fredag 13 juni 2014

Gräva, gräva, vila, gräva...

Jag och mina rundlar.

Att jag började med att gräva en rundel för att jag hade
de där rostiga ringarna som kommer från gamla
vagnshjul, det var väl ganska ok.

Men när man inte kan sluta gräva, ringarna tar
slut och man bara fortsätter och fortsätter...

Nu, i skrivande stund, så är det åtta stycken.
En kvar.
För att det ska bli i en stjärnform. 1-2-3-2-1 st rundlar.

Kanske blir det ännu en stjärna. Plats finns ju...

panoramabild... ja nu har jag hittat den funktionen i iPhone också...
sen bilden togs har jag hunnit gräva ytterligare två rundlar på andra sidan

I rundlarna har jag planterat 
-en rosenpion som jag fått av en väninna.
-Två "billighetspioner" som kommer från Lidl.
-Pion som jag köpte i Danmark och som heter...
"Dancing Butterfly"
-Och så två rundlar pioner som kommer från grannen.
Det var fem rundlar det.

I två av rundlarna är det perennerna
-verbena, digitalis(fingerborgsblomma), delphinium (riddarsporre)
och så munkhättor från granne.

I en rundel, nummer åtta,
är ett gäng växter som jag vann på 
två Facebook-auktioner.

De levererades med bara rötter, jättebra, så man slipper få
med nåt otrevligt.

Det är bland annat... brunnäva, så klart. Min favorit.
Bilden här nedan visar en brunnäva i stora rabatten.
 Geranium phaeum "Raven" 

Vinsterna bestod av:
Ett helt gäng småttingar av den mörka (troligen Samobor),
en större planta mörk brunnäva (tror det är en Raven) , en
vit brunnäva (Alba), en kaschmirnäva, en porslinsveronika
och två spanska vallmon. Egentligen var det en planta av
vallmon, men den gick att dela så att ena hamnade i stora
rabatten, tillsammans med de andra vallmona.

Så använder jag grässvålen jag gräver upp
till att bygga ny gräsmatta istället för det trista torra
och tomma ställe där granarna stått.
Att bygga nytt gräs har vi gjort tidigare,
man bara pusslar ihop svålen, trampar och vattnar.
Det tar nåt år innan det ser helt ut, men det är 
ett väldigt bra och enkelt sätt att återanvända.

Annars kan man ta grässvålen och lägga den
med jorden upp, nere i hålet man gräver, 
så kommer det snart att bli
fin vanlig jord.

Men jag häller på en säck jord, blandar
med matjorden som finns under, och kupar lite
så att det blir en liten upphöjning.
Det sjunker ihop sen, och då kan man antingen
fylla mer jord, lägga på gräsklipp, eller som jag
gjort, lägga på täckbark.

Så gör jag, alltså...

Ni som var med där på uppräkningen
märker kanske att jag har en rundel kvar
för att det ska bli en stjärna nu.
Den rundeln ska jag spara
till en rejäl pionplanta som
en annan granne har lovat mig.
Den tar jag till hösten...

12 kommentarer:

  1. Oj vad du jobbar och står i. Vi har också jord rundlar men inte i något mönster, det är bara det att det runda är svårt att hålla runt för man orkar inte lägga ut den runda formen varje vår när det ska fixas iordning för säsongen. Dessutom gjorde vi cirkeln efter ett gammalt plastbord som vi har kastat...Uschja , man kan jobba hur mycket som helst i en trädgård, eller hur lite.. du skulle se vår granne...Ha en fin helg och akta ryggen när du gräver! Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tanken har slagit mig att gräva ut hela rasket och göra en enda stor... men det får bli när jag ledsnat.,... och det blir då det...
      Just nu är allt nytt och roligt och det växer och blommar och då är det givetvis väldigt tacksamt. Verkligen lön för mödan...
      Ja jag aktar mig ;-). Ha en fin helg ni också.
      kram!

      Radera
  2. Hahha ja du skulle se deras granne, han som klipper gräset när det regnar, hahhahaa! Men åh vad duktig du är! Jag märker att jag hänger med lite för dåligt, jag får nog gå igenom hela denna fina blogg från början till slut när höstmörkret kommer och jag själv ska planera trädgård inför nästa vår.. skitbra inspiration ju! Kram på dej!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för de fina orden, fina...:-)
      Ja bloggen är tänkt som inspiration för de som kanske är nybörjare, som jag, och som har en trädgård som kanske är lite svår... våran växtzon 6 gör att det är lite knepigt att få till det. Och så det där med jorden... oj oj, det är massor att lära sig.
      Är det nåt jag kan hjälpa till med, så får du höra av dig (utom grävning, då...)
      kram elsamarianne

      Radera
    2. Va, UTOM grävning?! Häcken runt hela tomten då, det är ju bara 100 meter? Hahhahaaaa skojar bara. Kram på dej!

      Radera
    3. Ok vi gör så här. Vår tomt är 11.000 meter... 110 x 100 m typ. Om du gräver häck runt min, så gräver jag runt din...ok? Ska vi säga så? hehe
      kram!

      Radera
    4. kvadratmeter ska det vara. 11000 kvm. Över en hektar...

      Radera
  3. Ojojoj vad du jobbar! ;) :)
    Jag hittade lite på Plantagen idag som jag vill ha så jag lär väl också gräva.... ;)
    Kram och ha en fortsatt fin helg!
    /Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mar får ett sånt ha-begär när man besöker såna ställen.. ha en fin helg du också
      kram!

      Radera
  4. Det går ju inte att sluta greja i trädgården när man väl börjat.... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns sämre saker att bli beroende av än trädgårdsarbete ;-)
      Kram!

      Radera
  5. du har verkligen bra ideer och fint blir det
    kram Rosa

    SvaraRadera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här