tisdag 3 juni 2014

Ibland får man lämna stället...

Idag handlar det nästan inte om blommor alls...

Igår var jag med kära "systra mi" i Helsingör.
foto: Ann J


Vi hade nån slags revival, då
vi tillbringade somrarna
just i Helsingörs-området när vi var små.

Så det var en härlig känsla att kliva av färjan
igår, efter en bussresa från Göteborg.
Att åka buss, det gillar jag!
Vi hade platserna längst fram, med en bra
utsikt över resvägen (även om vi mest tjattrade...)
och de bekväma, breda lädersätena med utfällbara
benstöd i Bus4you (endast tre säten istället för fyra)
gjorde resan väldigt trevlig.

Färjorna är ju över på ett kick, och sen trampade vi
runt för att hitta nåt ställe att äta på.
Inte för att det saknades, men vi ratade alla...
tills vi kom på det ultimata!
Vi köpte tre smörrebröd var på Kvickly och åt
dom på en bänk utanför...
I solen!
Snabbt och enkelt, och Gott!

Sen vandrade vi vidare, och jag handlade
bla en jeansjacka, en parfym (som om jag inte
har det redan, hehe...)
akvarell-färger och lite annat smått o gott...
Funderade länge över om jag skulle köpa
en P. sidoides, den svarta pelargonen, en vuxen sådan, 
men det gjorde jag inte
(har ju både en stor, en stickling, en sådd
och några frön, så...) och det ångrar jag väl kanske
lite ändå. Är man samlare så...

Funderade också länge över om jag skulle
släpa med mig några buketter med pioner, 
de var ju både fina och billiga, men insåg att
de nog skulle bli ledsna innan jag skulle
komma hem och sätta dom i vatten.

Och så blev det en stor latte och världens
godaste kaka på en uteservering på
gågatan. Mycket prat och mycket skratt.
Så var det dags att ta färjan tillbaks till
Helsingborg och bussen till Göteborg.

En härlig dag, alltså. Som slutade med
att jag så småningom tog tåget hem till
Skaraborg och vidare hem med bilen...
Oj vad jag sov gott sen!

Lilleman, han var och jobbade med husse.

Idag, tisdag förmiddag, har han kommit hem igen,
(husse kom förbi och lämnade av honom)
och sover nu helt uttröttad i soffan efter bl a en tur
till Norrland.

Regnet faller, så finns det bättre ställe att tillbringa 
dagen, än just soffan?
Det tänker jag göra.


6 kommentarer:

  1. Ååå så trevligt med en trip t Helsingör!!! Minns att de hade gigantiskta olivträd där förra sommaren!
    Japp här blir det rädisor hela sommaren!
    Jag flyttade ut gurkplantan t uterummet, det är "öppet" upp till innan mannen fått snickrat igen men den klarar sig nog!
    Förstår att du somnade gott när du kom hem...
    Kram Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gurkan kommer att må toppen. Sen är det dags att kolla in vindruva... Så blir det till att trampa vin om nåt år eller så. ;-)
      Kram!

      Radera
  2. Åh Helsingör - så nära mig ju! Och tusen tack för alla dina fina kommentarer hos mig. Jag blir så glad. Ja… funderar och funderar på hur jag ska göra och vad. Det är spännande i sig. Tror att det ska få ta lite av sommaren - så allt får sjunka in ordentligt.

    Kram J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du bor verkligen på ett trevligt ställe! Fint väder har ni också... Och låt det ta den tid det tar.
      kram!

      Radera
  3. Så goda mackorna såg ut
    kram Rosa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var mersmak på dom, ska jag säga. Men de var väldigt mättsamma, trots sitt format. må så gott
      kram!

      Radera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här