fredag 28 mars 2014

Hur går det bland fröna då?


Jädrar-i-min-låda vad det gror o växer där ute i tvättstugan!

Indiankrassen och klockrankan växer så det knakar.
Verbascum/kungsljus är lite sisådär... de vill inte riktigt,,,
och några har bara liksom skrynklat ihop sig o dött...
Lobelian har kommit upp, och rosenvialen har några
små "stronklar".
Rosenvial

Den svarta penséen har jag planterat om var för sig. 
De har fått ännu några bladpar. Ser bra ut.


Rysk martorn och den svarta rudbeckian, trollrudbeckia,
har växt till sig.
Trollrudbecka och Rysk martorn x2
Har satt frön av luktärt också, det blir en historia det.
De vill ju inte att man pillar med den när den fått rötter,
så jag har satt dom i toarullar så att de går att gräva ner direkt sen.
Då blir rötterna längre och man slipper dona med dom.
Vita luktärter


Pensé, Indiankrasse, Verbascum (vita kungsljus)

Att så ett frö trodde jag var typ bara att peta ner dom... 
men det är en hel vetenskap, det.

Det beror på:
- storleken på fröt, dvs hur långt ner i jorden det ska
(ett mått på hur långt ner under jorden det ska
är storleken på fröt,,, typ)
- om det ska vara ett o ett eller en liten "klunga"
- om det ska köldbehandlas (verkligen överkurs)
- om det ska läggas i blöt (det är en bra grej det)
- hur lång tid det tar innan det gror
- temperatur
- ljus

- tid (när sår man bäst just den här växten?)

Jag har kommit på (eller läst, egentligen)
att man ska inte ha för varmt när de har kommit upp.
Därför sänkte jag värmen och då blev dom inte så 
väldigt skrangliga.

Och att de behöver inte ha ljust innan de kikat upp över
jordkanten... Men sen så... Max 18 timmar
annars blir dom övertrötta, har jag läst.

Och att när man planterar om dem första gången
ska man sätta dem så djupt att de första bladparen
är precis över jordytan.
Det gjorde jag i alla fall med
penséerna, och det ser ut att fungera.

Nu får vi se om jag fattat det hela rätt
om det blir nåt av det här...

Utomhus är det en fortsatt grävning
av rabatten. Har beslutat att göra den lite 
längre, och den behöver inte vara så
djup, då jag tänker ha den upphöjd.

Sen har jag lite andra små märkliga
projekt på gång. De visar jag framöver
(om det blir nåt av´et)

8 kommentarer:

  1. Åh kära nån vad du ligger i, det är ju rena plantskolan hos dig nu! :-) Heja, vad kul! Jag känner att ju närmare en trädgård man kommer, desto mer intressant blir det. Eller jag har ju redan en nu men den är ju inte så vacker..

    SvaraRadera
    Svar
    1. När man väl börjar planera och läsa och surfa om det där med trädgård, ja då finns ingen återvändo,,, du har ditt härliga framför dig
      kram!

      Radera
  2. Oj så mycket du planerar! Jag tycker att det är så enkelt att så, men sedan att skola om och se till att alla små plantor mår bra, det är det jobbiga! Ett bra tips är att så sommaraster! Det blir så underbara snittblommor av dem! Men du kanske redan har sått dem! Luktärter i toarullar ska jag också göra, men jag väntar ett tag till för jag har ju inget växthus!
    Ha en fin helg därute i trädgården!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev ju ett alldeles fantastisk väder! Hoppas du har en fin helg också
      kram!

      Radera
  3. Hos dig växer det fint ser jag :) härligt!!

    ~Ha det fortsatt gott i våren vännen~
    Kram Lollo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man är helt överväldigad. Bara det håller sig nu då
      kram!

      Radera
  4. Jag tror att dina fingrar lyser gröna nu! Du är ju grym! Vilken helg det varit, tror jag har fått för mycket luft haha...
    Kram Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dom är fluorescerande illgröna, ska du veta, hihi
      Luft, ja här är vi hur trötta som helst efter den här helgen i friskluftens tecken
      kram!

      Radera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här