måndag 7 juli 2014

Vad är skillnaden?

Vi har bott här på gården i ganska exakt 23 år. Visserligen bodde vi på ön, Skaftö, i femton månader, men vi hade gården kvar, och var här i stort sett varendaste helg.  

Under alla dessa år så har jag försökt många gånger att få något att växa och ta sig här. Många växter har kommit i jorden, träd har planterats, buskar likaså. Äpplena ska vi inte tala om...
men...

Nån riktig trädgård att tala om, det har jag inte haft. Det har liksom aldrig riktigt "tagit sig". Mestadels så har det tynat bort, om det ens kommit upp... 

Nu vete sjutton vad som har hänt?
Det är grönt! Blommor! Det växer så det knakar!



Taubochina (krukväxt/buske), lavendel och rosen från ön.


Man kan gå ut och plocka sin egen sallad, barasådär...
rosenböna och lågväxande bönor 

svartkål/palmkål

Jag har en rabatt som ser ut som... ja en rabatt.
En ganska cool rabatt om jag får säga det själv...
massor av svarta penséer och fler blir det...

Vad är skillnaden?

Vatten och gödning.

Skulle jag kunna förenkla det hela med. 
Men sanningen är väl den, att EM har tagit sig i kragen och kavlat upp ärmarna 
och tagit tag i spadar, krattor, skottkärror och informerat sig om vad växter egentligen vill.

Eller hon tror i alla fall nu, att hon vet lite grann om vad dom vill ha, och inte ha.

Vatten, gödning, värme och sol ...
(jo jag vet, det är ph och skugga och lerjordar och sånt, men...)

Att stå länge och spruta vatten på jorden istället för att swischa förbi lite lätt med ett duschmunstycke.
Att klippa, eller nypa bort utblommade blommor. 
Toppa. Att inte så för tätt. Gallra. Täck med väv. 

Jag läser på. Jag googlar. Jag läser bloggar. Jag kollar på Trädgårdsprogram på TV o nätet.
Jag ser de olika avsnitten på OdlingsTV. Är med i olika Facebookgrupper. Jag lånar böcker på biblan. Prenumererar på trädgårdstidningar.
Allt som handlar om växter, grönsaker, trädgård,
vatten, näring, tips, inspiration, sorter, förökning,
sådder, sticklingar, you name it...
Och lite tur, kanske?

Nu, i skrivandes stund, är klockan snart 10 på kvällen, det är 20 grader ute, och det har åskar och regnat rejält. Det betyder att jag inte behöver vattna mer idag. Jag har varit ute och petat ner ett finger långt ner i jorden, så jag vet att det inte bara var en skvätt som kom. Dessutom är det fuktigt och... ja det blev fem snabba myggbett på benen, tack för det... 




6 kommentarer:

  1. åååå så fint det blommar och växer hos dig...
    Kul att det tar sig med all tid du lägger ner, men de små tipsen från bloggar och tv kanske inte är så dumma!
    Som jag som fick rädisor stora som tefat hehe...
    Nu har jag satt ner tre stycken pumpa plantor,(som växte till sig inomhus först) jag tänk om jag vaknar en morgon och dom är stora som tefat det skulle vara nåt haha...

    Verkligen omväxlande väder men nu är uterummet klart (okej lite småfix) men så mysigt det är att sitta där när vädret är dåligt vi ser ut som familjen guldfisk hehe

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  2. Ett uterum är guld värt. Tyvärr så har vårat blivit dåligt använt i år, då vi måste fixa lite med färgen där. Den gamla har börjat flagna (trät har torkat) så det behövs skrapa och målas om. Men det går att sitta där, och vi brukar äta där när vi grillar... Satsar på re-remake 2015...
    Hemska tanke, överfallen av en galen pumpa!
    kram!

    SvaraRadera
  3. Hallå!
    Å så fint det blommar. Där har du verkligen jobbat och legat i. Jag har inga gröna fingrar alls :-)

    Kram
    Helen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Det har inte jag heller, egentligen. Jag har tidigare inte ens fått såna garderobsblommor att överleva. Men det är tydligen inte för sent att lära gamla hundar sitta, eller gummor att plantera...
      kram!

      Radera
  4. Härligt! Engagemang, verkligen! Att liksom hitta rätta knycken, på något sätt. Jag kan ju inte säga att jag gjort samma resa som du eftersom jag ännu inte har någon trädgård men jag kan se att jag gjort en liknande miniresa vad gäller mina krukväxter. De mår mycket bättre nu för tiden och är mycket finare. Bara tack vare att jag börjat sköta om dem bättre, dvs mer näring vd fler tillfällen samt lite omplantering vid behov.. Förr var de väl glada om jag kom ihåg att vattna dem... ;-) Du är jätteflitig och så underbart att se resultatet! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde, som sagt, att dom typ klarade sig själva,,, på vad naturen hade att erbjuda...
      men icke
      kram!

      Radera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här