tisdag 17 juni 2014

Uppdatering "Gratis är gott"

Tänkte att ni kanske ville veta lite hur det gick
för några av mina andra projekt.

Det där Gratis är gott-projektet
som innefattade humlerötter
och så pinnarna från div buskar.
Läs här om ni missat det.

Jo så här blev humlen

och så här


samt några under två träd som står bakom skärmarna.

De humle som jag lagt i pallkragen kom upp mycket snabbare än de i skogen.
Tanken var att de skulle grävas ner vid ridbanan
men jag gav upp då jag insåg att det var bara sten, sten och
ännu mera sten,... så det blev detta istället.

Hur det gick för pinnarna? Jag planterade om dom i vanlig jord, och de har stått ute sen.
Och det var nog lite fel i tiden, det ska göras till
hösten, tror jag. Men Paradisbusken tror jag är den som växer bäst, och 
syrenerna är inte stendöda,,, ännu. Roddisarna ser ganska ok ut, också.
Men skam den som ger sig....


inte att skryta om här, inte...


Vad mer som finns där bakom skärmarna?
Jo...
 
Här bakom skärmarna finns

en stor trädgårdskompost med pinnar och ris

en liten "finkompost" i trådnät för gammal jord, sånt som jag rensat bort, 
grönsaker och frukt, äggskal, gräsklipp (nytt o gammalt)

en för närvarande tom liten drivbänk

en pall med jordsäckar (och en skräppåse ser jag nu...)
en blå tunna för bl a en hopfällbar lövkorg 
en grön tunna för olika specialjord-er/ar/säckar
en likadan grön tunna för näring: nässlor + vatten + 2 veckor =sant
hund och växter älskar´t

Bakom staketet går kossorna... 

6 kommentarer:

  1. Märker att du har absolut fått grön färg på fingrarna, inte dåligt när "pinnarna" börjar gro!
    Vi har planer på att flytta gamla rhododendronbuskar, funderar på hur det ska gå, fast våra schersminbuskar överlevde och nu kommer de snart att blomma, ingen gladare än jag!!
    Ha en fin midsommar!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Om man ska flytta rhododendron, eller klippa, så ska det vara direkt efter blomning har jag fått lära mig. Har två små som åker i jorden snart. De två pinnarna får vänta tills nästa år tror jag. Eller så inte. Lycka till med dina. Kram!

      Radera
  2. Ah, du är verkligen på gång! Visst är det kul! Och det ser jättefint ut. Ska bli intressant att se hur det går med rhoddisarna. Humlen är väl häftig!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! ja nu du...
      Går omkring här och bara njuter och planerar nästa "drag".
      kram!

      Radera
  3. Du är ju född till trädgårdsmästare!
    Här firar vi midsommar ett helt gäng, vuxna och en flock med barn! Det sägs bli tråkväder imorgon!
    Önskar dig en trevlig midsommar
    Kram Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. surt att hitta vad man vill bli när man har blivit pensionär... det här hade varit en bra karriär annars... haha... rolig i alla fall.
      Ha en fin midsommar, hela bunten...
      kram!

      Radera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här