söndag 27 april 2014

Inköpsresa söderöver

In mä´rom till dom andra gröngölingarna...  

Så har vi varit på en helt oplanerad resa,,, nåja dagen innan
visste vi, för vi lämnade Lilleman på hundhotell.

Jag framförde mitt önskemål om den vanliga vår-resan
till Helsingör. 
Den vi tagit varje år sen vetegudarna...

Nu har ju husse kommit igång med sitt nya
jobb, så det blir svårt att få till det om vi
inte kör på det nu.... typ.

Så vi startade tidigt och anlände redan vid nio-tiden
till Helsingör. 

Först så tog vi en tur runt norra kusten, via Gilleleje
(där har jag många trevliga minnen från min barndom)
och ner till Espergaerde och den trevliga, 
Danmarks äldsta, butikcenter
som finns där. Många bra butiker och trevlig stämning.

Där hittade jag såklart en massa växter.
Det blev en hel radda, och till mycket bra priser
dessutom, trots valutakursen...
Vad sägs om en liten rhododendron för 12. 50 Dkr
Femton kronor, ja jag tackar...
Jag hittade två...

Inköpslistan ser ut så här:

- Flox- Phlox paniculata
- Daglilja- Hemerocallis Mix
- Jättedaggkåpa - Alchemilla mollis
- Ranunkel Mix (knölar) 
- Diadembuske- Tibouchina en stor krukväxt som jag tidigare aldrig sett. 
Väntar på att få se de ca 10  cm stora blå blommorna  som ska slå ut,,, 
om det blir som den lovar med sina stora knoppar.
- Ros- Schneewichen (klaseblommande rabattros som ibland förväxlas med Iceberg)
- Ros- Blue Moon (hybrid Tea-ros som också kallas Mainzer Fastnacht)
- Ros- New Dawn (klätterros)
- Spansk marguerit -Osteuspermum i tre olika färger.
- Salvia- Salvia officinalis
- Oregano- Origanum vulgare
- Rosmarin- Rosmarinus officinalis
- Klockmalva- Abutilon X hybridum kallas även rumslönn. 
Rejäl krukväxt, efterlängtad!
- Rhododendron (här är jag osäker... den kallas "Alpenrose" 
på kartongen, och det 
   borde bli en Rhododendron ferrugineum
dvs den har kopparfärgade blad, vilket
   kan stämma...javifårvälse...
- Pion- Peona lactiflora "Dancing Butterfly", enkelblommande pion.
- Akleja. Aquilegia vulgaris, "Lime Sorbet" eller "Green Apples" 
osäker vilken... 
   och så en "Nora Barlow" med lite ovanlig färg,,,  
kan också ha ett eget namn såklart...
Tomat- "Cherry" Solanum lycopersicum var. cerasiforme
- Tomat- F1 "Gemini" Solanum lycopersicum efterföljare till Dansk Export
- Tomat- "Blomme" Solanum lycopersicum var. pyriforme plommontomat)


Husse fick en "färdig" tomatplanta med massor av cocktailtomater på. Den ska stå i köket.
Vi hade såna för några år sen också, det kan ni se här (inlägg för nästan exakt tre år sen)
Så han kan gå o plocka lite som han vill, så länge....
själv är jag allergisk. Men den doftar gott!

tomaterna kom i jorden inne i växthuset. ett grillspett blir namnskylt

Nu tänker ni så här:
var ska mänskan göra av allt?

Och varför köpa i Danmark?
Ja ni, det handlar väl mer om att utbudet är lite
annorlunda och så är det ju en shoppingtur...
Vi handlar ju inte bara växter...
Fina grillspett på Söstrene Grene 
som jag använder som namnskyltar
i rabatten. Fin tuschpenna med permanentfärg
går bra att använda.
Några boxar med vitt blev det också.
Och lite annat smått o gott...

Jag gräver ner lite här o där.
Har ju min stora rabatt, som 
 har fått lite smått o gott redan.
Och idag gjorde jag tre fina pionrabatter.

Tre?
Japp, jag köpte ju en pion och så har jag fått från
grannen, som delat sina fina pioner...
Så det bidde tre fina små rabatter.

Nu är ni nyfikna va?
Jo, jag ska gå ut och fotografera i morgon, det lovar jag.




2 kommentarer:

  1. Jisses vad växter! Diadembusken lät spännande!
    Trevligt med en trip till Helsingör :-)
    Är husse borta alla veckodagar??
    Tack vare dig så har jag dragit igång mitt odlande ja vi får ju se om det tar sig i pallkragarna! Först ska de fyllas med jord! (Nu i veckan) men jag har förodlat inne!

    Igår var det tough Viking, idag är det död Viking ;-) vilket galet och roligt lopp! Jag hade behövt lite mer armmuskler för att ta mig i och ur containrarna! (Sådan där gigantiska som var minst 2,5 m höga) isvatten var väl en chock! Bära timmerstock var kul! Krypa under taggtråd gick också bra! Hoppa över eld var varmt och röken stack i ögonen! Ett kul lopp som
    Jag laddar om för!
    Kram Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är helt makalös!!! att genomföra nåt sånt... ojojoj...
      Nu ser jag fram emot fortsatt info om dina odlingar. Så får vi jämföra...
      Visst är det beroendeframkallande? Det där gröna, menar jag.
      kram!

      Radera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här