tisdag 8 april 2014

Pelargonium eller Geranium? Whatever...

Att jag inte kunde låta bli...



I söndags tog jag en liten tur till Handelsträdgården
här i närheten.
Det var sista gången de hade Pelargonfrossa i vår, och
givetvis kunde jag inte hålla fingrarna i styr.

Är man född samlare, så är det där med alla olika
varianter av pelargoner nåt som triggar igång
samlar-manin.

Visste ni förresten att i USA och England 
ibland kallar man arten 
pelargoner för Geranium?
Det var Linné som envisades kalla pelargoner för Geranium.
När han dog så bestämde man sig kalla dem Pelargonium
och då fick Nävorna heta Geranium.
Fast ibland kallar vi doftpelargonerna för
rosengeranium...

Total förvirring, alltså.
Undrar vad dom kallar sig själva,
de vackra, väldoftande växterna?

Trodde jag "växt ifrån" samlar-manin, när vi gjorde oss
av/delade mina olika pryl-samlingar inför flytten till ön.
Ja, förutom mina tidningar då, förstås...

Denna gång så kom jag hem med tolv pelargonsticklingar!


stickling nr 2 fr höger är min P. sidoides (svart vildpelargon)


Calliope Lavendel Rose (blommande t h om penningträdet)
och Angeleye Randy (t v).
och Drottning Ingrid på var sida...

Inköptslistan ser ut så här:
Dubbelt av Drottning Ingrid (ser ut som Mårbacka)
som jag haft tidigare, men som frusit ihjäl.
(Den köpte jag på blomstertorget i Helsingör
för några år sen.
Försökte hitta en bild på den, men janivethurdetär)

Dubbelt av P. graveolens
(känd som Doktor Westerlund)
(rosengeranium)

och så
Madame Salleron
Pink Happy Thought
Lady Plymouth Grey
Aurores Unique
Madame Nonin
Angeleye Randy
Angeleye Burgundy
Calliope Lavendel Rose (kallas Kärlekspelargon)

Nu är det alltså en rejäl samling jag har.
Det blev lite problematiskt när jag skulle 
ta in dom till dom andra pelargonerna
i matrummet.
Plats-brist och ytter-kruk-brist.

Så det blev en extra hylla i matrumsfönstret 
(söderfönster som ska få solskydd framöver, idag regnar det...)
och så satte jag ner krukorna i rengjorda yoghurtburkar.
De var helt perfekta i storleken!

Bättre än bara ett fat under. Har märkt att de torkar ut mycket
fortare om man inte har en ytterkruka...

Inte vackert men...

Får tag mig en ytter-kruk-inköps-tur
till Hem & Hobby i Hjo, kanske?
Där finns en hel del att välja på...

Jag pysslar om mina småttingar, pratar med dom och vattnar.
Och det lönar sig!

Tyvärr så överlevde inte den P. viscossimum
som jag köpte förra gången. Den var liten
och "pesig" (ett annat ord för "ämmlig" ;-)
och jag tror den inte fick riktig fjutt utan
tynade bort. Ville sig inte riktigt...

Fick en ny stickling, men tyvärr så var just den
sorten slut nu, så det fick bli en annan istället.
Heder till Handelsträdgården som
ersätter växter som dör kort efter inköp...

Får köpa en nästa år (eller så kanske
jag hittar ett större ex nån annanstans)

Nytt blad!

Jag satte ett frö av P. sidoides, den svarta vild-pelargonen,
och nu har den fått ett nytt blad förutom hjärtbladen!

Nu har jag alltså en rejäl stickling och ett frö på G!
Och jag har ytterligare fyra frön
som väntar på att behandlas och sättas i jord.

Lycka!

Och så gläds vi över regnet som 
sätter fart på det gröna.

6 kommentarer:

  1. Jahapp, skrev just en kommentar här och den försvann tydligen någonstans. I alla fall, det jag sa var att jag är impad över hur grönt du har det och hur många pelargoner du har! Krukbrist vet jag också hur det är, gjorde mig ett eget litet fat av en plastgrej från frukt för någon vecka sedan. Man tager vad man haver! Hem & Hobby i Hjo är ju fantastiskt, dit borde jag åka igen (eller kanske inte innan vi flyttar iaf..) Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för snälla ord!
      Såklart du ska ta en tur till Hjo framöver. Vi ses där?
      kram!

      Radera
  2. Här har vi ett pelargon/geranium proffs och du som säger att du inte alls kan! Jag är djupt impad och pelargoner kan jag då inte alls hantera, det går bara inte, dom vill sig inte. Det skall bli jättekul att se dina när dom blommar!
    Agneta kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är lika förvånad jag, ska jag säga. Att första omgången överlevt (med vissa avvikelser) och att jag fått ett st blomma på en av doftisarna...
      kram!

      Radera
  3. Jisses du kan ju starta din egna trädgårdshandel snart "EMs sticklingar" fint namn ;-)
    Sa jag att jag beställde sticklingar, jo vars sa ju att jag alltid köper nya, så på något sätt dimper odla.nu ner i mailen med tips och idéer så
    Då tänkte jag på dig och köpte hem
    Sticklingar (och fröer) tror jag beställde drottning Ingrid eller om jag aldrig klickade i, eftersom jag gillar mårbacka så tänkte jag att då gillar jag Ingrid!
    Än har inget dykt upp i brevlådan!
    Ha det gott
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  4. Å va himla spännande! Du ska se sen, när dom ligger där på bänken! Vilken lycka! Köp hem jord så du har, för sticklingarna kommer nog med bar rot eller en liten pesig kruka. Försök få tag på jord med sån perlit i. Och så så-jord...
    Jag önskar att jag satsat på en sån Rootmaster från Nelson Garden till mina fröer. Så hade jag fått lite tid över (vattenmagasin...)
    Drottning Ingrid är ur-snygg, och blir rejäl
    kram!

    SvaraRadera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här