onsdag 26 mars 2014

Hallå, kan nån hämta ögonmåttet! +böcker

Att så och plantera är ju så himla lätt.
Bara att peta ner´t i jorden...
eller?

Ånej, det är en hel vetenskap det här.

Först ska man ju ha nåt att gräva ner/så i-
jag försöker få till den fd "graven" där badkaret
legat, till att se ut som början till en rabatt.

Men när man inget ögonmått har, det har inte
jag (ni ska se när jag parkerar min bil, hehe)
så får man mäta o greja.
Igår var det låååångt måttband, stenar, pinnar,
stängselstolpar och en grävspade som gällde.
För att det skulle bli rakt/parallellt med "gången"
mot parkeringen så fick jag dra måttbandet
i bortre änden på gaveln på huset, jäms
med fasaden och så mäta ut... ja ni fattar, det
är inte att leka med, det här ;-)

(om ni tycker som jag, att det ser förskräckligt
ut med den tandlösa grinden, så ska vi snart
få upp nåt helt nytt....)

Ja det bidde ganska bra, och godkändes av husse
(det var han som tagit ögonmåttet med sig 
på morgonen när han åkte, hahahaha)

Jag fick däremot inte kanterna så raka som jag tänkt mig,
och gnällde lite för husse om detta.
Då sa han, (han är ju så himla smart) att
om jag tar en rak spade istället för en som 
är rundad... så blir det rakt... Tänk, va fiffigt!

å va trist, grått och regnigt det är ute idag
typisk inne-dag

Nu ska jag gräva ur lagom djupt för att kunna lägga
dit från komposten och så lite ny jord uppepå.
(Undrar vilken spade? med kant? ja ni ser, vilken
djungel...
Lite förhöjd rabatt har jag tänkt, med stenar i kanten.
Kan nog bli bra...


Till hjälp för att reda ut hela den här djungeln
(vitsigt, va?)
med att så och greja trädgård
så har jag två "biblar" till hjälp.
Det är Karin Berglunds bok
"Din Trädgård"
och
Lars Krantz
"Wij Trädgårdar-en vision i Ockelbo"


Boken Din Trädgård innehåller allt man vill veta om
det där gröna som ska växa där ute.
Och så är det helt ekologiskt, dvs inga kemiska preparat
förutom när det går riktigt åt pipsvängen med ohyran...

Wij Trädgårdar är ju ett helt fantastiskt ställe, nej, jag har
aldrig varit där, men deras vision om att göra en trädgård
som anpassar sig till skog och äng, det gillar jag verkligen.
Jag kan läsa o bläddra i oändlighet i denna bok.

Och så till sist, så har jag som inspiration
Tanken är att besöka säteriet under
Kamelia-utställningen. Annars får det
bli en tur i maj när sommarutställningen öppnar.

Sen finns ju precis hur mycket som helst ute på nätet...



10 kommentarer:

  1. Jag brukar fantisera om vackra blommor och växter, men sen blir det inte mer. Jordgubbar har jag dock lyckats med och lite tomater.
    Du undrade över kottarna. De vill ha lite värme för att gro. Det står i beskrivningen att sätta dem ljust i ett fönster med element under. Vi har inga underfönsterelement men de har grott alla ändå utan den dyra vita som jag köpte på tradera.
    Mitt råd är: ta in dem , håll jämn fuktighet och när de kommit upp ger du dem svag gödning varje gång! Det gör inte jag men de växer ändå! Ska visa hur långt mina har kommit i ett inlägg nästa vecka! Lycka till med ögonmåttet och med kottarna!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Då tar jag in dom i värmen...
      Fortsättning följer.
      kram!

      Radera
  2. Ja, men det är ju inte så konstigt att här inte har blivit någon trädgård... det är ju krångligt och svårt! ;) :)
    Ska nog också införskaffa ett par fina böcker, så sköter det sig nog av sig självt sen ;) Precis som med de fina bak-böckerna.. ;)
    Kram /Maria

    SvaraRadera
  3. Prata inte om bakböcker (eller fiskböcker heller, för den delen) Man får bara noja av att inte orka inhandla alla märkliga tillbehör o ingredienser... Blommor är ju typ bara jord o vatten... eller?
    kram!

    SvaraRadera
  4. Jag tycker din rabatt ser helt Ok ut - symetrisk och fin!
    Visst är det bra med vettiga böcker och jag kan tro att dina här har många och bra tips.
    Kerstin Engstrand har skrivit en bok som heter "Latmansträdgården" den kan jag också rekommendera.
    Lycka till med trädgårdsplanerandet!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Den ska jag genast kolla in.
      kram!

      Radera
  5. Rabatten ser helt okej ut ...den kommer säkerligen bli jättefin med blomster i sen
    ha en fin helg och vi hoppas på sol
    kram Rosa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja massor av sol o värme vill vi ha, så vi kan jobba ute hela tiden- kanske dags för grillen?
      kram!

      Radera
  6. Vilken spännande trädgård ni ska göra! Här vill jag ändra men vår är så liten och vi hoppas på att hitta annat boende... Kram Suss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! kul att du hittade hit!
      Ibland tänker jag, att en liten trädgård skulle vara lättare. Här finns massor av plats, alldeles för mycket kan jag tänka ibland. Aldrig är man riktigt nöjd...;-}
      kram!

      Radera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här