tisdag 18 mars 2014

Chockartat uppvaknande?

Igår packade jag upp mina övervintrade växter, de som följt med från ön.

De har stått inpackade i tunt frigolit (sånt man har under laminatgolv)
och isolering. Ovanpå jorden har ett lager halvkomposterat löv o gräs
legat.

Nu ska det bli hur spännande som helst och se ifall de klarar sig här.

Från den ena kontrasten, till den andra.

Från den karga, blåsiga ön med växtzon 1-2 med salt i luften,
till den kalla skogen i zon 5... men med världens finaste luft!

Nu står dom utanför stora stallet i österläge, och ifall det blir illa
väder så kan jag lätt bära in dom igen.
Det är + 5 grader nu och regn.
Men det är ju faktiskt ute-växter...



Vad det är?
Björnbär utan taggar
Salix
Ros (minns inte sorten nu, återkommer om den överlever)
Lavendel
Hortensia x 2
Amerikanska blåbär
Gräslök 

Vindruvan, ja jag har en sån, optimistiskt, va?
har fått flytta in i uterummet, för där var faktiskt
ganska skönt igår. Den har fortfarande ett lager löv 
mellan ytter-och innerkruka. Tanken är att den ska
planteras i större kruka sen, om den tar sig.

Jag läste nånstans att växter som man övervintrat 
oftast inte fryser ihjäl, utan dom svälter ihjäl...
Så jag smaskade på massor av vatten 
och lät löven/komposten ligga kvar så länge.

Nu får vi se framöver om det hjälpte...
Daglig tillsyn och ett finger i krukan,
ja så får det bli

Här är en bild från i somras av rosen.
Nån vet säkert vad det är för sort...



2 kommentarer:

  1. Hej hallåååå
    Tjohooo jag har hittat uppdateringsknappen, skäms ju :-0
    Eller jag vet var den är sen tidigare
    Och hur den funkar! Sparade din nya blogg, kikat in och sett att du inte uppdaterat! Ja ha tänkte jag, du har fullt sjå på gården! Men nu tänkte jag till och uppdaterade för något stämmer inte-tjoff så har jag ju missat!
    Men det ser ut som det går bra där på gården! Och dina så-odlingar blev jag lite avundsjuk på, kanske skulle man försöka sig på det... Kanske ska sluta drömma och ta tag i det där med att fixa gröna fingrar!
    Imon åker jag till Stenungsbaden på "girls night" spa mm Har fått det som en tidig födelsedagspresent!
    Trevlig helg
    Kramar Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du hittade tillbaks...
      Såklart du ska peta ner några frön i jorden.
      Du vet ju att jag har inga gröna heller, men det växer ändå, otroligt nog.
      Gu va kul att åka dit! Var på konferens där för åratal sen. Sen kan du ta svängen ut till Göksäter... Lite som Ullared fast... ja... annorlunda
      kram!

      Radera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här