lördag 5 juli 2014

Nu är det som jag tänkt,,, Och lätt kaos...


I tidernas begynnelse,,, eller tidigt i våras när jag planerade
för den stora rabatten
så var tanken vitt o svart.
Vita och svarta perenner och kanske
några passande sommarblommor.

Sen liksom for det iväg och jag kom hem
med växter från grannen som blev
gula... usch jag gillar inte gula...
men fina dagliljor.
Violviva som var ill-lila.
Och söta blå kaukasiska förgätmigej.
Orange vallmo, ja på den vägen var det.

Och så blev det vit akleja från Danmark
och en rosa kompis... det var det ju inte tänkt.

Så kom nävorna in i mitt liv, det blev
brunnävan med den mörkt vinröda färgen.
Men de står sig bra till den mörkt röda
alunroten, och blodtoppen.
Och den utsöta japanska vallmon Pacino
som är limegul. Eller ja, limegrön då...

Men nu, precis nu, 
efter att alla aklejor blommat över,
innan luktärtor med
mixade färger, rosorna med två rosa 
färger
och dahlian som blir lila och 
så småningom flox och höstanemon
som blir rosa,,,

Ja då har jag en svart och vit rabatt
med inslag av lime...
mörkt mörkt rött hos alunrotens blad,
blodtoppens toppar
och så lite silver
den härliga ryska martornen
som jag har en stoooor
och två på gång...
Så som jag tänkt från början.

Den svarta Rudbeckian,
trollrudbeckian, bor fortfarande i kruka.
Ska väl komma i jorden framåt hösten. 

Det är helt ok, och 
det är väl så det ska vara.
En rabatt i förändring.


 Eryngium planum, rysk martorn

Pansy Black Beauty

Papaver miyabeanum, Japansk vallmo "Pacino"

Rudbeckia occidentalis, trollrudbeckia

Bönorna håller på att växa ur sig...
och t o m stöden börjar växa.
Rönnslyn som jag satte ner i jorden
för att stödja hela ställningen för bönorna
den har fått blad... ja jösses...


det står på påsen att dessa inte behöver stöd... lågväxande...ja ja...
hur sjutton ska det kunna bli nåt ätbart här?

fokus,,,, vad är det?











8 kommentarer:

  1. Vilken växtlighet du har.det ser verkligen frodigt ut.Det här med färger,har jag nog gett upp...,för det blir inte som jag tänkt.Blandad kompott.....är ganska fint med. Men det växlar ju med at veckorna går.nu har vi haft många digitalis,som självsått sig utan hänsyn till andra växter....När jag var på Zetas köpte jag perenner som jag tyckte om,utan att tänka på färg.
    Jag hoppas också på en resa till Sofiero på trädgårdsfesten..det är verkligen roligt.
    Till helgen har vi planerat in resa till Hjo.Hantverksmässan i Stadsparken.

    Kram Margareta

    SvaraRadera
  2. Hoppas du får en fin Hjo-resa. I år åker jag inte på slöjdmässan, det brukar vi annars göra nästan varje år. Jag var där i veckan för att gå på Hem&Hobby och ta en promenad efter Vättern.
    kram!

    SvaraRadera
  3. Vad växer och frodas hos dig ...hos oss vill det inte riktigt iår med grönsaker.
    kram Rosa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här har vi inte riktigt sett resultatet ännu, förutom salladen och pyttelökar... vi får väl se om det blir några tomater. Men grönt har vi i alla fall
      kram!

      Radera
  4. En svartvit rabatt var ju en ny idé. Ska bli kul att se hur den blir. Känner igen det där med fådda växter i färger som man inte vet var man ska placera. Här brukar de svårplacerade gå i den gulröda skalan och komma från nån moster eller grannen. Har gjort en särskild mosterhörna.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken utmärkt idé med en moster/grannhörna! En sån ska jag börja med. Det är just de där gulröda som jag också har lite problem med... Och de ska ju ha en plats så man kan förevisa sen, hur bra de tar sig...
      kram!

      Radera
  5. Oj, det växer så det knakar alltså! Jättefint!
    Svarta blommor är fint, men jag har hittills inte sett några svarta penséer (eller vad det är) i de butiker jag varit i närheten.
    Kan tänka mig att han har det svettigt, mannen din, med tokiga turister! Kan lugna dig med att mannen min hittar dit vi ska, så förhoppningsvis ska vi inte vara i vägen för din man ;) :) Fniss :)
    Kram på dig!
    /Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte heller sett svarta penséer i butikerna. Det var i våras som jag hittade fröer och då kunde jag ju inte motstå att försöka.
      Skönt att ni kommer att få en bra resa neröver. Även om jag bott där nere i åratal, och är där ofta nog efter, så blir jag lätt stressad över den otroliga trafiken. Här har vi bara en vanlig 80-väg,,, och i vårt kommuncentrum finns inga trafikljus... det du ;-)
      kram!

      Radera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här