söndag 1 juni 2014

Samlar-mani även här...

Jag är en samlare. Jag har insett det.
Samlar på precis vad som helst. 
Nej det lät lite fel. Jag samlar bara på...
hurkskajagförklara... sånt som tilltalar
min samlar-nerv....

I trädgården och inomhus samlar jag på:

Pelargoner.
Det har ni nog sett. Jag har ett gäng...
tappat lite kontrollen över vad dom heter och sånt.
Men lapparna sitter kvar på krukorna som tur är.
Får ta tag i det nån gång. Göra nån slags foto-lista...
De håller för närvarande på att växa mig ur huset.
Dags att flytta utomhus, och sen får de flytta in
i det kommande växthuset, som inte är ett glashus
utan ett hus där växter ska kunna övervintra i lagom
temperatur.

Brunnäva.
Jag har två. Det är väl en samling? 
Jag har dom i stora rabatten.
De heter Geranium pheum.
Har en "Samobor" och en
 som heter "Raven". De blir en halvmeter höga
och eftersom det är en geranium, så har den pelargon-
liknande blad. Samobor har en svart rand, en zonal.
Letar nu efter flera brunnävor, och speciellt en vit,  "Album". 
Men det ska vara en BRUN-näva, fast vit. Inget annat---


Aurikler


Primula auricula "Red Vulcan" (?)


Jag hade sex stycken, små sticklingar, tills idag, och nu har jag sju!
En vuxen! Stannade vid en handelsträdgård som jag inte besökt
tidigare, och där fanns det aurikler! 
Som jag tror heter Primula auricula "Red vulcan"
men jag är osäker. Men vi säger så så länge...

Aurikler är ju en typisk samlarblomma och de sköts lite på speciella sätt,
beroende på vilken slags aurikel det är. En del sorter har ett slags vitt
puder både på blad och blommor och de får inte utsättas för regn.
Däremot är de väldigt förtjusta i svalt och kyla, så det ska bli 
spännande framåt vintern, då dom ska övervintra i det kalla växthuset.
Växthuset med glas... det gamla trasiga...
Mina andra aurikler heter
Delilah
Fiddlers Green
Old Irish Green
Idminston
Merlin 
Anna

Var har jag fått tag på dom?
Det är hos Rays Perennials, kolla in hans digra samling.

Man brukar förevisa sina aurikler i en sk aurikel-teater.
Detta är ett projekt som måste funderas över.

Går ju även att använda till pellisarna också, typ så här

Husse han bara ruskar på huvudet, han.
Säger, att om mitt intresse håller i sig.
(intressen har kommit och gått under åren, om man så säger...)
så kanske det kan tänka bli ett nytt växthus eller nåt sånt.

Jag kan tänka mig ett orangeri också, jag är inte så kräsen.
Och en teater smäller vi väl upp snabbt och lätt?

Om jag samlar på nåt mer?
Hö hö, jorå...

Fårskinn.
Gamla kistor och träskrin... (även om jag sålt av en del)
Fåglar av trä.
Saker i färgat glas, speciellt vaser.
Fina muggar som är goa att dricka ur.
osv osv mm mm mfl...


8 kommentarer:

  1. Jag har slutat att samla, har lite av varje, ungefär. Det får räcka att gubben samlar på bilar...
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte så bara, det, med bilar, inte. Det är helt ok att ha en sak av varje också...
      kram elsamarianne

      Radera
  2. Nu gjorde du mig vimmelkantig, jag måste köpa massor av aurikler....vad är det med dom som gör att habegäret (som är ganska så litet hos mig) fullkomligen svämmar över när jag ser en aurikel. Och så fick jag webadressen också, jösses.....vad har du gjort?!
    Ja, en liten teater måste du ha, gillar båda, det är bara att sätta mannen din i arbete eller så fixar du det själv, tänk att ha det så fint! Woauaw!
    Agneta kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men å va bra. Då delar vi dom framåt hösten, och byter med varann. Har massor med små på mina...Så himla bra det blir det här. Vill minnas att du köpte nåt gult för ett tag sen...
      Ja jag får nog till nåt. Ska bara lära mig skruva o spika och mäta med vattenpass först. Alt mura,,, Eller så hitt jag på nåt annat.
      kram!

      Radera
  3. Hej,
    Man kan tröttna lite efter tag på att samla på en grej eller växt. Jag har samlat på mårbacka pelargonier och nu vill jag ha andra färggranna pelargonier.
    Ha en fin början på veckan!
    Kram Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kallas kanske för att utveckla sin samling... eller?
      Mårbacka är ju så vackra. Har två "kopior"...
      kram!

      Radera
  4. Vilken härlig klämdag ni hade :-)
    Ojoj vilken blom teater! Jag tror på dig, klart att du kan få till en sådan!
    Min svärfar är en samlare han har en massa skit enligt mig hemma haha...
    Här hemma håller vi (läs min man) på med ett uterum så nu kan vi sitta ute på
    Kvällarna för det är ett litet blåshål här hemma ibland!!!
    Kram Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir ju jättemysigt med ett uterum! Behövs om vindarna blåser. Och jag tackar för förtroende om min byggar-förmåga, hihi
      kram!

      Radera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här