onsdag 12 mars 2014

God jord och två hål i komposten.

 Hur har jag tänkt det nu då?

Tänkt o tänkt, det är nog mest känsla, tror jag.
Jag känner äntligen för att göra nåt med jorden.

En av guldklimparna här på gården, är den gamla
gödselstacken.

Tänk er hästbajs tillsammans med torv som fått legat till
sig i sisådär i alla fall minst.... *tänk tänk*... ja nog är det
i alla fall tre år. Och som längst? 
Ja då är det som ligger i botten nära tjugo år. Det ni!

Tack till de här o deras vänner för en rejäl jordförbättring
(vår sista häst o hans dambekanta)

Och till det finns en kökskompost som vi haft i tio år.
Och som legat till sig rejält i det gamla dasset.
Jo, det är godkänt av kommunen som kompostering, 
med två hål och allt. Här hamnar allt organiskt som inte
som slutstation hamnat i hundens mage.
Mycket grönsaksrester, kaffesump och äggskal.

den lilla utbyggnaden till höger om uterummet
är komposten/dasset

Det är alltså denna jord som jag tänkt använda tillsammans
med den jord som ligger i marken redan, den där med sand...

Och så har jag börjat flisa allt sly som vi tagit ner från åsen.
Kompostkvarnen är ett av det roligaste (och nyttigaste)
inköp vi gjort detta året, tror jag.

Tänk vad många ingredienser jag har egentligen. Till en god jord.

Egentligen ska man ju mäta jordens surhalt med sticka eller 
kemikalier, men jag tänker nog chansa vilt så här första året.

Blanda och ge, helt enkelt. Så och hoppas på det bästa. Gräva
och plantera och vattna och kanske prata lite med dom?


Eftersom det här med en ny blogg är mycket intressant för spammare
så lägger jag in en sån där verifiering siffra/text under en period
så kanske jag slipper få in dessa reklamkommentarer.
De är som bålgetingar...

Så ni får ursäkta det extra arbetet för att kommentera.





13 kommentarer:

  1. Jisses kvinna du har då eld där bak... Kul att se här din gröna blogg formas! Du får gäääärna dela med dig av allt.. Jag har minst lika ogröna fingrar men ändå är det avkoppling att vara i trädgården!
    Sticklingar har jag aldrig gett mig på, köper nya blommor istället... Lat kanske eller ingen motivationen hehe

    Hur har det gått med värderna???
    Kram Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför Sticklingar? ja hos mig handlar det mer om....snålhet, hihi...mkt billigare.

      Radera
  2. Med så mycket "godis" i jorden kan det väl inte gå fel. Lycka till med trädgården!!
    Helena.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja det hoppas jag verkligen. Vi får väl se... inget att förlora utom kanske ansiktet...hihi

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  4. Det kommer att gå jättebra och den jorden tror jag kommer att bli perfekt, den har legat till sig tillräckligt och är säkert som att skära i smör!
    Ska bli kul att följa!
    Agneta kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Husse har skurit upp lite med traktorn för att jag ska kunna lukta lite...Oj vilken jord!

      Radera
  5. Vilken energi du har!! Det kommer att bli växtlighet så det knakar,var så säker.Tänk,så fin jordförbättring du har.
    Vi har haft gammal gödsel som kommit väl till användning, men nu har det växt så mycke nässlor på gamla gödselplattan,så jorden blir blandad med nässelfrö och det är inte att rekommendera.
    Roligt att få följa med i ditt arbete med trädgård!
    Önskar dig all lycka!

    Kram Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo nog har vi nässlor där också, men de har jag tänkt ha till annat sen... vi får väl se om de följer med i flytten.
      Tänk att jag skulle börja med detta, du...;-)
      kram

      Radera
  6. Det kommer att bli superjord!
    Ska bli kul att se hur du använder din skatt.

    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja det är verkligen roligt och faktiskt oväntat att jag skulle börja med detta nu...

      Radera
  7. Nu du, kör på! Det låter som om det finns goda förutsättningar på den marken. heja, heja!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det behövs nog en massa heja-rop!
      kram!

      Radera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här