måndag 16 juni 2014

Storknäbbar, pellisar och frön, många frön...

Det är frödags igen.

Inte bara vårens frö-ande, och sådder, utan
det är frön på gång hela tiden.

Just nu går jag och väntar på att
den lilla dvärg-pelargonen ska 
släppa iväg sina frön.

Storknäbben innehåller nu ett gäng
med sprängfyllda frön, färdiga att poppa ut.
Nätpåsen på för att de inte ska försvinna.
här har jag dragit ur näbben ur nätpåsen för att ni ska se de fina fröna
så här såg blomman ut innan den tappade kronbladen.

Förhoppningsvis kan jag samla in dom och 
så en ny generation. Vet inte vem som 
är pappan på denna, så det ska bli väldigt spännande.

Om ni undrar vad som hände med storknäbbarna från
min P. sidoides, som jag visade här
så ramlade dom av och försvann... jag har letat
men...kanske finns de i jorden hos någon av de andra?


Har klippt ner mina Drottning Ingrid lite också, och satt sticklingar, för de rände 
iväg så och växte lite för mycket för att det skulle se bra ut.
Jag tog in några blomklasar för
att ha vid matbordet. Såg sen, att de hade storknäbbar också.
storknäbbar på Drottning Ingrid.

Ute börjar både brunnävan och aklejorna sätta frön.
Brunnävorna heter ju Geranium phaeum ,  
(phaeum betyder brunfärgad).

 Geranium kallas
  pelargoner i vissa delar av världen.
Och som vi felaktigt kallar vissa av våra
pelargoner.

Brunnävorna får också storknäbbar, 
och fröna ser likadana ut.
Så nån släktskap har de allt.

Geranicae, närmare bestämt.

Så man kan säga att pelargoner och midsommarblomster,
Geranium sylvaticum, är släkt. 
Sylva betyder skog. Skogsnäva alltså.
Hittar man vita midsommarblomster så
är det en alpnäva. Geranium rivulare.
Onödigt vetande, kanske ;-)

Jag har redan hämtat in från dom, och fröna ligger
på vänt och torkar lite till. Sen blir det dags att 
sätta dom i såjord och ställa ut dom i trädgården
inför vintern.

Pellis-fröna får stå inne lite tills de börjar gro-
så får vi se hur vädret är framöver.

Alla mina sticklingar från i våras, numera vuxna, bor ute nu, och de ser så himla
glada ut, hela bunten. Tror jag det...
P. fragans har fått blommor. De är pyttesmå.
Det stora blad ni ser framför är inte rabarber. Det är en pelargon...


6 kommentarer:

  1. Det spelar nog ingen roll vem pappan är, donator heter det ju numera!!
    De enda frön jag samlar in är från min Flitiga Lisa och de brukar aldrig misslyckas!
    Jag har förresten gått en runda i skogen idag och konstaterat att här finns inte ett endaste litet blåbär! Tråkigt!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va, inga blåbär? Här är ändå all växtlighet så sen, så jag får väl leta i september...
      Kottarna jag fick från dig har nu fått några vackra blommor i söderfönster. Ska fota dom snart,,,
      kram!

      Radera
  2. Jag får en bild av att du springer runt och jagar hihi...
    Du är ju hur duktig som helst på detta!
    Pappan kanske erkänner framåt sommaren hehe...
    Här har det inte kommit en droppe regn, en dags skur hade suttit fint (får säkert bita i det sura äpplet för jag sa så)
    Jag köpte nio sticklingar 1.5 finns kvar! Drottning Ingrid har tagit sig bra men den halva verkar inte lika villig!

    Kram Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist med sticklingarna. Det bästa sättet att ta död på pellisar är att vattna dom. Dom är egentligen ökenväxter så dom vill ha det torrt och så en rotblöta då och då. När jag har mina inne så vattnar jag två ggr i veckan, onsdag och söndag. Är jorden minsta fuktig så väntar jag tills nästa gång. Skulle bladen sloka, ja då! är den törstig. Händer mkt sällan... Näring kör jag också, Pelargonnäring. På onsdagar. Nu när dom är ute, så står dom under takutsprånget och jag vattnar när de är kruttorra.
      Vi får hoppas på regn på natten, bara...
      kram!

      Radera
  3. Spännande att samla frön, Här samlas det också en del, dock inte pellissar. Utrymmesproblem.
    Tack för lilla latinkursen!
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. vassego ;-) . medger att jag är lite nördig ibland...
      Utrymme är det inga problem med här, inte heller tid.. Det är det andra.
      kram!

      Radera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här