onsdag 11 juni 2014

Uppdaterings-dags...den stora rabatten

Nu är det väl dags att visa upp lite från
det jag sått/planterat/flyttat.

I den stora rabatt som ersatt det gamla
badkaret framför huset, växer det så
det står härliga till.

Jag flyttade några aklejor som jag hittade
på en avlägsen del av gården.
Rätt lustigt, faktiskt. Det var bara några små
bladrosetter som jag grävde upp och satte ner i rabatten.
Igår såg jag att jag glömt en planta kvar där jag hämtade dem.
Den var rosa.
Alla de som jag flyttat är lila.
Tur? Otur? Slumpen?
Ja det kan man undra.
Den rosa får stå kvar, och fröså sig, så
flyttar jag dom nästa år.


Ser ni den lilla blomknoppen här nere, längst fram i bild, den röd-aktiga?
Det är en humleblomster Geum rivale som jag köpte på auktion på
Facebook.
En liten söt planta, som började producera knoppar så
snart den kom i jorden.
Man kan skymta ( fr vä) de taklökar som jag planterat i varje hör,
kärleksört, höstaster, de lila aklejorna, kaukasisk förgätmigejblad,
den stora vita aklejan som jag köpte i Danmark och som redan sätter
frö!, trebladsspira skymtar uppe till höger och längst ner här
ett vallmoblad.

Japansk vallmo 

Den japansk vallmo 
Papaver miyabeanum "Pacino" 
fick också knoppar ganska omgående.
Runt ikring växer olika blad från vallmon som jag köpt och fått.

Vallmo, ja, det är ett kapitel i sig. Grannen har såna otroligt stora orange
vallmon, en hel dröse, och jag har blivit lovad att gräva upp ett gäng
till hösten. Visserligen kan jag få frön, men det är nåt speciellt med dessa
eftersom vi tidigare ägt huset som de växer vid.

Har också sått pionvallmon lite här o där... De vet jag i alla fall
att de funkar här hos oss, för såna hade jag för tjugo år sen eller nåt...

Nåt som blommar helt hysteriskt är
de som bor i zinkbaljorna på var
sida om trappan.
De växer i flera lager. Om man kiker ner
under detta lager så blommar det även
där. Nästa år kanske vi inte
behöver inhandla fullt så många...

Kirskålen trivs också, ser jag.
Inte länge sen jag klippte ner dom, men...

penséer i flera lager...






4 kommentarer:

  1. Så fint det växer....du har gröna fingrar som det sägs
    kram Rosa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas det... annars har jag slängt ut en massa pengar, tid o kraft på... kompost...hihi
      kram!

      Radera
  2. Du är då också en riktig trädgårdsmästare :-)
    Kul när det tar sig så bra!!
    Skulle nog ta och styra kosan åt ditt håll ;-)
    Idag har jag varit ledig och skall vara ledig varje onsdag minst året ut och säkert hela nästa år! Så det känns härligt att dagen startade i kaos med en vild 2 åring!
    Kram Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å se där, onsdagar... jamen hörru, jag bokar gärna in en sån dag, klappa kossor och hund och så kanske jag får hjälp med grävningen... jag bakar nåt! näe förresten, du kan ta med nåt av dina goda bröd ;-)
      kram!

      Radera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här