torsdag 10 juli 2014

Svart och vitt-äntligen! Oj vad det doftar!

Äntligen så kan jag plocka in en liten bukett
av just den kombinationen som jag tänkte
mig.

Svart & Vitt

Och här är dom!

Pansy Black Beauty
 &
Luktärtan Royal White

Liten men naggande god, underbart doftande
bukett står här nu på skrivbordet.




Den vita Verbascum (franskt kungsljus) Flush of White får jag 
vänta på tills nästa sommar. Den är tvåårig-

Den svarta blåklinten Black Boy
kom ju upp, men knipsades av.
Troligen herr hare...
Är sådd igen och har kommit upp en bit.

De svarta och vita Praktvädden
(Mix av Black Knight och 
en vit variant)
och svarta och vita Pionvallmo
(två sorter. Musical Score)
är direktsådda.

Och så
Ornamental Tobacco Plant.
(en stor tobaksplanta)
som jag sådde inne
i våras.

De är också på G...

Det är inte så mycket arbete i trädgården längre.
Jag går mest omkring och plockar av 
utblommade blommor, samlar fröer,
drar upp ogräs, binder upp ärtor och bönor
tomater och gurkor, plockar hallon,
tar in sallad och lök.
Jag funderar och planerar
och drar in alla härliga dofter 
från blommorna
och den härligt friska, men ibland lite för varma, luften.
Mornarna är bäst. Klart, dagg i gräset...
kaffe på trappan...

Tids nog kommer spaden i jorden igen
och nya saker planeras för kommande säsonger
och inför hösten.


8 kommentarer:

  1. Vilken vacker bukett
    ha en fin helg
    kram Rosa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! en fin helgönskning till dig också, Rosa
      kram!

      Radera
  2. Ja, jösses vad det växer och jag tror ju att det växer så mycket nu därför att hjärtat är med på så där riktigt! Nu har du liksom bestämt dig att det ska gå och så fint det blommar och oj, vad det växer! Så svart och vitt är på din önskelista och så fick du det! Om du påminner mig senare så kommer jag förmodligen att ha svarta (ja, jättemörkröda) stockrosor om du skulle vilja ha.
    Agneta kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tack! Såklart jag vill! Egentligen så är det ju ganska trista färger, (är vitt en färg?) men visst har jag färger här också. Det där med svart/vitt hör nog ihop med mina samlar-gener... Jag fattar inte att det växer så som det gör. Är glad och stolt...
      kram!

      Radera
  3. Jag säger det igen , du måste vara helgrön inte bara i fingrarna!
    Du har ju gjort ett kanon jobb!! Här äts det av Herr Hare också och rådjuren...

    Hemma hos mig känns det som en liten paus i blommandet, som om det är dags för "blommning del 2" i rabatterna snart...
    Jag ska gräva om i rabatten på framsidan, perennerna förökar sig kraftigt! Jag har en Oktober storm som är gigantisk fick den av pappa förra året då dom bommar igen sommarstugan sept/okt och aldrig hinner se den blomma!

    Idag går jag på semester... härligt härligt, kanske dags att jobab lite innan ;-)
    Har Husse någon semester?? (med tanke på nytt jobb så brukar ju det va lite olika)

    Trevlig helg
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  4. Grattis till semestern!!!
    Här kan man inte ha nåt som heter nåt med oktober på.. de kommer inte att hinna blomma troligen. Höst-aster och höst-anemon är på "gränsen". Är säkert jättefin hos dig. Mäktiga blommor!
    Husse har en (1!) dag, en fredag, så det blir helg i aug...och då ska vi neråt Tyskland och fira vår 24e bröllopsdag några dagar. Sitter o grunnar på om hela familjen ska med eller om Lilleman får bo på eget hotell här hemma... I Tyskland får man ha hund överallt...
    må så gott, och däcka inte nu, första lediga helgen...
    kram!

    SvaraRadera
  5. et är en go tid som börjar nu med att kunna skörda grönsaker, kanske till och med läggar på lager till vintern. TA en paus från grovgörat och bara njuta.
    Har några självsådda 'Black Beutay' från i fjol som blommar vid husväggen, gillar dom så! Anar en läcker tapet i bakgrunden också :-)
    Trevlig go helg
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja nu får man passa på, verkligen.
      Tapeten är original... Huset är från 1916,,, den hänger med än...
      kram!

      Radera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här