lördag 19 juli 2014

Barnkammaren, skuggigt och skönt

Det måste vara åldern.
Jag kan inte med den här värmen!

+ 25 grader redan vid tio på förmiddagen.
Här hos oss blåser det inte det minsta.
Jag håller mig i skuggan eller inomhus.
Med öppen dörr och nätdörr så att utomhus-
känslan ändå följer med in...

Pust!

Men i barnkammaren/kompostavdelningen
bakom skärmarna, under träden, är det svalt och skönt.
Här står grejor lite på undantag, här har jag startat
en ny kompost med kompostgaller.
Rekommenderas ICKE!
Hur svårt som helst att vända och röra i komposten,
grepen fastnar i gallret, och mindre grejor ramlar ut
genom hålen.
(Jag önskar mig en riktig sån tredelad med riktiga
väggar... Det får bli "sen" säger husse)

Men

Här finns för tillfället ett helt gäng med ros-sticklingar.
Jag har tagit sticklingar av alla rosor utom
Polstjärnan, som är ganska nyplanterad, så den låter
jag vara i fred (även om toppning främjar tillväxten)

Här bor också de sticklingar från buskarna som jag tog
i våras (helt fel tid) och de två rhododendron som 
mot alla odds har bildat rötter och börjat växa.
Jag tror det är syren, paradisbuske och 
en söt liten rosa spirea... där ser man hur det
går när man inte sätter namnlappar.
Men i ärlighetens namn så trodde jag
inte att en enda skulle överleva...

och

Nya sådder av frön till stockrosor inför nästa år, och
även lite annat smått o gott (perenner och bienner).
De ligger i/på såjord, med en botten av vanlig jord,
och ovanpå har jag perlite, det vita som syns.
Jag har gjort en ritning över vad jag sått,,,
och små tunna lappar som jag klippt av en kartong.
Funkar inget vidare. Nu har jag investerat i riktiga...
Men som ni ser så är jag urdålig på att få i dom
i jorden...

Nu har jag en mindre kallbänk i plast över dom.
Och så ska dom stå tills våren. Är det tänkt...
(Ifall nån av fröerna skulle få för sig att få en massa blad, stockroserna
ser glada ut, så får dom komma i ny jord och större kruka)


pall med bebisar- sådder och sticklingar

rhododendron

stockros


8 kommentarer:

  1. Så duktig du är och vilken energi du har! Jag är glad för mina ringblommor blommar så fint i år och luktärtorna från toarullarna är på G. Nä värmen tar på krafterna när man blivit gammal, avskyr egentligen att erkänna det, här blåser konstigt nog inte mycket nu heller. Vi längtar till grymt efter båtlivstiden sådana här dagar och Julie ligger för det mesta på det kalla klinkergolvet bredvid toalettstolen... Ha det gott Kram från Finas mammis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Energi! Nä, jag tycker nog att jag lagt av mig...
      Lycka till med luktärtorna. Mina har börjat blomma, men så var jag snabb med att plantera ut dom också...
      kram!

      Radera
  2. Åh tack Elsamarianne! Så himla skönt att höra att andra känner igen sig. Jag känner mig mest udda som inte passar in i "åh vad härlig semester", "jag älskar mina barn och min familj", "vi har så städat o fint så jag kan bara sitta och dricka mitt kaffe och njuuuuta"… Just nu är en av dem på stranden och de två andra följde med sin pappa på ett ärende. Såååå underbart!! Jag är själv hemma med hunden minst 1,5 timme. Löparrundan får bli alldeles strax.

    Kram J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Viktigt med egentid, just under den perioden du befinner dig i nu.
      kram!

      Radera
  3. Du är så duktig med dina växter, tror det bor en RIKTIG trädgårdsmästare i dig, en som du inte visste om.....helt klart är det så.
    Det ÄR varmt och nu ska jag åka ut till mitten av fjorden och lägga mig i båten, benen behöver färg!
    Kramar

    p.s. fast det är alldeles för mycket folk runt omkring här nu, det är absolut inget att stå efter, dom kör som tokar på sjön och på land är dom överallt.......d.s.

    SvaraRadera
  4. Ja jag börjar misstänka att det legat nåt latent...hihi.
    Låter skönt med en tur ut. Förstår att det är verkligen fullt överallt. Vi hade tänkt ta oss en tur tillbaks till ön, men väntar tills det värsta gått över...
    kram!

    SvaraRadera
  5. Det är morgon och kväll som gäller i trädgården nu. Ibland hinner det bli natt också innan jag känner mig klar för dagen.
    Kul med alla sådder och sticklingar. Så håller jag också på.
    Ha det bra
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns väl knappt nåt härligare än att kliva ut på morgonen och andas in alla dofter.
      Skulle väl vara att sova med öppet fönster (och nätfönster) i så fall...
      kram!

      Radera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här