stått o väntat på oss, 
och vi hade varit där ofta och gärna under tiden för att sköta om
gräs o snö... I december 2013 var vi här igen. Nu blir det för gott...

Själva gården ligger i närheten av det småländska höglandet, vid
nedre spetsen av Vättern, i skogen och "i denna socken trivas inga äppleträd"
som det skrevs redan i början på artonhundratalet

Växtzon 5,,, ja det är som i Norrland, det.
Snön ligger både först o sist i området.
Jorden är sandig och ibland "bôsig" som vi säger.
Som damm, som inte vill suga åt sig nåt.

Jag har inte varit särskilt trädgårdsintresserad, har inga
gröna fingrar och inget har velat växa under min vård.
Om man bortser från djur, barn och dammråttor förståss...
Där ljuger jag kanske lite. Älskar trädgårdar, men det har liksom
inte velat sig. Jag har lagt ut förmögenheter på växter, frön och plantor
under åren. Men det har som sagt inte riktigt velat sig...

Nu ska här bli andra bullar...
eller.
jag ska i alla fall försöka "hitt på nåt" av den här marken som vi har.
Mark o mark... en bit jord som är våran och som vi känner varendaste
litet skrymsle...

Då kör vi då!


2 kommentarer:

  1. Hejsan nu är jag här ...ser jättefint ut
    kram Rosa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Välkommen! Tack! Det är ganska svårt att liksom börja...
      kram!

      Radera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här