onsdag 9 april 2014

Litet men naggande gott...

Tänkte bara göra en uppföljning 
på gårdagens inlägg
om pellisarna,,,

och visa min stolthet

frösådden av P. sidoides
den svarta vild-pelargonen

Se, så litet och sött bladet är!


Man ser att det är en pelargon.
De två första, hjärtbladen, de kommer
snart att dö... de är bara startare, liksom
och tar sin näring från fröet.
Vissa växter behåller sina
hjärteblad hela livet.
Lökar, gräs och liljeväxter
har bara ett hjärteblad.

Det är först när det riktiga bladet,
karaktärsbladet, kommer,
som växten börjar skicka ut rötter för att
få näring från jorden.

Hjärta och karaktär.
Visst passar de orden fint
till just växter?
(Det är också nåt som jag hoppas
att jag själv har...)

Nu håller vi tummarna att det överlever.
Vattnar bara lite, står ganska svalt... men ljust.
Visserligen är sådden mer känslig
för svampangrepp när det är för svalt, 
men för varmt, så sticker den iväg och
blir ranglig.
(Önskar att jag hade undervärme till
mina sådder.
Det får bli nästa säsong, det.)

Minst tre blad till, sen så blir
det omplantering i pelargonjord.

Har fyra frön till som väntar...
Sticklingar och frön hittade jag hos Era Garden


Förresten!
Tack för alla tips.
Ni vet väl att jag är total nybörjare på det här
(om man bortser från tama försök för tjugotals år sen)
så allt jag skriver om
är på-läst och tips från vänner o bekanta.
Och sånt jag lärt av mina misstag...

14 kommentarer:

  1. Ska bli spännande att se resultatet sen
    kram Rosa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är verkligen ur-spännande. Jag går ut och kikar på dom flera gånger om dagen...
      kram!

      Radera
  2. Intressant! Har inte ens tänkt på att man kan fröså pellisar och lite bladkunskap kunde jag också behöva.

    Ha det fint
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visste faktiskt inte heller att man kunde det, förrän min jakt på P. sidoides började. Såklart man vill ha nåt som inte finns just när man vill ha...
      kram!

      Radera
  3. Vad härligt! Nu blev jag allt lite sugen på att så frön, jag med! Vet bra inte var jag ska göra av dem.... Har liksom ingen bra fönsterplats....
    Tävling att inreda hotellrum? Ja, kanske det? ;) :) Tack för info :)
    Kram och ha en fin torsdag!
    /Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kör på den utmaningen, vettja!
      Och varför inte testa Roottmaster...den har allt. Önskar jag satsat på såna...
      Det är verkligen beroendeframkallande. Och jag har inte ens planer om vart dom ska sen...
      kram!

      Radera
  4. Så fint!! :)
    Har provat för ett antal år sedan att fröså pellisar...visst det gick...men har för mig att jag inte fick upp dem så stora förrän året därpå.
    Lycka till med dina :)
    Kram Lollo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack,,,, den som väntar på nåt gott...
      kram!

      Radera
  5. Kan jag få joina din "pelargon klubb" du har inspirerat mig med detta igår hämtade jag ut sticklingar på posten och "dronning Ingrid" var med! Och en anti mygg pelargon ja om det nu skulle stämma!
    Härliga fredag lille N är hos sin farmor för tidigt tidigt imon bär det av till Trelleborg på hockey cup (säsongens sista)
    Trevlig helg
    Kram Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såklart vi kan ha en klubb! Det där med anti-mygg låter bra. Ja det tror ja kan stämma. Vissa doftpelargoner "stinker" ungefär som tomatplantan, som skyddar mot mygg. Får kolla upp det...
      Ha en trevlig hockey-helg! Trelleborg är inte fel. Kanske du snubblar på nån trevlig pelargon på vägen.
      kram!

      Radera
  6. Just vildpelargoner är jag nyfiken på, får väl se till att skaffa frön till nästa vår för nu är det väl för sent? Jag skrev en kommentar i ditt förra inlägg men den försvann visst i det okända. Det här inlägget hittade jag först nu!!!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såklart du kan så nu.. vissa kan ta upp till ett år på sig att gro...
      kram!

      Radera
  7. Svar
    1. Yey! Tror du jag är stolt, eller? Jag är helt lyrisk!
      kram!

      Radera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här