fredag 4 april 2014

Växtzon 6!!! hur illa kan det bli?

Nu är den nya rabatten klar!
Äntligen!
Så man kan gå vidare...
och glömma det gamla badkaret.

Det blev en lite större rabatt än jag
tänkt från början.
Den förlängdes lite.
rakt och i våg ska det vara trots guppig gräsmatta

Måtten är nu 3, 70 på längden
och 1, 80 på bredden.
Djupet? Tja, det är nog 
omgrävt ca 30 cm, blandat 30 cm
och den är nog ca 10 cm upphöjd
från gräsmattenivån.
Vaddetnublir...

Nu är den fylld av en härlig blandning
av den sandblandade originaljorden
(den som var under grässvålen),
naturgödsel och plantjord.

Växter? Näe, det är bara jord än så länge.
Här är minus 6 grader på nätterna...brrrr.
Men snart så.

Ramen är hopspikad av kraftiga reglar
och målad med slipersolja som ger
en svart lasyr som grånar efter ett tag.
Samma som lådorna som vi hade
på altanerna på ön.

De här lådorna tog vi med hit till gården
och ska nu bli en del av det nya staket
och nya grindar som kommer att byggas
framför huset.


så här såg det ut på en av altanerna på ön...

Vi var hos en granne på 80-års kalas, 
och frun i huset blev eld o lågor
när jag berättade att jag höll på att ordna rabatt/rabatter.

Drog ut mig i sin verkligen jättefina trädgård och erbjöd
sig att dela växter och ge till mig.
Så jag kommer nog att få en VIT PION!!!
bland annat...

Hon beklagade sig också över att vi har växtzon 6. 
Jag har alltid trott 
att vi har växtzon 5, 
med det är värre än så alltså. 

Så förutom
att man får växterna gratis... 
så är man (nästan helt) säker på att dom överlever.
Växterna har ju bott bara ett stenkast härifrån tidigare...

Deras hus är en kopia av vårt, samma person som byggt 
båda husen, och hon har bott där hela sitt liv.
Vi brukar hjälpas åt att skotta snö och klippa vägkanterna.
Det känns skönt att ha såna grannar.
Dessutom är hon en samlare av streptocarpus.
För ni som inte vet, så är det en vacker krukväxt som 
också kallas kornettblomma...

 Tanken var att det skulle bli en svart/vit rabatt, men
nu när jag läst att just en sån rabatt är lite... typ... "inne"
så kanske jag överger tanken.
Jag vill inte ha en "inne"rabatt, en modetrend.

Så det blir väl som det brukar.
Bra planering, ritningar och precis
tvärtemot
när det är klart.


4 kommentarer:

  1. Toppen att dela växter! Jag har fått av min pappa som jag bara så slängde ner och de har tagit sig men något rabatt liknande gjorde jag inte!
    Pioner är ju sååååååå fina! En gammal herre här i närheten har hav av pioner, ja om man kanske skulle norpa några en kväll, men nej vad dumt, en vuxen kvinna som stjäl pioner hehe..
    Kram Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppsan, mitt första svar till dig försvann...såkandetgå...
      Jo, du får väl be snällt så kanske han gräver upp några små pionbitar till dig. Har märkt att trädgårdsmänniskor gärna delar med sig av överflödet. Det får vi tänka på sen, du och jag, hihi
      kram!

      Radera
  2. Det är jättekul att få växter! Och det blir som det blir. Jag planerar aldrig och om jag skulle göra det skulle det bara vara fåfängligt i alla fall.....Och det där med klimat, det kan man faktiskt ändra lite på själv, man kan göra ett mikroklimat i sin trädgård om man gärdar in den eller om den redan är det, med träd osv, så det behöver inte vara så dramatiskt. Jag tänkte på en sak, om det är rabatten där badkaret varit så tänk på att den nya jorden med största sannolikhet kommer att sjunka ihop ganska rejält och då kommer det att stå fukt i rabatten och det tycker inte många växter om, tänk lite på det, bulla gärna upp den. Det är mest om hösten det blir kritiskt om det blir blött, då kan inte växterna mogna av. Bara lite så där info, eftersom jag ju gjort det misstaget en miljon gånger ungefär....
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så jättemycket för tipset! Det ska jag tänka på, och hålla kollen framåt höstkanten också. Vi hoppas på att den torra sandjorden dränerar lite men den kan också vara som damm ibland, och vattnet bara ligger på ytan...Spännade, det här!
      kram

      Radera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här