söndag 29 juni 2014

Söndag. Regn. Knott. Trist.


Hem-sådda Black Beauty i förgrunden, med trebladsspiran bakom. Och så har
den danska vita aklejan fått frökapslar, färdiga att skörda...
Fågelbad som är uppskattat.
Med stenar att stå på när man som liten pippi ska dricka.

Det är inte roligt det här med det där regnet.

Inte när det regnar och åskar och man tror det är 
nån som häller en spann vatten mot fönstret, för
att i nästa sekund slänga ner stora iskulor
RAKT PÅ MINA BLOMMOR!!!!

Hagel, åska, regn och... så kommer knotten.

När man ska gå ut och inspektera skadorna
på de kära växterna, när det alltså är uppehåll
i regnandet, de är få, så överfalls man av knott-eländen.

Därför så visar jag soliga bilder på den stora rabatten.

Som den såg ut före...
stormen.
Nu törs jag knappt gå ut och titta.
Jag såg att det inte såg ut som det
brukar i min rabatt...

Lilleman ligger och vaktar sin leksak (den bruna träklumpen) 

De två grindarna är tillverkade av spillvirke och svarta kompostgaller.
Målade med svart lasyr.
De stora lådorna som vi hade på altanen på ön fungerar bra till
björnbär och amerikanska blåbär (som inte blir några
för vi har bara en,,, man måste ha flera för att få blåbär).

Den gröna "väggen" till vänster om grindarna är humle.
Finns en likadan på andra sidan grindarna (bakom syrenbusken)
Det är från dessa humlen som jag tagit rotsticklingar och
som nu växer och frodas på annan plats.

14 kommentarer:

  1. Sååå trist sommar det här :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag som hade sett en oändlig räcka med soliga och varma dagar ända fram till... tja december?
      kram!

      Radera
  2. Visst är det trist med detta blöta väder, jag vågar heller inte kolla så noga hur det ser ut i vår trädgård. De få jordgubbar vi får i år ruttnar väl bort såvida inte kajorna har hackat sönder dem, ingen idé att lägga över nätet. Och mina röda pelargoner står under tak och bara väntar på utplantering i blomlådorna längs vägen... Sol önskas!!!
    Kram från Finas mammis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst vill vi ha sol! Du ska se femöringarna! De frodas och blommar i matrummet. Härligt att kika på, underbara färger.
      Mina pellisar lever ett hårt liv ute nu, i ur och skur, med de frodas och får märkliga färger som man aldrig ser annars...
      kram!

      Radera
  3. Stackars växterna får utså mycket! Även här har vi haft åska, störtregn och hagel i omgångar. Det blev hål stora som femkronor i hostorna och bönbladen blev helt söndertrasade, men igår hade vi tack och lov tur med vädret. Det var minsann ingen tråkig söndag här, nej allt annat! Tusen trädgårdar hade öppet för visning och vi besökte två underbara oaser. Tistings söder om Halmstad och Svenstorp, Häradsbäck, Tingsryd. Kom hem med massor av roliga växter att plantera idag. Störtregnet började igen precis när trädgårdsvandringen var över.
    Kul med två höga humlen vid entrén, välkomnande och pampigt!
    Kram
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å vad roligt att gå på trädgårdsvandring. Det är så inspirerande att se hur andra har ordnat det... om det så bara är en trädgård man passerar snabbt med bilen, så kan den ge idéer.
      kram!

      Radera
  4. ja man kan undra vad detta är för sommar...i fredags var det hemskt här med regn och åska och blixten som slog ner på Bråvalla festivalen ..man kände hur marken vibrerade där jag var när den slog ner ...nån mil därifrån bara
    kram Rosa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch vad läskigt! Jo den lät ganska rejält här också, men den gick liksom runt runt och var inte i närheten denna gång. Tänk så illa det gick på Bråvalla.
      Idag har det regnat ända fram till 18-tiden. Det blir en fin, men knottfylld kväll...
      kram!

      Radera
  5. Här regnar det inte alls! Där ljög jag, för under dom senaste veckorna har det kommit tillsammans 2 mm. Vilket innebär att allting torkar. Blåbären torkar bort i skogen, det kommer ingen svamp. Och i trädgården vattnar vi hela tiden, tur vi har ett hål i berget, långt, långt ner. Och så är det kallt också! Nej, det är allt sommaren som kom av sig det här.
    Men du, din trädgård ser ju ut som om ett proffs rumlat runt där, egenuppdrivna blomster och allt i full växt, vansinnigt imponerande!
    Agneta kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vad du är snäll. Du vet ju hur osäker jag är på det här och hur förvånad jag blir när det blir nåt...
      Inget regn... nähä, ja, jag vet ju att solen alltid lyser över kommunen, hihi...
      Här har kommit så mycket regn, att det känns som tropisk regnskog. I morgon ska jag så lite mer sallad, för jag har ätit upp en hel del redan...
      kram!

      Radera
  6. Inatt trodde jag att huset skulle rasa ihop, jösses vad det åskade och regnade!!
    Gräsmattan är nöjd över regnet i alla fall!
    Här har det också blivit förstört! Jag har satt ut mina pumpor (ja plantan ihop om pumpa i okt) men som tur är så har jag skyddat dom med duk så jag hoppas att dom klarar sig!

    Hur långt är det inåt landet att köra :-)
    Onsdag imon och ledig farligt med fredags känsla en tisdag, fast skönt också!
    Soffläge och "ensam hemma" Lille N sover, mannen jobbar natt och Stora han sover hos sin bästis!

    Kram Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. 18 mil :-)
      Låter som en mysig kväll.
      Kram

      Radera
  7. Åh, vilka härliga fina bilder! Så ljuvligt det ser ut i er trädgård!
    Jag vill också sätta amerikanska blåbär och fick höra av en vän att man behövde två, så lika bra att köpa två då, när det är dags ;)
    "Ett svenskt Hamptons".... vad fint beskrivet av vår "porch"... Vad glad jag blev av dina ord! Jag tar dem med mig! :) Jo, jag har också tänkt tanken att använda en träsoffa till gungan. Bara det att jag tror inte jag fixar det själv... väntar liksom på hjälp ;) Tänkte på kedjor först, men sedan funderade jag på ordentliga rep??? Dryck i Mason jars och randiga sugrör... Underbart! Randiga sugrör har jag och jag använder dem i tomma puckoflaskor, nästan samma känsla och lite återbruk ;)
    Kram på dig och ha en fin onsdag!
    /Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nu minns jag att jag sett de där Pucko-flaskorna hos dig...
      Biltema har båtprylar som skulle funka.
      Visst är det lite jobbigt när man inte fixar det själv, utan måste vänta... jag vill ofta inte vänta. Allt ska helst ske igår...
      kram!

      Radera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här