torsdag 19 juni 2014

Det är alltid nåt speciellt med...

...de allra första rosorna som slår ut.

Vi behöver bara åka in till centralorten, så har vi gått 
upp några växtzoner, och där blommar rosorna för fullt.

Här ute, i kall-hålan, får man njuta lite efteråt, liksom.

Första rosen utslagen i den buske som jag fick i 
40-årspresent av en granne (dvs mer än tjugo år sen...).
Det är en ros som 
alltid funnits i byn, så den betyder mycket
för mig. 
I våras, vid mus-öronens tid, tog jag mig tid och verkligen klippte
bort alla små nypon, alla döda grenar och toppar,
och den har gett tillbaks genom att
sätta massvis av knopp.

Första, doftar vidunderligt!
by-rosen
Så är det den fina Helena-rosen som jag planterade 
den 5e maj. 

I botten på planteringshålet lade jag några bananskal
och äggskal. Det var tacksamt, tydligen.
De gillar kalium och kalcium.
Kalium finns i bananer och kalcium
i äggskal. Kalium är bra för blomsättningen.
Så...
Massor av knoppar nu i midsommar.
Och den har börjat ta sig uppåt. 
Den ska ju klättra, är det tänkt.

Helena-rosen
Och så har Rosa Rugosa, den gamla vresiga typen, kommit igång
med sina väldoftande blommor. Inne i vresroshäcken,
den gamla, finns både pimpineller (de blommar inte ännu)
och andra enkelblommande rosor, som jag hämtat från
övergivna boplatser här omkring. För tjugo år sen,,, typ.
I häcken finns också humle. Den har skickat underjordiska
löpare från humlen vid grinden, tre meter minst... 
enveten typ, den där humlen.

Rosa Rugosa, vresros, ska man klippa ner helt vartannat, vart tredje
år, annars blir den som våran. Två meter hög, med
blad och rosor på de översta 20 centimetrarna.
Resten, neråt, 80 cm, är pinnar...

humle i rosenhäcken


Den här rosen, jag tror att det är en Flammentanz,
såg väldigt spetig ut. Den liksom hängde åt ena hållet, 
och grenade sig lite hur som helst.
Men så såg jag ett inslag från 
Gardeners World, där de böjde ner grenarna
mot marken. Så jag gjorde det.
Då, minsann, så började det växa grenar uppåt, med knopp.
Så enkelt var det...

Här finns också den stockros, som jag grävde upp hos
grannen. Hon sa, att den där, den tar sig inte...
Den hittade jag inne i ett buskage under staketet till kohagen...
Nu får vi se framöver, om den kommer att blomma...
Och till höger om den, så har det kommit upp ett litet ros-skott...
?
Visst är det spännande med trädgård?

Ha en fin midsommarhelg!

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Så mycke rosor du har.Det är roligt att se när det börjar bli blomknoppar och sedan slå ut i all sin prakt. Jag har fått ta fram ohyraspray.....mycke löss.Nu verkar det ha hjälpt ganska bra.
    Här är det inte lätt att odla rosor,för det är ett köldhål här också.. Jag satte förra våren två klängrosor vid en armeringsbåge.....dom är knappt större iår än de var när dom var nya.Skulle haft New dawn,men dom var slut,så då blev jag rekommenderad en annan sort.Jag tror den heter Penny lane. Men kanske den behöver lite mer tid....Vi har en gammal new dawn vid lagårdsväggen och den är stor,med massor av knopp och blommor.Förra våren var den helt nerfrusen....trodde den var död,men upp kom nya fina skott...

    Ang. min krukväxt ,så är det kanske ett slags novemberljus. Köpte ju den i Danmark, och hon sa, att den skulle skydda mot mal......men man kan ju inte ha den i garderoben....

    Ang. växthuset. Vårt är från Willab garden.14,1 kvm. 4,5m x 3m . Innerytan blev mindre,eftersom vi har en tegelmur nertill.Jag tyckte detta lät stort,men hade jag valt idag,hade det blivit lite längre. Vi har ju så vi kan sitta där.Roligt med växthus......

    Ja, då önskar jag dig och lilleman och husse en riktigt skön midsommar!
    (Här har det regnat i em.....så efterlängtat.)

    Kram Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för info om växthuset. Det är verkligen jättefint. Jag behöver inte tänka på sittplats för mer än kanske en liten stol, eller två och ett mindre bord. Uterummet ligger alldeles bredvid...
      Jag tror det lönar sig att plantera de gamla sorterna hos oss, som bor i kärvare områden. New Dawn är ju verkligen en söt ros.
      Skönt med lite regn också... må så gott
      kram!

      Radera
  2. Kikar in och önskar dig en trevlig midsommar
    kram Rosa

    SvaraRadera
    Svar
    1. En fin midsommar önskar jag dig också, Rosa
      kram!

      Radera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här