torsdag 17 juli 2014

Roses are red... och rosa och vita

Måste visa mina fina danska rosor.
De införskaffades för en spottstyver 
i april månad
under en shoppingresa till Danmark.

De tre var ju i dåligt
skick efter den häftiga frostnatten i maj.
Trodde det inte skull bli nåt.

Den blå, Blue Moon, är förpassad till
komposten, oåterkalleligen stendöd.

De två andra, de överraskar med både 
underbart vackra knoppar, och en
otrolig doft.

De börjar så smått sin klättring upp 
på nätet i stora rabatten.

New Dawn doftar så att man skulle vilja
ha den omkring sig jämt. Pudrig rosdoft,
om ni förstår hur jag menar.
Och färgen, ja den är som inget annat...
och tillsammans med alunroten så kommer den
verkligen till sin rätt.

 






Den vita, Schnewittchen, är också gudomligt
vacker och väldoftande. Svagt men speciellt.






Nu gäller det att få de här snyggingarna att överleva vintern.

Hur det går med mina andra rosor (Helena och Polstjärnan mfl)
får ni se i ett annat inlägg.

Nu ska jag fortsätta att rensa ogräs bland mina grönsaker.
Inte så mycket ändå, faktiskt.
Men jag avbröt då en blinning tog en stor bit av min vad.
Och då flera blinningar gjorde sig beredda på ett skrovmål
av min hud och mitt blod. De är så elaka, som biter stora bitar...
och så kliar det så förskräckligt sen.
Usch.
Hatar...


8 kommentarer:

  1. Fina rosor!
    Jag tror blinnisarna jobbar i par. När man jag bort en passar nästa på. De verkar vara många i år.
    Vi får kämpa på
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt. Fick precis blinnigbett i par, ett på varje överarms undersida... oj och aj. Nu håller jag mig inne resten av dagen
      kram!

      Radera
  2. Äh fy för blinningar! Jobbar i par? Där
    Ser man varje dag lär man sig något nytt, fast idag fick jag reda på två nya saker... Att du skjuter pilbåge också

    Jag funderar på rosor, de är jättevackra men varje år velar jag! Varför vet jag inte?? Såg att våran lokala trädgårdshandel hade halva priset på rosor man kanske skulle slå till hehe...

    Vi åker söderut på söndag! Torekov! En vecka! Hyrt en stuga (genom svågers jobb) så
    Vi delar den med honom och hans familj!
    Hoppas på en dagstur
    Till Helsingör och kanske någon rolig loppis på vägen ner...

    Kram Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir säkert en superhärlig vecka. Hoppas ni får en tur till Helsingör. Passa på att köpa glass då... och kanske en bukett från torget. Tips: Köp med ett gäng smörrebröd (Favörs är supergoda och billiga) och gå ut mot Kronborgs slott. Där kan man ha en trevlig picknick. Inga bestick behövs. Köp med kall öl...
      Köp rosor, om de är i kruka. Så kan du flytta runt (sköt som krukväxt, vattna o så...)och sen bestämma framåt hösten ifall/om/var du vill gräva ner dom. Min roskruka har jag haft i garaget över vintern, klippte ner på våren och nu blommar de igen. Så go for it...
      Have fun! kram!

      Radera
  3. Och våra var fulla med sjukdomar och fläckar och jag vet inte allt så dom är nerklippta till marken och nu kommer dom på nytt. Dina är jättefina och den rosa helt ljuvlig!
    Agneta kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får glädjas åt dom när dom är friska och vackra. Så får vi se om dom vill vara med nästa år också, eller tackar för sig...
      kram!

      Radera
  4. Å så fina! Nu blev jag sugen på en rabatt med vita rosor... ;) :)
    Kram/Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så klart du ska ha en rosenrabatt med vita rosor. Eller varför inte en rosenbåge eller ett torn med vita kläng? De här Schneewittchen är en verklig överraskning. Kallas också för Iceberg här. Ska man ha klängvarianten så heter de Climbing i förnamn...
      Rosorna ser ut som jag tycker att rosor ska se ut. Man bara smälter...
      kram!

      Radera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här