söndag 23 mars 2014

Våren ? ! ?



Alldeles utanför lilla stallet hittade jag de här bellisarna.
Jag blev helt chockad, för jag hade aldrig
sett såna förut här. 

Här har varit nerbetat och sen nerklippt 
men aldrig har jag då sett på maken!

Då måste det väl vara rejäl vår, eller?

För nåt år sen så hittade jag blåsippor i en söt liten ring
i syrenbusken.
I år finns ingen... tur jag hann föreviga.

Älskar bellisar. En blomma med många
minnen från barndomen.
Mormor o morfars trädgård hade stora gräsmattor
fulla av sådana på våren.

Inser mer och mer att mormor och morfars trädgård,
som låg utanför Gävle, mer och mer blir som en måttstock
för hur en trädgård ska vara.

Om jag kommer att få en sån?
Nej, det är helt andra förutsättningar här.

De hade en "vanlig" villaträdgård, med
massor av fruktträd, och morfar var
"en fena" på att beskära träd.

Mormor var den som pysslade med
lökväxter och perenner.
Däremot inga grönsaker, vad jag kan minnas...

Men massor av vinbär, krusbär, körsbär, 
plommon, äpplen och päron.
Och så bärplockningen i skogen, så klart.
Allt togs tillvara.

En rejäl kompost fanns där också.
Där tömdes kaffesumpen varje gång...
Oj vilka minnen!!!

Och så hade morfar bin.
Det kommer jag då aldrig att skaffa.
Livrädd...






6 kommentarer:

  1. Så fina minnen säger hon som aldrig haft vare sig mormor eller morfar, farmor eller farfar:(
    Tack för hälsningen via Fina!
    Kram från Finas mammis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å vad sorgligt. Minnen av alla de gamla generationerna är fina att ha. Och kunskapen de gav.
      Vad roligt att ni kunde ses.
      kram!

      Radera
  2. Vilka fina trädgårdstankar du delar med dig av!
    Ha en fin söndag!
    Kram /Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det blir lite som att "gå i barndom". Är väl så när man är lite till åren. Gamla minnen blir klarare än de från förra veckan...
      kram!

      Radera
  3. Har också sett några iår nu hos en brukare jag går till i hennes trädgård...min mormor hade såna i hela gräsmattan ...så fina
    har ganska mångai våran grässmatteslänt så mannen vill inte klippa gräset där när de blommar
    kram Rosa

    SvaraRadera
  4. De är ju så väldigt söta de här blommorna. Snällt av din man att han sparar på dem...
    kram !

    SvaraRadera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här