tisdag 22 april 2014

Det är roligt med projekt (gratis är gott)

Jag har barnkammare!


Ja inte för barn alltså, utan för små växter,
eller växter-to-be egentligen.

Fick för mig att jag skulle ta lite sticklingar,
eller pinnar egentligen, från de få buskar
som finns här på gården.

Klippte små pinnar av
schersmin (toppar)
syren (de små som växer under stora busken)
rosenspirea (toppar)
paradisbuske (toppar)

Stack ner dom i sandblandad jord,
eller mer jordblandad sand, kan man väl säga...
i en dubbel pallkrage 
och på med ett gammalt fönster.

Dessa satte jag för nån månad sen
och de flesta verkar leva fortfarande.
När de fått små fina rötter så är det dags
att sätta dem i krukor f v b till sin nya växtplats
när de vuxit till sig.
(Säga vad man vill, men visst är jag optimist?)

I pallkragen bredvid finns en barnkammare
för humle.


Jag delade på de två humle
som finns där vi gjort ny grind.
Lämnade kvar en bra bit på varje sidan.
De var stora!

Rötterna klippte jag i bitar och 
lade på sandblandad jord.
Ovanpå lade jag lite blandad kompott av 
kompost, löv och jord.
Nu börjar dom kika upp... 
...som små sparrisknoppar.

Några bitar grävde jag ner vid några
träd vid komposten,,,
så får vi se vilka som kommer först..

Planerna är att de (förhoppningsvis) kommer att
växa uppför de fyra höga belysningsstolparna
på ridbanan sedan...

Och så blir kanske så det räcker till 
några humle-störar nån annanstans.

Som sagt.
Gratis är gott!



8 kommentarer:

  1. Spännande! Jag testade med fläderkvistar förra året men de tog sig inte... det gjorde däremot honungsrosens skott och de har överlevt vintern så nu håller jag tummarna för att de ska växa till sig!
    Helena.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rosor! Tänk att jag inte tänkt på dom! Tack för tipset! Håller tummarna för dina småttingar.
      kram!

      Radera
  2. Du är så kreativ och kommer på så många bra ideer
    ha de bra i värmen
    kram Rosa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det var snällt sagt!
      Visst är det skönt när man inte måste klä sig i lager på lager o pulsa runt i snö...
      kram!

      Radera
  3. Om du lyckas måste du berätta! Allt vågat och allt vunnet, kanske!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart jag berättar! Få mig att va tyst, det går inte, säger "vissa". Nåt blir det väl ändå...
      kram!

      Radera
  4. Du får det att låta så enkelt och lätt...
    Själv står jag i tvättstugan och kikar på några av mina fröer som tat sig och typ irriterad över de som inte ens tar sig upp till ytan!!
    Vision träsgårdsland känns långt borta!
    Tack för din grattis hälsn! Nu har jag gått och blivit galen, kom du ihåg att jag berättade om "hinder tävlingen" i Slottskogen och att jag inte skulle komma i form efter att jag opererat mig... Igår

    Blocket köpte jag en startplats av en annan kvinna!
    Lördag blir det tough Viking
    Ha en bra dag
    Kram Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är galen! Å vad jag är impad!!! Klart du fixar det (om man inte är så noga med placering,,,;-). Kommer inte att vara avis dock... Borde åka ner o kolla!
      Du kanske har för varmt/kallt/mörkt/för djupt? När dom kommit upp så ska dom stå lite svalare men ljusare. Tänk på att det är nästan bara hedern som går förlorad om inte plantorna tar sig...
      kram!

      Radera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här