måndag 9 juni 2014

Va mänskan är ute o far hela tiden!

Ingen rast och ingen ro...

Inte nog med att man nyss är hemkommen
från sydligare breddgrader (läs: Danmark)
utan nu ville EM ut och röra på sig igen.

Nåt vi brukar göra nästan varje år, är att åka
Vättern runt, med bil eller husbil.

I år får husbilen stå och "dra sig", det
är inte mycket tid över för bortavistelser
en längre tid ändå. Husse jobbar typ
hela sommaren.

Så vi tar de där beryktade dagsturerna, de som 
jag tycker är nästan, ja faktiskt nästan, lika
bra som längre turer...

Jag gillar att ställa klockan på "tidigt", äta
snabb frukost och styra kosan bortåt.

Denna gång så var vädret inte med oss, utan
det regnade hela vägen på västra sidan
Vättern. Det gjorde inte så mycket för
vi tänkte ändå inte stanna förrän i Motala.
Och mycket riktigt, när vi rundade norra
delen av Vättern, så lyste solen!

Motala, däremot, var fullt av cyklister.
Inte Vätternrundan ännu (nästa helg)
men däremot Cykelveckan.
Det betydde att gator och vägar
var avstängda och 
härblevjagriktigtförb...
(det var jag som körde)
det fanns ingen hänvisning om
alternativa vägar!
Den sk turistvägen ner till
Vadstena var avstängd, och
hur kör man då? om man vill åka den vägen?
och inte är "barnfödd" i Motala och känner stan.
Ja man tar fram kartboken...
så gammaldags är vi, att vi använder sån...
fast vi äger både gps och två rejäla iphones
med maps o hela härligheten.

Efter en omväg inåt landet så hamnade vi till
slut där vi skulle...

Vadstena!

kryddor i ramar. fyrkantiga stenar på högkant och träram. snyggt!


ramar med fack. vilken bra idé. och vilka fina skyltar!
i bakgrunden skymtar kyrkan

grusgång! å vad jag vill ha en grusgång. till höger står "munkarnas bänk"

I Vadstena tog vi en tur inne i Örtagården, en
plats som inspirerar mycket.

Jag var också en sväng inne i kyrkan.
Är helt förälskad i Vadstena kyrka!
Vilken känsla, vilket ljus. 
Magiskt!

Åt god mat på en uteservering på torget
och sen styrde vi kosan söderut.

I Gränna tog vi en glass nere vid Hamnen
och 
Lilleman var såklart med hela tiden.

Det märks att tiden i på ön
har gjort honom civiliserad
för det går väldigt bra att ha 
med honom både i stan, trots mycket folk,
och på uteserveringar.
Mattes stolthet...

Men skönast är nog ändå 
att komma hem igen...


10 kommentarer:

  1. Jamen en dagstur är ju perfekt när man har växter osv att tänka på som behöver sin passning.
    Det är lite så vi gör också, fast nu sticker vi till västkusten ett par dar till min syster. Det där med husbil verkar praktiskt. Ha det gott i sommarvärmen!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Husbil är praktiskt,,,, om den är igång alltså..,. det ska besiktigas och fixas o donas varje år, och i år räcker inte tiden till. Men den står där den står. Och vi har haft den i elva år ,så man vet vad man har. Ha en mysig tripp! kram!

      Radera
  2. Dagsturer kan vara bra de med :-)
    Sådär långt "norrut" var längesedan jag var!
    Jag tror att jag kanske ev rundar Vättern nästa år, med cykel :-) men jag tvekar fortfarande till Vätternrundan!
    Oj så varmt och gott här är.... Jag vill heeeeeem!!
    Kram Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du ska cykla rundan i grupp, så vaddera dig ordentligt. En dam for i backen alldeles framför oss... nej jag körde inte på henne,,,, och det såg illa ut. De körde som vettvillingar! Tanter! Jag åkte hellre Vasaloppet, tror jag... eller i eget sakta mak. Det är en fin väg att åka. Bara man kan stanna o fika så...
      kram!

      Radera
  3. Mysigt att åka på tur, men inte att gå upp tidigt....tyvärr, jag önskar jag både ville och kunde, men hela jag skriker ner. Men ni gjorde en jättefin tur och Vadstena är så fint! Jag åker dit ibland , fast nu var det länge sedan, på retreat där man håller absolut tyst i tre dagar, det är så nyttigt och då går man i mässa i den vackra kyrkan! Underbar stad!
    Agneta kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har läst om retreat där. Låter intressant. Har absolut inget emot tystnaden. Det är skönt att lyssna inåt.
      kram!

      Radera
  4. Jag gillar också dagsutflykter! Med medhavd picknick! =)
    Skäms nästan över att jag inte haft tid att titta in till dig.... så idiotfulltupp just nu.... :(
    Ser att du varit i Danmark och Helsingør. Jag besökte detta ställe för första gången nu när vi var i Danmark, vill se mer av den staden!!!
    Kram och ha det gott!
    /Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns så många trevliga städer att besöka, och så många intressanta saker att göra
      här i vårt härliga land. Och i grannlanden också..
      kram!

      Radera
  5. Hej,
    I sommar har vi inga mer byggprojekt på gång, så vi ska ta och njuta av sommaren och ta en del dagsutflykter vi också. Det finns så mycket fint att se på och sen får man lite inspiration som du fick i Vadstena.
    Kram Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det roligt att hämta inspiration. Ska ni till Gunillaberg kanske? Det är ett måste för mig i år. Lagom nära och väldigt spännande, tror jag.
      kram!

      Radera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här