torsdag 3 juli 2014

Hemliga lökar, direkt-sådd vs. för-sådd

Sätta i en lök i jorden 
och se  en blomma komma upp
är ju verkligen häftigt.

Ännu häftigare är det
om man, som jag,
skriver vad man planterat på plastknivar
med permanentpenna och sätter i krukan
som sedan inte visar sig permanent...

Då blir det verkligen häftigt, en rejäl
överraskning.

Jag har visserligen sparat alla 
omslag och kartonger och påsar,
men var satte jag vad?

Härom dagen blev jag överraskad
av dessa skönheter.


Dom gick verkligen från 0-100 på bara ingenting.
Från de där strånen till blommor på ingen tid alls.

Ber att få återkomma om vad den heter...
måste leta reda på förpackningen först.

Det här är i alla fall enkla och dubbla anemoner.
Fler kommer, i olika färger. Å vad jag gillar dom!



Jag håller på att flytta ner alla mina så-och växtprylar från tvättstugan till byschan. Den ska bli mitt nya så-ställe... Tanken är: bord och belysning för sådder. Hyllor för krukor osv... Plats för övervintrande växter.

Tvättstugan ska återgå till att bli en tvättstuga med plats för symaskinen och kanske jag kommer att använda den också...

Visserligen jobbar jag mest utomhus nu, med att så och plantera. Men vädret har ju inte varit så där jätteroligt. Inte vill man stå ute i spöregn och jobba, om man inte måste.

Så, tänker ni, vad sår människan då? Jo jag sår perenner och bienner (2-åriga) som ska stå ute i ur och skur, i skuggan,  fram till hösten, där de planteras där de ska stå när de blir stora.

Just nu har jag en omgång stockrosor som står på tillväxt på en pall vid komposten. Tänker direktså också, och sen göra en slags utvärdering om  vad som var bäst...

Jag gjorde det med den svarta blåklinten. Det visade sig att den försådda blev tanig och  ganska trist, och blommorna har blivit uppätna innan de slog ut, av någon/något (jag misstänker Lilleman, för inget annat är uppätet, inte ens kål eller sallad) De direktsådda är nu stora och kraftiga men har ännu inte fått några knoppar. Ska bli spännande att se om det blir några blommor, och ifall de kommer att ätas...

Jag håller på att gräver en liten rabatt, eller det ska bli två till slut, efter väggen vid uterummet och där ska rosenvial klättra, bredvid stockrosor och  lite annat smått o gott...

Men just nu så gräver jag inte, jag har kommit av mig lite.

Igår var jag på biblan och lånade en massa trevliga böcker. Bl a trädgårdsböcker... ;-)

Inte helt fel att sitta och bläddra i en stor härlig bok, med en stor kopp kaffe... när det ändå bara regnar... Just nu läser jag Stefan Sundströms "Stefans Lilla Gröna, en handbok i utanförskap".
Hans idéer om odling tar jag till mig, förutom det där med snusen, då förstås...


Uppdatering: Nu har jag hittat förpackningen till lökarna. Det är en Iris Ideal. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här