torsdag 13 mars 2014

Jag tänker vidare...

Jösses, ja, jag till och med drömmer om den här bloggen och min mark.
Vaknar mitt i natten "NU VET JAG" och... 
på morgonen är allt borta igen.

Man borde tända lampan, ha ett anteckningsblock o penna vid sängen
för att skriva ner alla goda idéer man får på natten.

Jag gör väl som jag brukar: ta det som det kommer.

Husse (ja det är min man som jag kallar Husse på bloggen)
och jag vi är en "hjärntrust" som jobbar bra ihop, då vi har
i stort sett identisk tyck o smak (förutom när det gäller musik).

Så vi spånar fram eftersom...

Kanske skulle jag visa det där med badkaret.
Det där som äntligen kom upp efter tjugo år i gräsmattan
och som blivit igenväxt av allt utom de vattenväxter som 
planterats från början.
Badkaret hade använts för att vattna 
kor med tidigare. Fanns här på gården när vi flyttade hit.

I botten låg massvis av stenar som plockats från åkrar här
"bakom" och så låg det stenar under kanten för att det inte
skulle sjunka ner i gräset.

Alla stenar är nu borta, ligger vid husgrunden där de nog ska
stanna i nåt projekt...

Kvar är nåt som liknar nåt som en mumie legat i... eller hur?



För att förklara lite hur min hjärna fungerar, 
så kan jag berätta hur det gick 
sen med badkaret. 
Jag tänkte först att det skulle vi ha till nåt. 
Kanske till att ha den där "vattenspegeln"
med "dammprylarna" som det talas så om 
i Trädgårdsvärlden.

Så Husse tog traktorn och tog upp det ur jorden, vi baxade upp det i skopan,
(oj vad det vägde, gammalt gjutjärn tydligen) och körde iväg det till
en del av gården där vi tänkte vända på det och få ur det sista av sanden och 
småstenen som låg i botten. Plus vatten, för det var fortfarande helt och tätt.
När det så låg där upp-o-ner-på så tittade Husse frågande på mig.
Jag gjorde det kända tecknet för cut (dra handen över strupen)!
Jag hade bestämt mig för att det får vara kvar där.
Vi tar nåt annat till "vattenspegel"...
Så går det till på vår gård. Snabba vändningar. Inget blir som man tänkt.

Nu förstår ni varför en ritning och en plan bara är bortkastad tid...
Men man vet aldrig...

Nu kanske ni undrar vad som kommer att hända "där mumien legat"?
En rabatt! Det är jag i alla fall helt säker på!

4 kommentarer:

  1. Jag skrattar åt din idé med badkaret! Men man måste ju testa! Du kommer säkert att få en helt underbar trädgård och det kommer att växa så det knakar med den fina jord och gödsel du har där sparad.
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodu, här händer det en del... Perfekt tid också. Det hade inte varit lika kul om det varit höst nu..
      kram!

      Radera
  2. Man blir glad när man läser dina inlägg
    ha en fin helg
    kram Rosa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det samma till dig, Rosa! Vad glad jag blir, att du blir glad...
      kram!

      Radera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här