fredag 27 juni 2014

Om jag bara fick ha en.... del 2.

Om jag bara fick ha en endaste perenn i min trädgård
så skulle det vara en 
näva

Eller Geranium phaeum, en brunnäva.

Brunnäva låter väl väldigt trist?
När det finns solrosor, tagetes
och en sjuhelsikes massa rosa
och blå blommor...

Men de där brunnävorna har fått mitt hjärta att
picka lite extra.

Det finns för närvarande tre kända sorter
av brunnäva (vet ni fler så hör av er!!!)

Jo, jag vet, jag har skrivit massor om dom redan...
men...

Here we go again...

Det är Geranium phaeum "Samobor"
som har mörka "ringar" på bladen,
liknande zonalpelargonerna

"Raven", som har enfärgade blad
visst gör den sig tillsammans med alunrotens vackra blad?


och "Alba" som är vit. Ja en vit brunnäva...

De andra är inte, trots namnet brunnäva bruna
utan snyggt från lila till mörkrött,,, som ett mörkt rödvin...

Den vita hade jag inte sett "live" förrän igår, då vi 
passerade en ort i Småland, där vi stannade och åt lunch.
På väg tillbaks till bilen såg jag, vid järnvägsövergången,
ett hav av just Alba.
Det var första gången jag sett dem utslagna.

Det här havet av vit Brunnäva, ja ni kan tänka att jag tvärstannade!
Som en uppenbarelse. Många meter av vita höga nävor
MED FRÖN!!!
Gissa vem som plockade med sig ett gäng, he he.

Nu tänker jag låta dem torka lite, och framåt september
tänker jag så ett gäng för att stå ute i vinter, plus
att några sås till våren inne. Här kör vi både livrem
och hängsle...
Brunnäva. Från Riksmuseets samlingar gm Den virtuella floran


4 kommentarer:

  1. Nä det låter ju inte så charmigt hihi jag har en näva hemma den har dött över vintern och den är inte alls charmig hehe..
    Ska dela en annan perenn till hösten och ersätta...

    Ikväll är det fotbollscup jag är inte så road av det (även om jag älskar att vara med på både hockey och fotboll) men en fredag??? nä jag stiger hellre upp i ottan...

    Trevlig helg
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  2. Helt rätt att dela i höst! Vad duktig du är!
    Cup en fredagskväll, ja det där känner jag igen. Kanske är det samma cup som vi bevistade för åratals sen när båda killarna (puh)... spelade. Det blev lång väntan...det var så man önskade (fy mej) att dom inte skulle gå vidare så man fick åka hem... Men de växte upp till slut... man är glad att man gav dom den tiden... Ta vara på den, för den går fortare än man tror.
    kram!

    SvaraRadera
  3. Är inte så hemma på nävor även om dom är jättefina. Ska titta in fler gånger hos dig för trädgårdar det gillar jag. Kul att du gillade mitt inlägg om bryggorna. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tittade in. Och givetvis så är du välkommen åter...
      kram!

      Radera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här