måndag 17 mars 2014

Vilda pellisar

Jag undrar om jag förköpt mig?

När jag var på handelsträdgården häromsistens
så hade de omplanterat sina pelargonsticklingar.

Jag var tvungen att köpa ett gäng.
Men den som jag verkligen ville ha,
den svarta vildpelargonen P. sidoides,
hade tagit slut. De få exemplaren som
de hade, för deras moderplanta hade dött...

Så när jag kom hem så startade jag ett eftersök
på nätet. Hittade både sticklingar och frön på ERA Garden.

Sticklingen kom efter några dagar i brevlådan, 
i fin form trots att det var några minus ute.
Planterades i en kruka som var en storlek större
än den som den kom i...

Fröna, fem små stackare, kom också. Ett har jag sått "som vanligt",
och de andra fyra ska få olika hantering enl olika tips på sådd av pelargonfrön.
Bla a hett vatten(?!?)
och bortpillande av skal... Ni skulle se hur himla små dom är...
Det blir en spännande uppgift.

I maj blir det dags att plantera om sticklingarna igen.
Då blir det lite större kruka och pelargonjord som gäller.
Sen får vi hoppas att de trivs hos oss.
Nu står de i söderfönter, och ser väldigt glada ut
(för att vara hos mig).

Minns med sorg mina pellis-sticklingar som 
frös ihjäl för några år sen, när strömmen
gått till det förråd där de stod, och de blev
helt utkylda....
Ni kan läsa om dom här på min andra blogg.

Här är en lista på nykomlingarna:
Madame Salleron 
Vancover centennial
Andersonii
Chocolate Peppermint
P. Graveolens
P. radens
P. tometosum
P. viscossimum (P. glutinosum)
Pink Capitatum
Violetta White

och så 
P. sidoides


Violetta White (hängpelargon)

Andersonii t h och Graveolens Dr Westerlund

Nedan: Vancover centennial (lönnliknande blad)
och Madame Salleron
med vita bladkanter

P. sidoides (i rosa kruka) och P. radens bakom

Längst ner P. sidoides som den kommer att bli
förhoppningsvis...







bild från ERA Garden Butiken


4 kommentarer:

  1. Så fint och så härligt med din nya blogg!!
    Ja nu börjar det krypa lite i de gröna fingrarna...(gröna och gröna på mig.... men ändå...hiih.. :)
    Pellisar är ju en favorit även för mig...lycka till med fortsatt odling..spännande!
    Ha det gott vännen
    Kram ~Lollo~

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja visst är det roligt när det börjar spira i fönstren. Sen ska de ut nånstans också. Det är då det blir riktigt riktigt spännande
      må så gott
      kram!

      Radera
  2. Så jättefina sticklingar du har fått tag i! Ska bli spännande att se fortsättningen. Du lyckas säkert med dem. Jag har inga annorlunda pelargoner alls, bara Dr. Westerlunds! Och den är lättskött!
    Lycka till med resten! Nu har du lite att pyssla med!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns precis hur mycket som helst att göra, känns det som. Bara att plantera om--- tänk att det blev så många av fröna.
      Pellisar är spännande, och tacksamma-
      kram!

      Radera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här