tisdag 22 juli 2014

Nu får vi se om detta fungerar...

Jag gillar ju det där som är gratis-gott.
Dvs som man kan göra själv av vad som finns.

Den australiska violen, Viola hederacea,
har fört en tynanade tillvaro hos mig
under flera år. På ön hade den bara nåt enstaka blad
och såg periodvis helt död ut...

men

nu har den gottat till sig ute, och fått både blad och blommor.
Och en massa stänglar med luftskott som t o m hade fått egna blommor!

Så jag klippte loss alla de här små luftskotten,
och satte dem i mitt nya inköp, plugg"maskinen".

Den här saken verkar vara bra, för hålen är smala och ganska djupa
och det gör att rötterna söker sig neråt istället för på ytan. Nere i botten
finns ett vattenmagasin, och det finns en liten upphöjning eller vad jag ska
kalla det, som gör att det inte står vatten i botten...
Nåväl, jag satte ner de här små och tryckte ner en liten märla som jag gjort
av grön ståltråd, för att den pyttelilla plantan skulle hålla sig i jorden.

Sticklingar från trebladsspiran, blodtopp, en dvärgpellis 
och några från tibouchinan blev det också.
Vi får se hur det kommer att funka att omskola sen.

Boxen står nu i skuggan i växthuset.
Ser ut att gå finfint än så länge.
Får nog ta och klippa bort lite av tibouchinans blad,
tror jag...
Hur ser en tibouchina ut? så här

Två boxar har jag, och funkar det att göra sticklingar så här, så är de ju perfekta
året om. Sticklingar under sommar och höst. Tidigt i vår så blir det sådd av nästa sommars växtlighet....
Jag planerar redan, ja jag planerar flera år framåt, om jag ska vara ärlig.


bilden är från igår. Idag har dom börjat resa sig lite, de små violerna... bådar gott, det...



6 kommentarer:

  1. Ser fint ut och det är ju så kul att hålla på med sticklingar och sådder. Här planeras det också långt i förväg.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är spännande och intressant. Och som samlare, så är frön lagom stora att hålla på med.
      kram!

      Radera
  2. Jag har också sådana violer och mina har spökat detta år. Jag satte små sticklingar och nu håller några på att "ta" sig men däremot så har moderplantan tuppat av helt och hållet! Nu hoppas jag att de nya ska överleva!! Älskar de fina små violerna!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man blir så glad åt dom, och så är de bra för de säger verkligen till när man behöver vattna dom. De hänger så sött med huvudena...
      kram!

      Radera
  3. Varje år har jag haft en sån planta men i år hoppade jag över den, jag får den inte att övervintra, varken inne, ute eller i boden.....Men du klarar det säkert för jag tror du egentligen har knallgröna fingrar, det verkar baske mig så!
    Thalictrum delavayi, jajamensan, tack för det! Så är det!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk att det var en sån i alla fall. Den är ju så fin, den rutan...
      Nu blir jag nästan lite generad, jag tackar så mycket för de snälla orden om färger på mina fingrar,....
      kram !

      Radera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här