måndag 14 april 2014

Gamla fröer, still going strong---

Har ni som jag, ett lager med gamla fröpåsar 
undanstoppade här o där?

Vete sjutton när jag skaffat dom... 
de bara liksom ligger lite överallt
och rasslar lite övergivet.

Nu tog jag fram två gamla rackare.

Prydnadspumpor
från 
2009.
Undrar hur jag tänkte då?
Försöker tänka mig våren 2009,
vad som var så speciellt med den
att jag inhandlade dessa fröer.

Och Rosenbönor från 2011.

 Var det så illa (?!?) att jag verkligen
tänkt mig att så och plantera ut?

Jag vill inte minnas att jag en tänkt tanken förut...
Eller så var det det där med att så pumpor på
komposter... nåt att täcka gamla gödselstacken med...

Rosenbönorna är jag nästan helt säker på
att dom kom men någon tidning...

Ja inte vet jag. Kan ha fel där...

Men jag la dom i blöt några dagar, sådde ett par i varje
liten kruka, satte på locket och vips!
Sex dagar efter sådd så ser dom ut så här! 
Vadgernimigfördet?


Pump-fröna växer så det nästan låter om dom-
rosenbönorna är lite mer diskreta.
Vi får se hur många som kommer upp där.
Fröna, bönorna, var helt enormt stora...

Och så ska det bli hur spännande som helst
om det verkligen blir pumpor och bönor framöver...

Så man ska alltså inte slänga gamla fröer.
Bara lägg dom i vatten några dagar
(om dom är stora, alltså)
och så peta ner dom i jorden.

Nästa gång ska jag berätta hur det är att så rhododendron...
om man har fröer, då alltså...






6 kommentarer:

  1. Jag har också gamla fröer, men jag bara tittar på påsen när jag bläddrar bland mina fröer, kanske ska göra som du och inte bara fundera!!?? Idag har jag skolat om mina petunior och asterplantor, känner mej såå duktig! Lycka till med dina busfrön!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
    Svar
    1. såklart du ska testa gamlingarna. Såg ett tips om att man kunde kolla grobarheten genom att lägga några frön i ett fuktat kaffefilter. Tänkte göra så först, men så blev det såjord direkt istället...
      kram!

      Radera
  2. Hmm. Jag har också en massa "gamla" fröer här hemma, köpte såklart nya likadana innan jag kollade vad jag hade! Typiskt mig!
    Men nu har jg sått en del och lille N har vänt upp o ner på några så vi får se om det tar sig!
    Kram Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nån gång... när jag blir ordentlig, så ska jag göra nåt praktiskt ... så jag vet var jag har dom. Både i jorden och ovan...
      kram!

      Radera
  3. kikar in och önskar dig en glad påsk
    kram Rosa

    SvaraRadera
    Svar
    1. En glad påsk till dig också, Rosa
      kram!

      Radera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här