tisdag 24 juni 2014

Om jag bara fick ha en enda grönsak,,,,

Det är mycket som händer hos oss nu.

Det är nu det ger utdelning, allt det däringa
så-andet och planterandet.

Man kan gå omkring och bara njuta i timtal...

Eller så tar man med sig en kopp kaffe och en
dyna och slår sig ner på trappan i solen
och bara... är...

Jag har börjat bli bra på att bara vara.

Det har min sk trädgård hjälpt mig med.
Så vilsamt att gå omkring och kika
på blomma efter blomma, växt efter växt
och så grönsakerna. Eller grönsaker-to-be
får man väl kanske säga.

Om jag bara skulle få ha en enda grönsak
i mina land
så skulle det vara svartkål.

Jag ÄLSKAR svartkål!!!

Köpte ett brätte med sex färdiga småplantor.
Men nästa år då blir det egensådda.
Många!
Väven är superbra. Bara några pyttehål
efter de där kålfjärilarna, inget att bry sig om...

Plocksallad i raka rader. 
Å vad jag är duktig... nej jag fuskar
med sk. såband. Tunna pappersremsor
med frön i, som man lägger direkt
ovanppå jorden, 
vattnar och lägger över lite jord. 
Superenkelt. 
Så-band ska jag satsa på nästa år också.
Morötter och sallad. Lite dyrare, mycket enklare.
Och inte så mycket spill. 
svartkål, en korsning mellan savoykål och grönkål, och kallas också palmkål.
Andra omgången plocksallad. 
En sallad med svartkål, plocksallad,
gurka (det blir väl egen så småningom)
majs (näe det har jag inte i år)
och så avocado (vore nåt det, med egen)
ja då är man lycklig.

Älsklingsskål. Har en hel uppsättning i olika storlekar. Mycket gammalt arvegods.


husses tomater är på gång... tre plantor. Jag är ju allergisk, buhuuuu *snyft*

4 kommentarer:

  1. Vad smakar svartkål??? Det har jag aldrig hört talas om eller så har jag ätit det utan att vetat att det just var svartkål!

    Jag har fått rädisor stor som bowlingklot... goa är dom också!!
    Du kanske vet varför inte rabarber tar sig??? min är fortfarande små, trodde att det var en ogräs art... och ogräs sprider ju sig som pesten!!!



    Du har inga blogger problem?? en komm har jag fått idag att hon hade samma problem!
    När man loggar in och det står "läs lista" upp till vänster så radas alla bloggar upp som jag följer i en spalt och till höger om spalten visas bloggarna (senaste updaterade) men nu visas bara en i taget (den senaste då) blir tokig!

    har kollat varenda instälning men inget hjälper!
    kanske går över...

    Kram Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förklara en smak? Svårt svårt... ;-) men den liknar inget annat jag brukar äta. Är ingen kål-människa, däremot sallad... Jag tycker den passar utmärkt till salladen. Men jag tror man ser den ofta som mörka blad i wok-rätter.
      Kul med rädisorna! Husse gillar inte och jag är "sådär" förtjust, så det blev annat i stället.
      Rabarber: har den alltid varit sån? det finns sorter med spetiga blad. Om den har blivit trött så kan det bero på att den inte får tillräckligt med sol (som mina) och har ogräs ikring sig (som mina) eller är gamla och bör förnyas/tas upp och beskära roten (som mina). Jag tänker lösa problemet genom att nästa vår köpa helt nya och sätta i pallkrage och gödsla med gräsklipp och naturgödsel på våren...
      Blogger: Jag har inget märkt... men jag har ingen läslista... däremot så har blogger problem med "spara" när man skriver inläggen ibland.
      Lycka till! Med allt... kram!

      Radera
  2. Så härligt det låter! Att bara vara är jag ofta dålig på... i alla fall när jag är hemma. Men snarts semester då ska här fixas och pysslas och BARA VARA! :)
    Så härligt att skörda egen sådd... Jag tar detta året som ett kom-igång-år när det gäller allt i trädgården, lär mig av erfarenheter ;)
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  3. Jag är också inne i mitt första år... jag läser allt jag kan om växtodling, frön, sticklingar väder och vind. Alltid fastnar det nåt. Och att bara vara, det är en konst. Oftast så måste man hoppa iväg och göra nåt, mitt i allt varande...
    kram!

    SvaraRadera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här