söndag 20 juli 2014

Inga filter här inte...

Om jag använt sånt där filter på min iPhone
när jag tagit de här bilderna?

Nej, inte den här gången.

De här pellisarna har såna häftiga färger.

Fråga mig nu inte vad alla heter.
Några har jag koll på, men---
De heter säkert nåt. Står på etiketten på
krukan, om det inte regnat (!!!???) bort.

Eller solat bort, hihi.
För det här gänget står i hällande (!!!???)
sol
och det är ur-varmt hela långa förmiddagen.
De är kruttorra framåt kvällen, då de får
en liten skvätt när jag går förbi med 
vattenslangen.
Rufsiga och med märkligt färgade blad
(ja några är nog torkade, då är de bruna, tror jag)
men den här värmen gör att de får en mäktig färg.

Visst ser de glada ut?


Vancouver centennial. Jo det är en pelargon.


De mörka vinröda bladen längst upp på bilden
är en Friesdorf. En pelargon med många namn: 
Smålandspelargon, Ryska Maja, Hitler, Eva Braun och Eriksson
Väntar med spänning på vilken färg blommorna kommer att ha...




De små sammetsliknande bladen och de vita blommorna sitter på P. fragans.
Lite olika rufsiga vildpelargonen kikar in från olika håll.

Pelargonen Drottning Ingrid samsas bra
med de snart utblommande anemonerna.

3 kommentarer:

  1. Ojoj ja där kan man snacka färger! Där behövdes verkligen inga filter, som du säger (på tal om det så är det ju himlans trist när man ser hur folk köttat på med alla filter och effekter de kan så en bild nästan ser overklig ut - det vet inte vad lagom är) Hihi jag är fortfarande på det stadiet att jag knappt fattat hur stor pleargonvärlden är, jag tror fortfarande bara det finns Pelargon Zonale eller vad den heter och så Mårbackan då... sicken naiv smålänning du... här finns mycket att lära och det var ju kul att det fanns en som hette just smålandspelargon, kanske man skulle ha sig en! Kram på dej!

    SvaraRadera
  2. Jag glömde ju skriva att det var roligt att se er framsida av huset här längre ner, det är jättefint och ligger så gulligt inbäddat.. och söte Lilleman där innanför grinden gör ju att man bara vill kliva in i trädgården och klia honom bakom öronen :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får komma och klia på honom när ni åker förbi, helt enkelt...
      Såklart du ska ha dig en smålänning. En till... ;-)
      kram!

      Radera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här